رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از وزارت بهداشت خبر می‌رسد که در پی انحلال مراکز درمان اعتیاد خصوصی و انتقال پزشکان آن به خانه‌های بهداشت هستند.

سلامت نیوز: رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از وزارت بهداشت خبر می‌رسد که در پی انحلال مراکز درمان اعتیاد خصوصی و انتقال پزشکان آن به خانه‌های بهداشت هستند.

سعید صفاتیان، در گفت‌وگو با فارس از اتخاذ تصمیماتی در حوزه درمان اعتیاد در وزارت بهداشت خبر داد.

وی گفت: متأسفانه از وزارت بهداشت خبر می‌رسد که تصمیمات جدید در حوزه درمان در شرف اتخاذ است.

صفاتیان افزود: حدود یک ماه است که در وزارت بهداشت مطرح شده که پزشکان مراکز درمان اعتیاد خصوصی در خانه‌های بهداشت به کارگرفته شوند و توزیع متادون را به داروخانه‌ها واگذار کنند.

وی به اشکالات این تصمیمات اشاره کرد و تشریح کرد: اکنون در کشور 5 هزار و 300 مرکز درمان اعتیاد خصوصی فعال است که وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا پزشکان این مراکز درمان در خانه‌های بهداشت و تحت نظر وزارت بهداشت مشغول فعالیت شوند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکلی اولی که این طرح ایجاد می‌کند، بیکار شدن حدود 20 هزار نفر از مددکاران، روانشناسان و پرستاران این مراکز خصوص در پی تعطیل شدن این مراکز است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه‌ای برای جذب این افراد ندارد، خاطر نشان کرد: مسئله بعدی این است که فقط 20 درصد از مراحل درمان مربوط به دارو می‌شود و 80 درصد درمان به مسائلی برمی‌گردد که نیاز به مددکار و روانشناس پیدا می‌کند، یعنی درمان اعتیاد رسماً ریز سوال می‌رود چرا که در خانه‌های بهداشت مددکار و روانشناس وجود ندارد.

صفاتیان با تأکید بر این نکته که مصرف کنندگان شیشه و سایر روانگردان‌ها بیشترین آسیب را از اجرای این طرح می‌بینند گفت: نکته بعد این است که وزارت بهداشت زیرساخت لازم را ندارد که 5 هزار و 300 پزشک را در خانه‌های بهداشت مستقر کند، اصلاً این تعداد خانه بهداشت بدون پزشک ندارند.

وی افزود: نکته بعدی بار مالی این طرح بر دوش دولت است، اکنون این مراکز خصوصی هستند و از دولت پولی نمی‌گیرند، اگر پزشکان در خانه‌های بهداشت مستقر شوند، باید دولت به آنها حقوق دهد که بار مالی سنگینی در پی دارد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام به 15 هزار پزشک بیکار در کشور هم اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که 15 هزار پزشک بیکار داریم، سوال این است که چرا وزارت بهداشت از این پزشکان در خانه‌های بهداشت استفاده نمی‌کند و به فکر تعطیل کردن مراکز درمان اعتیاد است.

وی مراکز درمان اعتیاد خصوصی را یک قطب علمی در منطقه دانست و تأکید کرد: این اقدام وزارت بهداشت به انحلال یک صنف می‌انجامد در حالی که بر اساس سیاست‌های کلی نظام در مبارزه با موادمخدر و سیاست‌های کلی نظام در سلامت و سیاست‌های کلی نظام در اقتصاد مقاومتی، باید جایگاه بخش خصوصی حفظ شود.

صفاتیان در مورد توزیع متادون در داروخانه‌ها نیز گفت: وزارت بهداشت قصد دارد که توزیع متادون را به داروخانه‌ها منتقل کند و بیماران با نسخه به پزشک مراجعه کنند و متادون بگیرند.

وی در این مورد توضیح داد: این تصمیم به این معنی است که مریض به پزشک مراجعه کند، نسخه بگیرد به داروخانه برود متادون تهیه کند و باز برای مصرف نزد پزشک بازگردد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ایرادات این طرح گفت: در پروتکل‌های درمانی دنیا، متادون در مراکز درمان توزیع می‌شود و بیمار آن را نزد پزشک مصرف ‌می‌کند.

وی افزود: ضمن اینکه بیم آن می‌رود که خرید و فروش متادون در داروخانه‌ها مسأله ساز شود و قاچاق متادون شکل گیرد، به این نحو که بیمار با رابطه‌های خاص بیش از حد مجاز متادون گرفته و آن را بفروشد یا مصرف کند.

صفاتیان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت می‌تواند قانوناً چنین تصمیمی بگیرد گفت: نکته مهم این است زمانی که ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه درمان با متادون را آغاز کرد. دوستانی در وزارت بهداشت با آن مخالفت کردند و به همین علت ستاد این موضوع را از اختیار کمیته درمان( که ریاست آن با وزارت بهداشت است) خارج کرد و در جلسات ستاد مبارزه با موادمخدر تصویب شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند تصمیماتی در مورد تغییر در نحوه درمان اعتیاد بگیرد اما ترس ما این است که مانند 2 سال پیش که یک شبه بخشنامه‌ای صادر و تغییراتی در مقدار قرص و شربت معتادان اعمال شد، بار دیگر بخشنامه‌ای صادر شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: تغییرات از راه قانونی نیازمند مصوبه ستاد مبارزه با موادمخدر است که بنابر اطلاعاتی که من دارم، اعضای ستاد مخالف چنین طرحی هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • افسانه حسامی فرد ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    4 0
    سلام اجرای این طرح عملا شکست کامل طرح درمان اعتیاد و کاهش آسیب است.بیمارانی که سالها سعی در جذب آنها به سیستم درمان و شرکت درجلسات روانشناسی شدند دچار عدم اطمینان به سیستم درمان و ریلاپس قطعی خواهند شد و در این بین آنچه به صورت بارز اتفاق می افتد بالاررفتن شیوع مصرف روانگردان ها خواهد بود .نکته دیگراجرای پروتکل درمان به مشکل اساسی برخورد خواهد کرد مسیله دوز بارگیری و نظارت پزشک بر مصرف دارو و خطرات آن با مشکل جدی مواجه میشود.و هزار سوال دیگر که اگر کسی فقط به مدت کوتاهی در حوزه اعتیاد ومراکز درمانی کار کرده باشد کاملا آشکار است که اجرای ابن طرح کاری کارشناسی شده و آینده نگر نیست.امید که مسیولان با دقت بیشتری عمل نمایند
  • دکتر مفرح : درمانگر حوزه اعتیاد ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    3 0
    متاسفانه گروههای غیر رسمی و اصطلاحا مافیای موجود در وزارت بهداشت با جو سازی و بدون پایه علمی بدنبال منافع گروهی خود هستند حتی اگر باعث ایجاد هزینه های غیر قابل جبران شود. در خصوص اعتیاد ، مساله بسیار فراتر از یک بیماری است و شکل فعلی عرضه متادون حاصل سالها تحقیق و تجربه در اقصی نقاط دنیاست. در مالزی متادون در داروخانه عرضه شد و پس از دوره ای دو ساله ناگهان عوارض شدیدی مانند تزریق متادون و اور دزهای بسیار ر دیده شد ( نقل از استاد دکتر مکری روانشناس برجسته کشورمان با بیست و چند سال سابقه تحقیق در حوزه اعتیاد) شمارا قسم بخدا دست از منفعت طلبی شخصی و گروهی به قیمت ایجاد هزینه برای جامعه بردارید، بخصوص در مساله مهمی مانند اعتیاد که در کشور ما بسیار بسیار پیچیده تر از دیگر نقاط دنیا عرض اندام میکند.
  • دکتر ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    علت ، کمبود پزشک نیست ، سودجویی سیری ناپذیر کارتل دارویی و مافیای پشت آن است که اظهر من الشمس است. دارویی که در هیچ داروخانه ای پیدا نمیشود در ناصر خسرو به وفور یافت میشود. وزن منافع فردی و گر وهی بشدت بیشتراز وزن تصمیمات کارشناسی در این تصمیم است. خدا کند وزیر بهداشت خوشنامی خود را فدای این تصمیم غلط نکند.