مراسم رونمایی از 20 جلد راهنمای بالینی مبتنی بر شواهد برای پزشکان خانواده با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران فردا برگزار می شود.

سلامت نیوز: مراسم رونمایی از 20 جلد راهنمای بالینی مبتنی بر شواهد برای پزشکان خانواده با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران فردا برگزار می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مراسم رونمایی از 20 جلد راهنمای بالینی مبتنی بر شواهد برای پزشکان خانواده فردا برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران و دست‌اندرکاران تولید این مجموعه از جمله روسای مراکز تحقیقاتی و اعضای هیأت‌علمی سه‌شنبه، 4 آذر  در محل سالن اجلاس ساختمان ستاد مرکزی این دانشگاه برگزار می‌شود.

آرش رشیدیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیان ضرورت تدوین راهنماهای بالینی مبتنی بر شواهد، به نقش آنها در اجرای درست برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و تضمین تداوم خدمات و ارتباط مناسب سطوح مختلف ارائه خدمت را از حداقل‌هایی خواند که برای اجرای موفق برنامه باید رعایت شوند.

رشیدیان تصریح کرد: ارتباط درازمدت بیمار با پزشک خانواده و ارتباط مناسب بین سطوح مختلف ارائه خدمت به‌ویژه در موارد ابتلا به بیماری‌های مزمن اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی به بیان راهکارهای حصول اطمینان از کیفیت ارائه خدمت توسط پزشکان خانواده پرداخت و افزود: در این نوع نظام پرداخت که مبتنی بر سرانه است نه تعداد ویزیت‌های پزشک، در کنار اینکه انتظارات مالی مشروع پزشکان خانواده تأمین می‌شود، انگیزه مالی پزشکان جهت مراجعه بیماران جای خود را به تأمین سلامت افراد می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین راهنماهای بالینی مبتنی بر شواهد را از دیگر راهکارهای بهبود کیفیت ارائه خدمات خواند و خاطرنشان کرد: پزشکان با انبوهی از دانش و اطلاعات، همواره با گزینه‌های متعدد درمان بیماری‌های مختلف و داروها و مدیریت بیماری‌های مزمن روبرو هستند و گایدلاین ها این امکان را فراهم می‌کنند که در این میان، با انتخاب بهترین گزینه درمانی، علاوه بر درمان مؤثر و کاهش میزان هزینه‌ها، عوارض بیماری نیز کنترل شود.

وی تهیه این مجموعه را مبتنی بر شواهد علمی روز، تطبیق این شواهد با شرایط کشور و استفاده از نظرات و تجربیات خبرگان کشور خواند و بر قابلیت اجرایی توصیه‌های این مجموعه در محیط تأکید کرد.

رشیدیان تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر کارهای زیادی در این راستا در کشور انجام‌شده است که از آن جمله می‌توان از تهیه الگوی روش‌شناسی تدوین راهنمای بالینی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران نام برد و با توجه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعددی که برای تدوین راهنمای بالینی توسط دانشگاه برگزار شد، توانمندی‌های فنی خیلی خوبی در این زمینه وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید مجدد به نقش راهنماهای بالینی در اجرای درست برنامه پزشک خانواده خاطرنشان کرد: تدوین گایدلاین ها می‌تواند در سطح اول ارائه خدمت کمک کار پزشک و سایر همکاران در مراکز بهداشتی درمانی، پایگاه‌ها، کلینیک‌ها و پزشکان خانواده بخش خصوصی باشد و پزشکان عمومی‌ای که تمایل به انجام دقیق‌تر ارائه خدمت دارند نیز می‌توانند از این گایدلاین ها بهره‌مند شوند.

رشیدیان در خصوص دست‌اندرکاران تولید مجموعه مذکور گفت: حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این رسالت را عهده‌دار شد و با همکاری مرکز تحقیق و توسعه سیاست‌های دانشگاه و با تعامل مراکز تحقیقاتی و محققین برجسته دانشگاه طی فعالیتی چند ماه مجموعه اول راهنمای بالینی مبتنی بر شواهد شامل 20 جلد کتاب، با تعداد صفحات کم و قابلیت استفاده بالا برای پزشکان خانواده تهیه و تولید شد.

معاون بهداشت دانشگاه با تأکید بر تداوم کار و بازبینی راهنماهای بالینی در طول زمان و داشتن یک برنامه منسجم در سطح دانشگاه و تهیه و تولید راهنماهای خدمات بهداشت عمومی، برگزاری مراسم مذکور را بهانه‌ای برای ابراز خرسندی از تولید مجموعه در پی ماه‌ها تلاش همکاران و استادان برجسته دانشگاه خواند و خاطرنشان کرد: به‌زودی مجموعه مذکور در حوزه‌های مرتبط دانشگاه علوم پزشکی تهران برای استفاده همکاران توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha