ایدز سالانه جان ۴۰ میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد و ۳۵ میلیون نفر به ویروس “ اچ آی وی“مبتلا هستند. دانشمندان در سراسر جهان به دنبال کشف واکسنی برای پیشگیری و درمان این بیماری هستند.

واکسنی برای پیشگیری و درمان ایدز بدون استفاده از سوزن

سلامت نیوز: ایدز سالانه جان ۴۰ میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد و ۳۵ میلیون نفر به ویروس “ اچ آی وی“مبتلا هستند. دانشمندان در سراسر جهان به دنبال کشف واکسنی برای پیشگیری و درمان این بیماری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یورونیوز،در این برنامه جهان آینده به همراه دانشمندان دو طرح پژوهشی به خطوط مقدم مبارزه علیه ایدز می رویم.

در بارسلون۸۱ درصد کسانی که به بیماری ایدز مبتلا هستند، مردانی هستند که با مردی دیگر رابطه جنسی دارند. مرکز موسوم به “بی سی ان چک پوینت” در این شهر (BCN Checkpoint)، مرکز تشخیص بیماریهای مقاربتی بین مردان همجنسگراست.

در اینجا کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز هستند می توانند بسرعت و بصورت ناشناس معاینه می شوند.

مدیر این مرکز می گوید:« من از سال ۱۹۸۶ به ایدز مبتلا هستم. آن موقع هیچ نوع درمانی هم وجود نداشت. ضربه شدیدی به من وارد شد، اما همین انگیزه ای بود برای اینکه در جستجو برای یافتن راه حلی برای مبارزه با ایدز، فعالانه شرکت کنم.»

صدها تن از مراجعه کنندگانی که بطور مرتب به این مرکز می آیند، قبول کرده اند که نمونه های خون خود را در اختیار محققان قرار دهند. این نمونه ها برای متخصصان ایمنی شناسی منبعی با ارزش است.

مدیر این مرکز می افزاید: «محققان براحتی می توانند مبتلایان به ایدز را در بیمارستان ها پیدا کنند. اما باید کسانی که بیمار نیستند نیز بررسی شوند، تا دلیل بیمار نبودنشان معلوم شود. نمی توان برای یافتن این افراد به خیابان رفت. بنابراین مراکزی مانند مرکز ما که هزاران مرد همجنسگرا به آن مراجعه می کنند، محل مناسبی برای یافتن کسانی است که نیازهای تحقیقاتی را برآورده کنند.»

کریستیان برندر با مرکز اروپایی “واکسیناسیون پوستی و زیر پوستی ایدز” (Cutaneous and Mucosal HIV Vaccination) همکاری می کند و می گوید: «با شناسایی کسانی که در برابر ویروس “اچ آی وی” مقاوم هستد، به داده هایی می رسیم که با استفاده از آنها می توانیم واکسنی برای مقاوم شدن در برابر این ویروس بسازیم. بدنبال کسانی هستیم که به نظر می رسد سیستم ایمنی بدنشان پاسخ کاملاً ویژه ای علیه ویروس پیدا کرده است. اطلاعاتی که به دست می آوریم، به یافتن واکسن مناسب بسیار کمک خواهد کرد.»

برای کار کردن بر روی ویروس “اچ آی وی” باید اقدامهای ایمنی شدیدی رعایت شود.
آقای برندر در مورد روش کار می گوید: «در آزمایشگاه یاخته های دفاعی را که کارکرد ویژه دارند، از نمونه خون جدا می کنیم و با تکه ها و بخشهایی از ویروس آنها را تحریک می کنیم. بعد می بینیم که کدام یاخته ها واکنش نشان می دهند و کدام واکنش نشان نمی دهند. نکته مهمی است، زیرا می خواهیم بدانیم آیا افراد سالم که از مرکز “بی سی ان چک پوینت” (BCN CHECKPOINT) آمده اند، شمار بیشتری از یک یا چند نوع از این یاخته ها دارند که از آنها در برابر ویروس اچ آی وی محافظت می کند؟ می توانیم این نمونه ها را با نمونه خون افرادی که ویروس آنها را بیمار کرده، مقایسه کنیم و بفهمیم این نمونه ها چه فرقهایی دارند.»

واکسنهایی که بر اساس چنین اطلاعاتی ساخته شود، می تواند در بدن کسی که به ویروس آلوده شده به مبارزه سیستم ایمنی با ویروس کمک کند. اما هدف اصلی این است که به سیستم ایمنی کمک شود تا از آلوده شدن بدن فرد به ویروس جلوگیری کند.

کریتین برندر در اینباره می گوید: «به دنبال واکسنی هستیم که از بیماری پیشگیری کند. در حال حاضر مقاومت زایی واکسن را آزمایش می کنیم، یعنی اینکه وقتی به کسانی که به ویروس آلوده نیستند، این واکسن را تزریق می کنیم، پاسخ دفاعی سیستم ایمنی شان تا چه اندازه قوی است.»

پیش از اینکه این واکسنها را بر روی انسان آزمایش کنند، دانشمندان باید از سلامت ترکیبات آن و اثر مثبتش روی سیستم ایمنی انسان اطمینان حاصل کنند. بنا بر پروتکل تحقیقات، واکسن ابتدا روی موش آزمایش می شود.

آلکی الورا، یکی از محققان تیم اروپایی می گوید: «ِطبق پروتکل تحقیقاتی، با واکسینه کردن موشها نتایج را بررسی می کنیم. سپس گلبولهای سفید طحال آنها را می گیریم و آنها را با پارامترهای استاندارد مربوط به سیستم ایمنی و دفاعی بدن می سنجیم.»

واکسن ایدز بدون استفاده از سوزن

تولید واکسنی برای درمان و پیشگیری از ایدز، بخشی از فعالیتهای این تیم تحقیقاتی اروپایی است. در پاریس، محققان با نمونه هایی از پوست انسان، واکسینه کردن بدون استفاده از سوزن را بررسی می کنند.

دانشمندان مرکز تحقیقات وابسته به دانشگاه “ماری و پی یر کوری” با استفاده از پوستهایی که از عملهای جراحی زیبایی باقی مانده است، بدنبال روش جدید واکسیناسیون هستند؛ واکسیناسیون بدون درد و بدون استفاده از سوزن.

به آذین کومبادیر، از متخصصان مرکز ایمنی شناسی بیماری های مسری در فرانسه (CIMI) و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی “واکسیناسیون پوستی و زیر پوستی ایدز” می گوید: «بافت پوست بدن ما سرشار از سلولهای آنتی ژن است که در واقع همان سلولهای اپیدرم و درم هستند. واکسن این سلولها را مورد هدف قرار می دهد و بعد به بافتهای لنفاوی در سیستم ایمنی هدایت می شود.»

روش واکسیناسیون بدون سوزن به اینگونه است که ابتدا موهای بدن فرد با نوار مخصوص چسبناکی برداشته می شود تا منافذ پوست برای ورود محتویات واکسن باز شود.

در لایه بیرونی سیستم دفاعی ما در برابر محیط اطراف، سازوکارهایی وجود دارد که می تواند بازدهی واکسنها را بیشتر کنند. با بررسی نمونه های پوست زیر میکروسکوپ، دانشمندان می توانند دریابند آیا روش آنها همان طوری کار خواهد کرد که انتظار دارند.

خانم کومبادیر می گوید: «واکسن پس از اینکه توسط یاخته های اطراف فولیکولهای مو شناسایی و جذب شد، به گره منتقل می شود و تا بالاخره به سیستم ایمنی بدن برسد. حال باید سیستم ایمنی بدن را واداشت که پاسخ دفاعی لازم را بروز دهد.»

واکسنی که با سوزن تزریق نشود، مزایایی دارد. اما آیا برای درمان هم مؤثر خواهد بود؟ بررسی های بالینی در لندن بدنبال یافتن پاسخ این پرسش است.

در بیمارستان سنت لویی در لندن ۳۰ داوطلب پذیرفته اند تا با این روش واکسینه شوند.
گلی حیدری از محققان بیمارستان و همکاران تیم تحقیقاتی اروپایی می گوید: «کسانی را در آزمایش پذیرفته ایم که وضعیت سلامتی عمومیشان خوب است و شاخص جِرم بدنشان از ۳۰ کمتر است و سنشان بین ۱۸ و ۴۵ سال است. مشکل خاص پزشکی ندارند و داروی خاصی را که ممکن است بر سیستم ایمنی بدنشان تأثیر بگذارد مثلاً استرویدها را، مرتب مصرف نمی کنند.»

پژوهشگران باید عکسهایی از پوست قبل از واکسیناسیون بگیرند. این کار بخشی از پروتکل تحقیقاتی است.

خانم حیدری می افزاید: «مزیت واقعی این روش این است که نیاز به تزریق با سرنگ نیست. وقتی واکسن با سرنگ به رگ یا ماهیچه تزریق می شود، ممکن است تا دو روز دردناک باشد. بنابراین برتری این روش این است که تزریق در کار نیست. روش خیلی جدیدی است و تا کنون همه شرکت کنندگان در آزمایش از نحوه دریافت این واکسن راضی بوده اند.»

وی در مورد سختی های این روش می گوید: «کمی وقت بیشتر لازم دارد چون باید پوست را آماده کنیم و بعد بگذاریم واکسن خشک شود و مشکل دیگر این است که کسی که واکسن را دریافت می کند به مدت ۲۴ ساعت نباید حمام برود یا عرق کند. خوب این موضوع می تواند ناراحت کننده باشد. تلاش می کنیم این نکته ها را برای داوطلبان شرکت در آزمایش روشن کنیم.»

دانشمندان با آزمایش خون می خواهند بدانند آیا این روش واکسیناسیون بر ایمنی بدن یعنی بر افزایش میزان آنتی بادی ها و گلوبولهای سفید که باهم برای دفاع بدن از عفونت کار می کنند، تاثیری دارد یا نه.

رابین شاتوک، استاد عفونتهای زیر پوستی از کالج سلطنتی لندن می گوید: «پس از تحلیل خون مشاهده می کنید که یاخته های قرمز خون به انتهای لوله می روند. تنها لایه نازکی از سلولهای سفید باقی می ماند. همین سلولها به واکسن پاسخ می دهند.»

وی در ادامه می گوید: «الان در مرحله مقدماتی هستیم. در نتیجه اگر تمام کارها با موفقیت همراه باشد، روش را بهتر خواهیم کرد. مثلا شاید واکسن به صورت وصله ای با سوزنهای بسیار ریز که روی پوست قرار می گیرد، بدون نیاز به متخصص مراقبت های بالینی به بدن فرد وارد شود.»

این راههای جدید پیشگیری از ابتلا به ایدز در سراسر جهان، از مراکز شهری پر جنب و جوش مثل بارسلون گرفته تا جوامع روستایی در آفریقا، تحولی بزرگ در مبارزه علیه ایدز به شمار می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha