سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 128708

بانک جهانی در گزارش جدیدی اعلام کرد: زنان و دختران 15 تا 44 سال بیش از انواع سرطان‌ها، سوانح رانندگی، جنگ و مالاریا، قربانی خشونت‌های خانگی و تجاوز می‌شوند.

سلامت نیوز: بانک جهانی در گزارش جدیدی اعلام کرد: زنان و دختران 15 تا 44 سال بیش از انواع سرطان‌ها، سوانح رانندگی، جنگ و مالاریا، قربانی خشونت‌های خانگی و تجاوز می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خشونت علیه زنان می‌تواند به شکل‌های بسیاری همچون خشونت جسمی، جنسی، روانی و اقتصادی انجام شود. این اشکال از خشونت به یکدیگر مرتبط هستند و می‌توانند بر زندگی زنان از پیش از تولد تا دوران پیری تاثیر بگذارد. زنانی که قربانی خشونت می‌شوند در سلامتی‌شان دچار مشکلاتی می‌شوند و توانایی‌شان برای مشارکت در زندگی عمومی و جمعی کاسته می‌شود. خشونت علیه زنان به خانواده و جامعه آسیب وارد می‌کند و موجب می‌شود خشونت‌های دیگر در جامعه شایع شود.

خشونت علیه زنان به یک فرهنگ، منطقه، کشور یا گروه خاصی از زنان محدود نمی‌شود و در تبعیض‌های مستمر و مداوم علیه آنان ریشه دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است بیش از 70 درصد زنان در دوران زندگی‌شان نوعی از خشونت را تجربه می‌کنند.

شایع ترین نوع خشونت که زنان جهان تجربه می‌کنند خشونت جسمی است. همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بررسی انجام گرفته در 11 کشور جهان دریافت زنانی که در معرض خشونت جنسی از طرف کسانی قرار می‌گیرند که با آنان ارتباط داشته‌اند از شش درصد در ژاپن تا 59 درصد در اتیوپی متغیر است.

نتایج چندین مطالعه جهانی هم نشان می‌دهد نیمی از زنانی که به دلیل قتل جان خود را از دست می‌دهند توسط همسران فعلی یا سابقشان کشته می‌شوند. طبق بررسی سازمان جهانی بهداشت در استرالیا، کانادا، اسرائیل، آفریقای جنوبی و آمریکا 40 تا 70 درصد از قربانیان زن توسط همسر یا نامزدشان کشته می‌شوند. در کلمبیا نیز هر شش روز یک زن به دست نامزد فعلی یا سابقش به قتل می‌رسد.

برآوردها نشان می‌دهد در سطح جهان از هر پنج زن یک نفر قربانی تجاوز یا تجاوز ناموفق در زندگی‌اش می‌شود. همچنین ازدواج در سنین پایین که خود نوعی از خشونت جنسی به حساب می‌آید در سطح جهان بخصوص آفریقا و جنوب آسیا رواج دارد. اجبار دختران به ازدواج یا مجبور ساختن آنان به داشتن روابط جنسی موجب می‌شود این قشر از جامعه در معرض بیماری‌هایی همچون ایدز قرار گیرند و از رفتن به مدرسه محروم شوند.

همچنین زنان مسن هم در معرض خشونت‌های جنسی از طرف سربازان و نیروهای شورشی قرار دارند. تجاوز از گذشته به عنوان یک تاکتیک جنگی استفاده می‌شده و خشونت علیه زنان در طول جنگ‌های مسلحانه یا پس از آن وجود داشته است. در جمهوری کنگو تقریبا هر ماه 1100 مورد تجاوز گزارش می‌شود که به طور متوسط هر روز 36 زن و دختر مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

ناتوانی زنان در داشتن رابطه جنسی ایمن و صحیح و خودداری از رابطه جنسی ناخواسته با شیوع فزاینده بیماری ایدز ارتباط نزدیکی دارد. همچنین در برخی نقاط جهان زنان به دلیل آنکه نمی‌توانند به هنگام ازدواج میزان جهیزیه کافی داشته باشند به دست همسر یا خانواده همسرشان کشته می‌شوند که این نوع خشونت بیشتر در جنوب آسیا گزارش می‌شود.

علاوه بر این، خشونت علیه زنان پیش از بارداری و در این دوران پیامدهای جدی متوجه مادر و فرزندش می‌کند و می‌تواند خطر سقط جنین، زایمان زود هنگام و تولد نوزاد با وزن پایین را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت سازمان ملل متحد، هزینه خشونت علیه زنان بسیار بالاست که هزینه‌های مستقیم آن شامل درمان و حمایت از زنان مورد تجاوز قرار گرفته و کودکشان خواهد بود. همچنین از جمله هزینه‌های غیر مستقیم آن از دست دادن فرصت‌های کاری و باروری برای زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha