معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به اینکه همسرآزاری اغلب در بین زوج‌های جوان رخ می‌دهد، گفت: آمار طلاق نیز نشان‌دهنده همین رده سنی است و با آمار همسرآزاری از این جهت تطابق دارد.

سلامت نیوز: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به اینکه همسرآزاری اغلب در بین زوج‌های جوان رخ می‌دهد، گفت: آمار طلاق نیز نشان‌دهنده همین رده سنی است و با آمار همسرآزاری از این جهت تطابق دارد.

دکتر حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص خدمات اورژانس اجتماعی در این رابطه گفت: از ابتدای سال 93 تاکنون 120 هزار تماس مرتبط با فعالیت‌های اورژانس اجتماعی، با خط تلفن این مرکز (123) برقرار شده است که هشت درصد آنها در ارتباط با «همسرآزاری» بوده است.

مسعودی‌فرید افزود: در صورت همسرآزاری فرد بالغ بوده و خود می‌تواند با مرکز اورژانس اجتماعی تماس گیرد و در صورت نیاز فرد وارد مراکز مداخله بحران و یا "خانه‌های امن" می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در 12 استان خانه امن داریم و در صورت همسرآزاری اگر در استان مربوطه خانه امن وجود داشته باشد، فرد به آنجا تحویل داده می‌شود و در صورت نبود خانه امن در آن استان، وی را به مراکز مداخله بحران تحویل می‌دهیم که در این مراکز امکان اسکان نیز وجود دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درخصوص مرکز مداخله بحران نیز گفت: در این مراکز افرادی با آسیب‌دیدگی شدید نداریم بلکه اغلب افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شوند در معرض آسیب بوده و یا دچار آسیب‌های خفیف هستند، برای مثال زنان روسپی در این مراکز نگهداری نمی‌شوند بلکه آنان به مراکز بازپروری سپرده می‌شوند.

مسعودی‌فرید ضمن بیان اینکه افرادی که مورد همسرآزاری قرار گرفته‌اند بالغ هستند و حتی با دور شدن از محل تنش‌زا نیز تا حدودی بهبود می‌یابند، گفت: در این مراکز مسائل پزشکی (با همکاری دانشگاه علوم پزشکی)، پوشاک، تغذیه و... این افراد پیگیری و تامین می‌شود.

وی در ارتباط با مدت حضور افراد در خانه‌های امن نیز گفت: فرد به طور موقتی و تا کمتر از یک سال می‌تواند در خانه‌های امن حضور داشته باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: اگر ثابت شود فرد نمی‌تواند به منزل خود بازگردد، با دستور قاضی حکم طلاق وی صادر شده و در صورت نیاز به آنان ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

مسعودی‌فرید در این خصوص ادامه داد: با توجه به قیمت متفاوت مسکن در شهرهای مختلف ودیعه مسکن در استان‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است.

وی درخصوص کارآفرینی این گروه از زنان گفت: آموزش‌های لازم جهت ایجاد مشاغل خانگی به این افراد ارائه می‌شود تا بتوانند در جهت رفع نیازهای خود اقدام کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین در پایان گفت: در واقع این زنان از جنبه‌های روانی، اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی و... توانمند می‌شوند و تحت پوشش بیمه درمانی نیز قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha