چگونگی گذراندن دوران کودکی در ایجاد اختلال شخصیت نقش دارد

سلامت نیوز :بیشتر گزینه های نامناسب برای ازدواج افرادی هستند كه اختلال شخصیت دارند یا دارای برخی از ویژگی های اختلال شخصیت هستند.

اختلال شخصیت توسط روانشناسان روانپزشكان تشخیص داده می شود که تشخیص آن كار ساده ای نیست و كاملاً تخصصی است. اختلال شخصیت، اختلال در شخصیت افراد است و به راحتی درمان نمی شود. معمولاً افرادی كه اختلال شخصیت دارند، خود را بیمار نمی دانند؛ اما خود آنها و اطرافیان آنها از این اختلال رنج بسیار می برند.

دکتر مینا پور فرخ، روان شناس در برنامه «خیابان بهبودی» گروه سلامت روان و خانواده رادیو سلامت اختلال شخصیت را از جمله آسیب های روان پزشکی دانست و گفت: اختلال شخصیت، آسیب های روان پزشکی هستند که با الگوهای رفتاری به هم ریخته که گاهی طولانی مدت و پا بر جا هستند، شناسایی می شوند. اختلال های شخصیت در مراحل اولیه، دوران کودکی، پدید می آید. از این رو چگونگی گذراندن دوران کودکی در ایجاد این اختلال نقش مهمی دارد.وی در ادامه افزود: اختلال شخصیت در بعد خلق و خو، اختلال روانی و محیطی است و در بعد مزاج و سرشت، اختلال ژنتیکی است؛

بی مهری و بی توجهی در دوران کودکی از طرف والدین، وابستگی های شدید در دوران کودکی و سوء استفاده های رفتاری و احساسی مشکل زا، از جمله علت های به وجود آمدن اختلال شخصیت در افراد است.پورفرخ با بیان این که همواره تأکید می شود که جوانان قبل از ازدواج چشمانشان را باز کنند و بعد از ازدواج چشمانشان را ببندند، افزود: در پاسخ به این سوال که چه افرادی را نباید برای ازدواج انتخاب کنیم؟ باید بگوییم که با افرادی که دچار اختلال شخصیت هستند، نباید ازدواج کرد. به این دلیل که دیدگاه این گونه افراد به جهان و خودش عاری از احساس و انعطاف است.

وی در ادامه انواع سبک های دلبستگی را ایمن، نا ایمن و اجتنابی برشمرد و بیان کرد: عدم اعتماد زوجین در خانواده باعث عدم آرامش و ایجاد واکنش های خصمانه در حالت های تدافعی، کناره گیری و انعطاف پذیری می شود.

این روان شناس در پایان به دلایل عمده جذب شدن به افراد مبتلا به اختلال شخصیت اشاره و اظهارکرد: شناخت سطحی و اولیه، ناتوانی در دیدن حوانب و حقایق امر، ایجاد رابطه با افراد دچار اختلال، نیازمند اینکه دیگران محتاج آن ها باشند، فقط تنها نباشند، لیقات کمی حس می کنند، پر کردن خلاء های موجود، عدم رهایی در اثر عذاب وجدان و احساس گناه از جمله دلایل جذب شدن به افراد مبتلا به اختلال شخصیت است.

گفتنی است، برنامه «خیابان بهبودی» به تهیه کنندگی سیما غفاری و گویندگی مصطفی مصطفوی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17:15 تقدیم شنونده های رادیو سلامت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha