شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12870

تحقیقات ثابت کرده است که عسل می تواند علیه باکتری های ایجاد کننده سینوزیت مزمن موثر باشد.

نقش عسل در درمان سینوزیت مزمن
به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،راجع به نقش درمانی و شفا بخش عسل تاکنون مطالب زیادی نوشته شده است . حتی اگر به دنبال بررسی تاریخی این داروی طبیعی هستید، مدارک زیادی در این رابطه وجود دارد. از اسم عسل در کتاب مقدس انجیل یاد شده است. درمصر باستان ، به منظور جلوگیری از فساد اجساد ، از عسل استفاده می شده است . پیامبر محمد(ص) نیز از نقش التیام بخش این ماده شفا بخش یاد کرده است.
اما به تازگی تحقیقات توانسته است به طور علمی مزایا و فواید این ماده شفا بخش را ثابت کند. به عنوان مثال در یک مطالعه انجام شده توسط محققین دانشگاه اوتاوا ، ثابت شده است که عسل نقش موثری در از بین بردن باکتری های عامل سینوزیت مزمن دارد.
آمارها نشان می دهد که هر ساله میلیون ها نفر به خاطر ابتلا به سینوزیت مزمن رنج می برند. در این بیماری ، غشای موکوس موجود در حفره های سینوسی ملتهب شده و باعث سردرد، گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی می شود. اگر چه این بیماری ممکن است به دلیل آلرژی پیش آید ولی باکتری هایی که در بینی و سینوس ها تشکیل کلونی می دهند نیز در بروز این بیماری موثر هستند. و در این میان عسل می تواند نقش ویژه ای در از بین بردن این باکتریها ایفا کند. در این تحقیق تاثیر دو نوع عسل از گیاهان مانوکا و  سدر بر سه نوع باکتری MSSA,MRSA و PA مورد بررسی قرار گرفته است. گفتنی است که عسل مانوکا از بوته مانوکا که به عنوان بوته درخت چای نیز شناخته شده بدست می آید و عسل سدر نیز از درخت سدر در یمن حاصل می شود که از گرانترین نوع عسل در دنیا است. تاثیر این دو نوع عسل در از بین بردن باکتری ها حتی در آرایش بیوفیلم(آرایشی  خاص از باکتری که در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم است) شگفت انگیز بوده است. تحقیقات حاکی است که این دو نوع عسل حتی بهتر از آنتی بیوتیکهای ویژه MSSA و MRSA عمل می کند. به عنوان مثال :
عسل سدر به میزان 63%در از بین بردن باکتری MSSA ،73% دراز بین بردن باکتری MRSA و 91% در از بین بردن باکتری PA موثر بوده است.
عسل مانوکا به میزان 82% در از بین بردن باکتری MSSA ، 63% در از بین بردن باکتری MRSA و 91% در از بین بردن باکتری PA   موفق بوده است.
با این یافته ، دانشمندان امیدوارند که به روشی موثرتر برای درمان سینوزیت مزمن دست یابند.
هشدار: از دادن عسل به کودکان یکساله و کوچکتر از یکسال اجتناب کنید. زیرا عسل در دستگاه گوارشی آنها سمی شده و می تواند باعث بیماری و حتی مرگ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha