وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و همچنین شروع فاز سوم این طرح که مربوط به تعرفه های جدید سلامت است از نحوه اجرای بزرگترین پروژه سلامت انتقاد کرد.

سلامت نیوز: وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و همچنین شروع فاز سوم این طرح که مربوط به تعرفه های جدید سلامت است از نحوه اجرای بزرگترین پروژه سلامت انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به دنبال اجرای طرح تحول سلامت که از 15 اردیبهشت 93 در سطح بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی سراسر کشور آغاز شده است، برخی دست اندرکاران و صاحب نظران حوزه سلامت، به شیوه اجرای این طرح انتقاد کرده اند. در این بین، دکتر مسعود پزشکیان که در دولت دوم اصلاحات، وزیر بهداشت بوده و در حال حاضر نیز عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، به شدت اجرای این طرح را زیر سئوال برده و نسبت به تبعات و آسیب های آن هشدار داده است.

پزشکیان: مقام معظم رهبری می گویند، قانون می گوید پیشگیری را باید اولویت قرار دهید، رفرنس های علمی می گویند پیشگیری را باید اولویت قرار دهید.

پزشکیان: ممکن است بیماری 10 بار به یک پزشک مراجعه کند و پزشک نتواند مشکل بیمار را تشخیص دهد. با هر بار مراجعه ای که پزشک نمی تواند مشکل بیمار را تشخیص دهد آیا باید بیمار پرداختی داشته باشد، این غلط است . نهایتا راهی که ما می رویم در خرید خدمت با این روش راه پرهزینه ای است.

پزشکیان: ریشه زیرمیزی چیست؟ کم بودن درآمد است یا تناقص و شکاف در درآمدها؟ این که گفته می شود ریشه زیرمیزی تعرفه هاست، حرفی است که می خواهند در ذهن جامعه ایجاد کنند.

پزشکیان: با برنامه ای که دولت پیش گرفته است برای سال و دوم ممکن است آرامش نسبی در امر درمان ایجاد شود اما به تدریج هزینه ها با شدت بیشتری افزایش خواهد داشت به طوری که نه دولت قادر خواهد بود این هزینه ها را پرداخت کند و نه مردم.

پزشکیان: واقعیت این است که اگر اطلاع رسانی بر اساس شواهد و مستندات علمی باشد اختلافی به وجود نمی آید و صدا و سیما باید بی طرفانه در نقد طرح تحول سلامت اقدام کند.

اختلاف درآمد پزشکان متخصص و عمومی

بر اساس آمار سال 88 در حالی که در کشورهای توسعه یافته درآمد پزشکان متخصصان کمتر از 2 برابر درآمد پزشکان عمومی است در ایران شاهد درآمد حداقل بیش از 5 برابر پزشکان متخصص در مقایسه با پزشکان عمومی هستیم.

بر اساس کتاب جدید تعرفه های سلامت، پزشکان متخصص عضو هیئت علمی جدای از حقوق هیئت علمی درآمدشان از کارانه های بیمارستان آن هم از هر بیمارستان بالغ بر 2.5 برابر می شود به طور مثال کارانه حداقل 10 میلیون تومانی هر پزشک به 25 میلیون تومان در هر ماه افزایش خواهد یافت. (بخشی از بیانیه سازمان نظام پرستاری )

با اجرای کتاب جدید تعرفه ها حداقل دریافتی یک متخصص با حداکثر دریافتی یک پیراپزشک بیش از 50 برابر اختلاف خواهد داشت.

توصیه های دو پیشکسوت پزشکی

پروفسور دوایی: پیشکسوت پزشکی کشور: خدمات پزشکی یک کسب نیست اگر حرفه پزشکی صرفا بر دخل و خرج و پرداخت ها و هزینه ها متمرکز شود،  ضربه بزرگی به طبابت وارد می شود و اگر ارزش این کار مقدس با مادیات فروخته شود، قطعا شکست محسوب می شود.

پرفسور یلدا پیشکسوت پزشکی کشور: یکی از مشکلات جامعه ما عدم اجرای قوانین است. اجرای قوانین بسیار مهم است و امورات جامعه با نصیحت انجام نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha