مدیر پروژه ملی زاگرس از ارائه سند برنامه اقدام ملی برای احیای جنگل های بلوط زاگرس در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست خبر داد.

سلامت نیوز: مدیر پروژه ملی زاگرس از ارائه سند برنامه اقدام ملی برای احیای جنگل های بلوط زاگرس در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست خبر داد.

شیرین ابوالقاسمی در گفتگو با مهر افزود: در این برنامه اقدام ملی که با همکاری سازمان های محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده چگونگی مبارزه با پدیده خشکسالی بلوط های زاگرس و غرب کشور تعیین شده است.

وی با بیان اینکه کار نوینی که در این پروژه از اولین روزهای آغاز پروژه باید انجام می شد اما به تعویق افتاده بود در حال حاضر شکل گرفته و آن مدیریتی یکپارچه بین دستگاه های مختلف است که در مدیریت منابع زیستی دخالت دارند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: در این پروژه وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها در بحث های توسعه ای، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بهره برداری و گردشگری پایدار و سازمان محیط زیست در حفاظت از تنوع زیستی جنگل های زاگرس با هم همکاری می کنند.

مدیر پروژه ملی زاگرس تصریح کرد: در حال حاضر آخرین چکش کاری ها بر روی این سند انجام می شود و چنانچه جلسه بعدی شورای عالی محیط زیست کمی به تعویق بیفتد می توان آن را در این شورا ارائه داد.

وی افزود: براساس قانون تا پایان سال 2014 باید این سند که شامل دستورالعمل های توسعه پایدار از منابع است کامل شده و تصویب شود.

ابوالقاسمی با اشاره به رایزنی هایی که پیش از ارائه سند ملی احیای بلوط های زاگرس در شورای عالی محیط زیست با وزرای مختلف انجام خواهد گرفت گفت: تصویب این سند در شورای عالی محیط زیست در جهت حفاظت و توسعه پایدار در این محدوده کوهستانی زاگرس اثربخشی بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف در راستای در نظر گرفتن بحث های حفاظتی در کنار بحث های توسعه ای یادآور شد: این سند می تواند به عنوان الگویی در سایر منابع طبیعی کشور مورد استفاده قرار گیرد چراکه در آن حفاظت در کنار توسعه در نظر گرفته و تقریبا تمام دستگاه ها با این رویه همگام شده اند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: در حقیقت استراتژی توسعه پایدار در حال حاضر به صورت پایلوت در چهار استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس انجام می شود اما در آینده نزدیک 9 استان دیگر به آن اضافه شده و در نهایت به 13 استان زاگرس نشین تعمیم می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha