مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با تاکید برجرم‌انگاری قانونگذار برای افشا کنندگان اسرار بیماران، گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، منتشر کنندگان فیلم‌های بیمارستانی تحت تعقیب هستند.

سلامت نیوز: مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با تاکید برجرم‌انگاری قانونگذار برای افشا کنندگان اسرار بیماران، گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، منتشر کنندگان فیلم‌های بیمارستانی تحت تعقیب هستند.

احسان شمسی کوشکی در گفت‌وگو با آنا در تشریح اخلاق پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اظهار کرد: ما یک سری اسناد قانونی در این خصوص داریم و در قانون مجازات اسلامی نیز به این افشای اسرار بیمار اشاره شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در آیین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی به موارد اخلاقی اشاره شده است و این سند باید به صورت کامل و جامع تدوین شود. متاسفانه هنوز در کشور آیین‌نامه اخلاق پزشکی مطابق با مصادیق روز جامعه و به شکل جزئی و در زمینه نگرانی‌های روز مردم در دست نداریم و این یکی از کم کاری‌های حوزه اخلاق پزشکی کشور تلقی می‌شود.

شمسی کوشکی یادآور شد: آیین‌نامه انتظامی حداقل در مورد حفظ راز بیماران بسیار واضح و شفاف این مساله را مطرح کرده و از آن به عنوان یک خطا‌ی اخلاقی پزشکی یاد می‌کند. در سال‌های گذشته کدها و آیین اخلاق پرستاری را سازمان نظام پرستاری تدوین کرد و در آن نیز به حفظ اسرار بیمار و افشای نوع بیماری تاکید شده است.

این متخصص اخلاق پزشکی ادامه داد: بسیاری اوقات این افراد از بین  جامعه پزشکی و پرستاری نیستند و افراد دیگری از جمله پرسنل اداری، پرسنل خدمات و نگهبانی، همراهان بیمار، ملاقات کنندگان و سایر نزدیکان بیماران در این جرایم سهیم هستند به طوری که طیف وسیعی از افراد در ارتباط با بیمار را در بر می‌گیرد.

کوشکی یادآورد شد: در آیین نامه انتظامی پزشکان و در قانون مجازات اسلامی، مجازات کیفری برای انتشار اسرار بیمار در نظر گرفته شده است. قانونگذار به صراحت در این بحث وارد شده و جرم‌انگاری کرده است. از این حیث مجازات سنگین و قابل توجهی برای این جرم در نظر گرفته‌اند اما ما معتقدیم که این حق طبیعی بیمار است که انتظار داشته باشد اطلاعاتش محرمانه باقی بماند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که افشا و انتشار اسرار بیمار جرم محسوب می‌شود زیرا این مساله برای مردم جامعه و حتی برخی از کادر بیمارستان توضیح داده نشده است. حتی در حالت عادی و طبیعی نیز که فیلم هیچ کسی را نمی‌توان بدون اجازه در فضای مجازی منتشر کرد.

مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی در مورد برنامه‌های سازمان نظام پزشکی برای جلوگیری از انتشار و تکرار چنین فیلم‌هایی در آینده گفت: در حوزه اخلاق پزشکی ما مرتب برای پزشکان پیامک‌های آموزشی ارسال و آنان را نسبت به مسائل روز جامعه در حوزه پزشکی حساس می‌کنیم. بسیاری از پزشکان و کادر درمانی می‌دانند که باید اسرار و اطلاعات بیمار را حفظ کنند اما شاید ندانند که نوع بیماری نیز راز تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: فقط بیمار باید به اطلاعات بیماری‌اش دسترسی داشته باشد و حتی خانواده بیمار و کسانی که روپوش سفید به تن دارند نیز نباید به اطلاعات و اسرار بیمار دسترسی داشته باشند. اگر فکر و ذهن مردم را با بیان این مسائل آشفته کنیم و افکار مردم نسبت به پزشکان و جامعه پزشکی خدشه‌دار شود در یک مسیر منفی قرار گرفته که دیگر ساماندهی آن امکانپذیر نیست بنابراین جامعه پزشکی باید از طریق رسانه‌ها برای جلب افکار عمومی و مرتفع کردن نگرانی‌های مردم اقدام کند.

کوشکی تاکید کرد: جامعه پزشکی باید به صورت درون‌زاد و سازمانی با اینگونه مصادیق مجرمانه در حوزه پزشکی برخورد کند و حتی مدعی العموم جامعه پزشکی که دادستان هیات‌های انتظامی پزشکی هستند با مجرمان  در مراکز استان‌ها وارد شوند زیرا ما مدافع حقوق بیماران نیز هستیم.

مدیر اداره اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: برنامه عملکرد بیمارستان‌ها را باید در آینده تغییر دهیم تا پرونده بیمار در ایستگاه پرستاری رها نباشد و هر کسی به آسانی به آن دسترسی نداشته باشد. دسترسی به پرونده بیمار باید مشکل باشد. همچنین باید آموزش‌های سازمانی را به صورت جزئی و در مصادیق روز جامعه به پزشکان و پرستاران ارائه کنیم تا جایی که به پرسنل آموزش دهیم حتی در آسانسور بیمارستان نیز در مورد بیماران صحبت نکنند و به صورت تلفنی اسرار بیمار را به خانواده و نزدیکانش فاش نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha