یک عضو اداره اخلاق سازمان نظام پزشکی ایران از انتشار قوانین و گایدلاین‌ها درخصوص "انتشار فیلم و عکس در شبکه‌های اجتماعی و سایر محیط های رسانه ای" خبر داد و گفت: تهیه هرگونه عکس و تصویر در بیمارستان و مطب و مراکز پزشکی منوط به کسب اجازه کتبی (permission) است.

سلامت نیوز: یک عضو اداره اخلاق سازمان نظام پزشکی ایران از انتشار قوانین و گایدلاین‌ها درخصوص "انتشار فیلم و عکس در شبکه‌های اجتماعی و سایر محیط های رسانه ای" خبر داد و گفت: تهیه هرگونه عکس و تصویر در بیمارستان و مطب و مراکز پزشکی منوط به کسب اجازه کتبی (permission) است.

دکتر حسام الدین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طبق اصل اول اخلاق پزشکی گرفتن عکس و فیلم از بیماران در بیمارستان با اهداف آموزشی و پ‍ژوهشی نیازمند اخذ رضایت آگاهانه از بیمار است ، افزود: خود بیمار درصورت هوشیاری کامل و یا قیم قانونی وی در صورت عدم هوشیاری بیمار، باید اطلاع داشته باشند که عکس یا فیلمی که از بیمار آنان گرفته می شود در چه زمینه ای بکار می رود. به عنوان مثال عکس یا فیلم از بیماران ممکن است برای آموزش دانشجویان پزشکی و انتشار کتب آموزشی یا ارایه در همایشهای علمی گرفته شود بنابراین پزشک مسوول بیمار در این موارد با شفاف سازی کامل موضوع، اجازه بیمار یا قیم قانونی او را اخذ می کند و سپس تصویر تهیه می شود.

ریاحی با تاکید بر اینکه حضور عکاسان و خبرنگاران رسانه ها با هدف انتشار اخبار از افراد مشهور در بیمارستان علاوه بر لزوم داشتن مجوز از مسوولان بیمارستان باید با رعایت ملاحظات اخلاق پزشکی باشد گفت: این موضوع در کتب آموزشی و راهنماهای حرفه روزنامه نگاری مورد تاکید قرار گرفته است.

این عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان به تصویربرداری از هنرمند بستری ( مرتضی پاشایی) در بیمارستان که بدون اجازه وی رخ داده است اشاره کرد و افزود: این امر مصداق بی اعتنایی به اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ایست که باعث تاسف هر دو قشر شد و هم اهالی رسانه و هم پزشکان نسبت به این رفتار نادرست که هیچ توجیه حرفه ای ندارد معترض هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha