رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به انتقال ایدز به دریافت کنندگان کلیه از مسیرهای غیرقانونی مانند جستجو در آگهی ها و اینترنت هشدار داد.

ایدز در کمین دریافت کنندگان کلیه از طریق آگهی و اینترنت

سلامت نیوز: رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به انتقال ایدز به دریافت کنندگان کلیه از مسیرهای غیرقانونی مانند جستجو در آگهی ها و اینترنت هشدار داد.

دکتر «کتایون نجفی زاده» به ایرنا گفت: افراد نیازمند پیوند کلیه که از مسیرهای غیرقانونی و از طریق سایت های اینترنتی و آگهی های نصب شده روی دیوار کلیه دریافت می کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های واگیر از طریق خون مانند ایدز قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه دهندگان معلوم نیست چه سابقه بیماری های خاصی را دارند و بیماری خود را به فرد دریافت کننده عضو منتقل می کنند.

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت گفت: همچنین ایجاد بازار آزاد کلیه و تحمیل هزینه های سنگین به خانواده های بیماران، از دیگر پیامدهای منفی دریافت کلیه از مسیرهای غیرقانونی به شمار می رود.

نجفی زاده افزود: اهداکنندگان کلیه شاید بیماری های خود را پنهان کنند، اما اگر پیوند کلیه از مسیرهای قانونی انجام شود، اهداکنندگان از نظر وضعیت سلامتی مورد بررسی کامل قرار می گیرند.


** مزیت دریافت کلیه از خویشاوندان

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت گفت: اگر بیماران نیازمند پیوند کلیه از خویشاوندان خود کلیه را دریافت کنند به دلیل مزیت تشابه ژنتیکی بهتر از دریافت کلیه از افراد غریبه است، اما درصورت نبود فرد اهداکننده بین خویشاوندان، می تواند از کلیه افراد غریبه استفاده کنند.

نجفی زاده تاکید کرد: دریافت کلیه از افراد باید از مسیرهای قانونی و از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجام شود.

نجفی زاده تصریح کرد: استفاده از کلیه افراد غریبه باید به صورت هدیه باشد البته اگر فرد غریبه بخواهد می تواند مبلغی به عنوان «هدیه ایثار» دریافت کند.


** نیاز به افزایش شمار پیوندهای کلیه در کشور

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به کمبود دستگاه دیالیز در کشور گفت: ضروریست میزان پیوند کلیه در کشور افزایش یابد.

نجفی زاده، افزایش برداشت اعضا از افراد مرگ مغزی و دریافت کلیه از خویشاوندان یا دیگر افراد را از راه های افزایش پیوند کلیه در کشور برشمرد.

وی درمورد افزایش برداشت اعضا از افراد مرگ مغزی خاطرنشان کرد: قبلا برای برداشت اعضا، 14 واحد فراوری پیوند اعضا در کشور وجود داشت که با تصویب طرح مدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا، تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور مراحل مربوط به تاسیس این واحد را آغاز کردند.

نجفی زاده با بیان اینکه مراکز پیوند اعضا در سراسر کشور در حال تجهیز و گسترش هستند، یادآور شد: تعداد اهدای عضو در کل کشور رو به افزایش است.

به گفته وی، از سال 1346 تاکنون 30 هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha