مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری میزان بنزن در هوای پایتخت به 0.8 درصد و میزان آروماتیک ها به 33 درصد رسیده است، گفت: در این مدت نسبت به دو سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه این آلاینده ها در هوای تهران و سایر کلانشهرها بوده ایم.

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری میزان بنزن در هوای پایتخت به 0.8 درصد و میزان آروماتیک ها به 33 درصد رسیده است، گفت: در این مدت نسبت به دو سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه این آلاینده ها در هوای تهران و سایر کلانشهرها بوده ایم.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر شینا انصاری در کارگاه تخصصی آلودگی هوا، چالش ها و راهکارها که پیش از ظهر دوشنبه در اداره محیط زیست شهر تهران برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: طبق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از تردد خودروهای مستعمل، ارتقای کیفیت سوخت و خودرو و توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار گرفت.

 

به گفته وی، در این راستا نیروی انتظامی موظف شد از ابتدای تیرماه سال 91 از تردد وسایل نقلیه دودزا جلوگیری کند و در اردیبهشت ماه در ادامه این روند راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا توسط سازمان محیط زیست ارائه شد تا دستگاهها موظف به اجرای آن باشند.

 

انصاری با اشاره به اینکه در سال جاری برای استان های در معرض ریزگرد، آنالایزر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اختصاص داده می شود، اظهار داشت: در حال حاضر 83 درصد ایستگاههای پایش آلاینده های هوای کشور واجد این آنالایزر هستند و قصد داریم تا پایان سال جاری صد در صد ایستگاهها را به این وسیله تجهیز کنیم.

 

مدیر کل پایش فراگیر سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر در تهران 29 ایستگاه پایش آلودگی هوا وجود دارد، تصریح کرد: در کل کشور 4 مدل ایستگاه پایش آلودگی هوا داریم که اغلب آنها دارای حساسیت بالا، دقت، صحت و قابلیت ذخیره بلندمدت داده ها، قابلیت گزارش گیری در فرمت های مختلف و قابلیت اتصال به شبکه را دارند.

 

وی افزود: از جمله مسائلی که در خصوص ایستگاههای سنجش آلودگی هوا بایستی مد نظر قرار گیرد، آسیب پذیری این دستگاهها به نوسانات برق، نیاز به کارشناسان مجرب و نیاز به بازدیدهای دوره ای است همچنین ایستگاههای سنجش آلودگی هوا باید در اماکنی مستقر شوند که کیفیت واقعی هوا را نشان دهند.

 

وی با بیان اینکه دستگاههای پایش آنلاین باید در خروجی فیلترهای صنایع و تصفیه کننده های هوا نصب شود، تاکید کرد: توسعه و گسترش منابع آلودگی از یک طرف و لزوم کوچک شدن مسئولیت های دولت از سوی دیگر موجب شده تا به استناد بند الف ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه و به منظور ارتقای کمی و کیفی پایش های محیط زیست، خوداظهاری در پایش آلودگی هوا در فعالیت های مختلف تولیدی و خدماتی آغاز شود.

 

وی افزود: بر این اساس تمام این واحدها باید بر اساس دستورالعمل سازمان محیط زیست نسبت به نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی ها و تخریب ها اقدام کرده و نتیجه را به سازمان محیط زیست ارائه کنند.

 

مدیر کل پایش فراگیر سازمان محیط زیست با بیان اینکه بر اساس استاندارد، میزان بنزن موجود در هوا باید به کمتر از یک درصد و میزان آروماتیک ها به کمتر از 30 درصد برسد، اظهار داشت: بر اساس پایش سه ماهه امسال میزان بنزن موجود در هوا حدود 1.5 درصد بوده و مقدار آروماتیک ها نیز به میزان قابل توجهی در هوا کاهش یافته، این در حالی است که در سال 91  میزان بنزن موجود در هوا 6 برابر استاندارد و میزان آروماتیک ها 70 درصد بود.

 

وی افزود: در سال 92 نیز میزان بنزن موجود در هوا 3 درصد و میزان آروماتیک ها 40 درصد ثبت شده بود اما در شش ماهه نخست سال جاری میزان بنزن موجود در هوا 0.8 درصد و میزان آروماتیک ها به 33 درصد کاهش یافته است.

 

انصاری با بیان اینکه بخشی از وارونگی دما مربوط به منابع ثابت است، تصریح کرد: در حال حاضر 178 پایش آنلاین منابع ثابت آلودگی هوا در کشور وجود دارد بنابراین بحث ممنوعیت استقرار صنایع تا شعاع 120 کیلومتری تهران و سایر کلانشهرها مطرح شد ولی متاسفانه همچنان شاهد هستیم که این مصوبه اجرا نمی شود و واحدهای صنعتی بزرگ همچنان در اطراف تهران و دیگر کلانشهرها مستقر هستند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha