رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر طبق آمار سال 92، 3600 نفر از مبتلایان به ایدز تحت پوشش «باشگاه‌های مثبت» هستند.

سلامت نیوز: رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر طبق آمار سال 92، 3600 نفر از مبتلایان به ایدز تحت پوشش «باشگاه‌های مثبت» هستند.

دکتر مجید رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با «باشگاه‌های مثبت» گفت: باشگاه‌های مثبت از سال 88 و با 10 باشگاه در استان‌های تهران، کرمانشاه، قم، بوشهر، خراسان‌رضوی، فارس و اردبیل شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر در 18 استان کشور 23 باشگاه مثبت در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان‌های تهران و فارس به ترتیب با 8 و 2 باشگاه، کرمانشاه، قم، خراسان‌رضوی، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، قزوین، گیلان، یزد، اردبیل، البرز، مرکزی،‌ لرستان باشگاه‌های مثبت در حال فعالیت هستند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ضمن اشاره به اینکه در تهران در خیابان شوش، باشگاهی مختص زنان وجود دارد و خدمات آن به طور اختصاصی به زنان ارائه می‌شود، گفت: سایر باشگاه‌ها به طور همزمان به مردان و زنان خدمات خود را ارائه می‌دهند.

رضازاده در ارتباط با افراد تحت پوشش این باشگاه‌ها گفت: در حال حاضر 3600 بیمار مبتلا به ایدز تحت پوشش باشگاه‌های مثبت هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه باشگاه‌های مثبت برای حمایت، توانمندسازی و کاهش رفتارهای پرخطر از سوی افراد مبتلا به ایدز تاسیس شده است، گفت: اگر از افراد مبتلا حمایت‌های لازم صورت گیرد، میزان ابتلا نیز در جامعه نیز کاهش می‌یابد.

رضازاده ضمن بیان اینکه حمایت‌های دارویی از افراد مبتلا توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، گفت: حمایت باشگاه‌های مثبت از مبتلایان به صورت اجتماعی، معیشتی، آموزش و ترغیب آنان به درمان است.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز هم چنین ادامه داد: یکی از آموزش‌های مهمی که به این افراد در این مراکز ارائه می‌شود، نحوه خودمراقبتی است. در واقع به آنها آموزش داده می‌شود که چگونه از انتقال این ویروس به افراد دیگر جلوگیری کنند.

وی همچنین به آموزش حمایت‌های روانی به این افراد اشاره کرد و گفت: برای کاهش مشکلات فردی و خانوادگی این افراد مشاوره‌هایی به آنان ارائه می‌شود و همچنین از لحاظ مواردی چون تغذیه، پیگیری درمان و... نیز مشاوره‌های گروهی و فردی روان‌درمانی به آنان ارائه می‌شود.

رضازاده ضمن اشاره به اینکه 907 نفر از تحت پوششان این باشگاه‌ها در سال 92 تحت پوشش بیمه درمان قرار گرفته‌اند و 276 نفر نیز کمک هزینه اشتغال دریافت کرده‌اند، گفت: برای اشتغال این افراد کارگاه‌های آموزشی توسط باشگاه‌ها برگزار می‌شود و بعد از آن این افراد به مراکزی که در ارتباط با سازمان بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و...هستند، معرفی شده و به این ترتیب به کارآفرینی آنان نیز اهمیت داده می‌شود.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز در ارتباط با متخصصان حاضر در این مراکز گفت: در هر باشگاه یک روانشناس و یک مددکار وجود دارد و در صورتی که تعداد عضویت در یک باشگاه بالا باشد، این تعداد به دو روانشناس و دو مددکار افزایش می‌یابد.

رضازاده در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا به زنان مبتلا به اعتیاد برای جلوگیری از ابتلا به ایدز در این مراکز خدماتی ارائه می‌شود، گفت: در این باشگاه‌ها فقط افراد مبتلا حضور داشته و افراد معتاد به «مراکز کاهش آسیب» (مراکز گذری) معرفی می‌شوند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره نحوه خدمات به زنان باردار مبتلا به ایدز برای عدم ابتلای نوزادان آنها به ایدز گفت: این زنان توسط باشگاه‌های مثبت به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند و در مرکز «مشاوره بیماری‌های رفتاری» آموزش‌های لازم و همچنین داروهای موردنیاز به آنان ارائه می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه باشگاه‌های مثبت خصوصی هستند اما تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند، درخصوص توسعه این باشگاه‌ها در سایر استان‌های کشور گفت: برای توسعه این مراکز، پیش‌بینی بودجه صورت گرفته است و اگر استان‌ها تقاضا دهند، این مراکز در استان‌های مذکور راه‌اندازی می‌شوند.

رضازاده در پایان گفت: اشتغال و توانمندسازی افراد مبتلا به ایدز مهم‌ترین اولویت باشگاه‌های مثبت است که در حال حاضر در بسیاری از این مراکز فعالیت‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha