دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 128480

گروهی از پزشکان برجسته بریتانیایی می گویند که رژیم غذایی مدیترانه ای به نسبت سایر روشهایی که در آن مصرف کالری روزانه محاسبه می شود، راه بهتری برای مقابله با چاقی مفرط است.

سلامت نیوز: گروهی از پزشکان برجسته بریتانیایی می گویند که رژیم غذایی مدیترانه ای به نسبت سایر روشهایی که در آن مصرف کالری روزانه محاسبه می شود، راه بهتری برای مقابله با چاقی مفرط است.

این پزشکان در مطلبی که در نشریه پزشکان متخصص منتشر شده تاکید می کنند که رژیم غذایی مدیترانه ای به سرعت خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

طبق توصیه و راهنمایی های رسمی اداره بهداشت عمومی بریتانیا، محاسبه و کنترل مصرف روزانه کالری بهترین راه کاهش وزن و یا رسیدن به یک وزن سالم است.

ماه گذشته مسئولان این اداره بر ضروت اقدامات عاجل برای مقابله با مشکل چاقی و بیماریهایی مربوط به آن تاکید کردند.

پزشکان ارشد بریتانیا نیز در مقاله خود می گویند که توجه دقیق به میزان و کیفیت مواد غذایی بهترین راه مقابله با چاقی مفرط است ولی در عین حال هشدار می دهند که رژیم های غذایی ناگهانی، شدید و کوتاه مدت می تواند زیانبار باشند.

نگارندگان این مقاله گروهی از پزشکان ارشد بریتانیا از جمله پروفسور ترنس استیونسون رییس آکادمی سلطنتی علوم پزشکی و دکتر ماهیبن ماروتاپو یکی از مقامات ارشد اداره بهداشت عمومی بریتانیا را شامل می شود.

آنها از تمرکز یکجانبه بر محدودیت مصرف کالری به جای "یک رژیم غذایی خوب و مناسب" انتقاد می کنند.

این کارشناسان در عین حال از رژیم غذایی مدیترانه ای دفاع می کنند؛ از مصرف متعادل مواد غذایی گوناگون مثل سبزیجات و میوه، خشکبار و دانه های روغنی و روغن زیتون.

آنها یادآوری می کنند که تحقیقات متعدد نشان داده این رژیم غذایی نه تنها خطر حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد بلکه برای کاهش وزن مستمر از رژیم های غذایی مبتنی بر چربی و کالری پایین بهتر است.

دکتر آسم مالهوترا نگارنده اصلی این مطلب و متخصص قلب و عروق، می گوید شواهد علمی فراوانی در تایید این نکته وجود دارد:

"برخورد مسئولانه تر با این معضل این است که ما تاکید کنیم مردم مواد غذایی‌ را مصرف کنند که کیفیت تغذیه بهتری دارند."

رژیم غذایی مدیترانه ای که معمولا به غذاهای مرسوم در کشورهایی مثل یونان، ایتالیا و اسپانیا اطلاق می شود، از مدتها پیش به عنوان یک عامل موثر در سلامت عمومی و داشتن قلب سالم شناخته شده است.

این رژیم معمولا شامل سبزیجات فراوان، میوه های تازه، غلات سبوس دار، روغن زیتون است و به جای مصرف افراطی گوشت قرمز، کره و یا چربی حیوانی، از میوه های روغنی، خشکبار و گوشت مرغ و ماهی استفاده می شود.

دکتر آسم مالهوترا می گوید: "بکارگیری این رژیم غذایی به سرعت روی سلامت افراد تاثیر می گذارد. ما از روی نتایج تحقیقات و بررسی های گوناگون به این نتیجه رسیده ایم که رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای، با وجود اینکه چربی بالاتری دارد، حتی فقط پس از چند ماه رعایت، احتمال حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد."

در این مقاله همچنین گفته می شود که پس از حمله قلبی، رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای سه برابر مصرف داروی استاتین (داروی پایین آورنده چربی خون) موثر است.

نگارندگان این مقاله در عین حال یادآوری می کنند که اداره بهداشت عمومی بریتانیا با دادن غذای سالم به بیماران در بیمارستانها و آموزش پزشکان و پرستاران برای درک دقیق این شواهد علمی، می تواند برای جامعه سرمشق بسیار موثری باشد.

پروفسور ترنس استیونسون می گوید اداره بهداشت عمومی بریتانیا می تواند در شکل منفی و یا مثبت بسیار تاثیر گذار باشد.

او می افزاید: "بیمارستانها و کلینیک های محلی درحقیقت خط مقدم سالم سازی جامعه هستند و عقل سلیم حکم می کند که پزشکان و مراکز ارائه خدمات پزشکلی سرمشق جامعه باشند."

"به عنوان نمونه حتی نمی توان تصور کرد که ما در محیط بیمارستانها اجازه بدهیم که مردم سیگار بکشند و یا الکل بنوشند. بنابراین درک این نکته واقعا برای من دشوار است که ما چگونه می توانیم در بیمارستانها اجازه بدهیم که غذاها و یا نوشابه هایی تبلیغ و توصیه شود که عامل بروز بسیاری از بیماریها هستند. بنابراین نه تنها غذای بیماران بلکه تمام مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در محیط بیمارستانها عرضه و فروخته می شوند باید سالمتر باشند."

اداره بهداشت عمومی انگلستان در حال بازبینی راهنماهای مربوط به تغذیه مناسب است. تا امروز یکی از توصیه های این نهاد برای مقابله با مشکل اضافه وزن و رسیدن به یک وزن سالم، استفاده از رژیم های غذایی مبتنی بر محاسبه کالری روزانه بوده است.

دکتر آلیسون تدستون مسئول بخش تغذیه و رژیم غذایی در اداره بهداشت عمومی انگلستان می گوید برای مقابله با چاقی مفرط و یا مشکل اضافه وزن تک راه حل جادویی وجود ندارد.

او می افزاید: "توصیه دولت به مردم مصرف مواد غذایی حاوی نشاسته مثل نان، برنج ، سیب زمینی و پاستا (ماکارونی) و همینطور میوه و سبزیجات تازه و مقداری لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و سایر مواد پروتئینی غیر لبنی است."

"غذاهایی که حاوی درصد بالایی نمک، شکر و چربی هستند باید در مقیاس کمتر و به ندرت مصرف شوند. افرادی که مشکل چاقی و اضافه وزن دارند باید حجم غذای خود را کاهش داده و برفعالیت جسمی خود بیافزایند."

پروفسور دیوید هاسلام رییس بنیاد ملی مقابله با چاقی مفرط از توصیه های این مقاله استقبال کرده و می گوید: "مسئله فقط کالری و یا میزان مصرف کالری روزانه نیست. این ساده لوحی است که تصور کنیم با وجود تفاوت های هورمونی و عصبی، بدن همه در واکنش به مواد غذایی گوناگون یکسان عمل می کند."

او می افزاید که با توجه به قراردادهای طولانی مدت با شرکت های تولید کننده، ممنوع کردن فروش فست فود در محیط بیمارستانهای کشور از نظر حقوقی بسیار مشکل آفرین خواهد بود.

در عین حال او معتقد است همانطوریکه تجربه موسسات و سازمانهای بزرگ دیگر نشان داده عرضه یک برنامه غذایی سالم تر در محیط بیمارستانها قابل اجراست.

منبع: بی بی سی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha