توجه به سلامت افراد به ویژه کسانی که با یک نوع بیماری زندگی می کنند اهمیت ویژه ای در پیشگیری از تشدید بیماری و در نتیجه جلوگیری از هزینه هایی دارد که متوجه فرد و جامعه می شود. از جمله این بیماریها می توان به دیابت اشاره کرد که جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر را درگیر خود ساخته است.

چندى پیش دکتر اسدالله رجب به عنوان رئیس انجمن علمى‌ دیابت ایران نسبت به عوارض ناشى از استفاده از "نوارهاى تقلبى و تاریخ ‌مصرف گذشته کنترل قند خون" هشدار داد.

وی ضمن تائید نوارهاى تقلبى و تاریخ ‌مصرف گذشته کنترل قند خون در بازار ، عنوان داشت که پزشکان بر اساس آزمایشهایى که یک فرد دیابتى در منزل انجام مى‌دهد، در خصوص وضعیت بیمارى او نظر مى ‌دهند و اگر این موضوع با دقت نظر لازم همراه نباشد مى ‌تواند تبعات ناگوارى به دنبال داشته باشد.

همچنین دکتر علیرضا مسائلى مدیرکل تجهیزات پزشکى وزارت بهداشت نیز با اشاره به عواقب ناگوار استفاده از تجهیزات پزشکى تقلبى قاچاق در روند سلامت و درمان بیماران ، بر لزوم نصب برچسب اطمینان کالا (هولوگرام) روى تجهیزات مورد استفاده در بخشهاى درمانى تاکید کرد.

وى با بیان اینکه تجهیزات مورد تائید این وزارتخانه همگى داراى برچسب اطمینان کالا (هولوگرام) خواهند شد، تصریح کرد: تجهیزات خارجى مورد تائید از مبدا ورود به کشور و تجهیزات داخلى در بدو تولید ، برچسب اطمینان کالا دریافت مى‌کنند.

با توجه به آنچه که متاسفانه امروز در بازار این محصولات در حال اتفاق افتادن است ، باید گفت نصب هولوگرام، عدم پکیچ و بسته‌ بندى مطمئن و غیر قابل نفوذ، تاریخ مصرف منقضى شده، قوطى ‌هاى باز و فاقد برچسب، ارائه توجیهات غیر علمى ‌در خصوص عدم اهمیت تاریخ مصرف و عدم اهمیت به نظارت وزارت بهداشت بر نوارهاى داراى هولوگرام از سوى برخى فروشندگان، عدم مشخص بودن شرکت وارد کننده محصولات و...، نمونه‌ هایى است از تقلب در بازارى که برخى سودجویان در آن مى‌خواهند سلامت مردم را به قیمت کسب درآمد بیشتر، به خطر بیندازند.

به طوری که با گذشت چند ماه از هشدار رئیس انجمن علمى ‌دیابت و به رغم تلاشهای وزارت بهداشت در جهت برخورد با کالاها و تجهیزات پزشکی غیراستاندارد و قاچاق ، همچنان شاهد وجود نوارهاى تقلبى دیابتى در بازار داخلی هستیم. اهمیت این هشدار زمانى جدى مى ‌شود که بدانیم زندگى بیماران دیابتى به کنترل دقیق قند خون وابسته است.

باید اذعان داشت ، مردم به واسطه اهمیتى که خود براى سلامت، تندرستى و استمرار صحیح دوره کنترل و درمان خویش قائل هستند، نباید به سوى فرآورده‌هایى که به صورت قاچاق و بدون نظارت وزارت بهداشت وارد کشور مى ‌شود و یا با قیمت‌هاى غیر معمول و به‌ صورت محصولات تقلبى عرضه مى‌شوند، بروند و هنگام تهیه این محصولات باید به برچسب فارسى آنها که در بردارنده نام شرکت تولید کننده و وارد کننده و شماره مجوز وزارت بهداشت و هولوگرام شرکت معتبر مربوطه است، دقت کنند تا ابهامات موجود کاملا از بین برود و افراد با اطمینان از اینکه یک محصول به تائید وزارت بهداشت رسیده است، بتوانند بدون هرگونه نگرانی، آن را مصرف کنند.

علاوه بر برخورد قضایی با فروشندگان سودجو ، برنامه ریزی برای هولوگرام دار کردن تمامی محصولات مجاز در این حوزه و حمایت سازمانهای بیمه گر نیز می تواند یکی دیگر از راهکارهای پیش رو باشد.

در واقع با همکارى سازمانهاى بیمه ‌گر از طریق پشتیبانى مالى از بیماران دیابتی و رفع دغدغه هزینه های کمر شکن کنترل دیابت، مى‌توان دامنه فعالیت سودجویان و متقلبانى که با فروش نوارهاى سنجش قند خون تقلبی، سلامت جامعه و نظام تامین بهداشت کشور را دچار اخلال مى‌ کنند، محدود کرد. به عبارتی سازمانهاى بیمه ‌گر را باید یکى از ارگانهاى موثر بر محدودیت  فروش نوارهاى تقلبى دیابت دانست.

به گزارش مهر ، چندى پیش دکتر داریوش جلیلی رئیس انجمن دیابت کرج، نیز ضمن بیان این مطلب که تامین هزینه ‌هاى درمان بیمارى دیابت بالغ بر 40 تا 50 هزار تومان براى هر بیمار در ماه است، گفت: اگر سازمانهاى بیمه ‌گر نوارهاى قند خون را جزو تعهدات خود بپذیرند تا حدودى بیماران از بار سنگین هزینه‌ هاى بیمارى که غالبا شامل مصرف دارو، آزمایش، مراجعه به پزشک و تست قند خون مى‌ شود، خلاصى مى ‌یابند.

در هر حال ، کنترل دیابت که از آن به عنوان "بیماری خاموش" یاد می شود، نیاز به عزم ملی دارد و در این بین علاوه بر همت و تلاش وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان جامعه، می طلبد که تمامی نهادها و ارگانهای مسئول نیز در این زمینه همکاری لازم را صورت دهند. ضمن اینکه رسانه‌ ها هم نقش موثری در اطلاع رسانی و آموزش مردم دارند.

از سوی دیگر ، دولت با جدی تلقی کردن مقوله "ارتقاء سلامت جامعه" و محوریت قرار دادن آن و نیز اقداماتی نظیر تامین فضای لازم برای ورزش و ارتقاء سواد تغذیه ای مردم، تامین اعتبار لازم برای بیمه داروها و تجهیزات پزشکی، نقش اثرگذاری در زمینه توجه به سلامت جامعه و پیشگیری از بیماریها را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha