سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲

بعضی افراد بعد از چندین شکست به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند آدم‌های موفقی باشند. سپس اعتماد به نفسشان بشدت کاهش می‌یابد و خود را همیشه بازنده می‌دانند. تصمیم گیری بخش مهمی از زندگی هر انسانی را تشکیل می‌دهد و اگر می‌خواهید در انجام هر کاری موفق شوید، ابتدا باید با مهارت تصمیمگیری درست آشنا شوید و سپس آن را با قاطعیت و پشتکار به کار ببرید.

سلامت نیوز: بعضی افراد بعد از چندین شکست به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند آدم‌های موفقی باشند. سپس اعتماد به نفسشان بشدت کاهش می‌یابد و خود را همیشه بازنده می‌دانند. تصمیم گیری بخش مهمی از زندگی هر انسانی را تشکیل می‌دهد و اگر می‌خواهید در انجام هر کاری موفق شوید، ابتدا باید با مهارت تصمیمگیری درست آشنا شوید و سپس آن را با قاطعیت و پشتکار به کار ببرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روزنامه خراسان، قبل از شروع هر فعالیتی، باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید و با خصوصیات منحصر به فرد خودتان هم آشنا باشید تا این ۲ فاکتور مهم را با یکدیگر بررسی کنید.

باید فعالیتی را آغاز کنید که به آن علاقه‌مند باشید و در راستای استعداد و توانایی شما باشد. در این مطلب توصیه‌هایی ذکر می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند تا هر فعالیتی را با موفقیت به پایان برسانید:

۱ -تصمیمات هیجانی نگیرید

وقتی هیجان زده هستید، تصمیم به انجام کاری نگیرید. در این مواقع، سعی کنید هیجان‌های خود را مدیریت و کنترل کنید تا تصمیمات منطقی تری بگیرید. همچنین در مواقعی که عصبانی هستید هم تصمیم به انجام کاری نگیرید. به طور مثال، بعد از قبول نشدن در کنکور، به یکباره تصمیم نگیرید که وارد بازار کار شوید. بگذارید چند روز از اعلام نتایج بگذرد و در یک فرصت مناسب، برای آینده‌تان تصمیم بگیرید.

۲ -تصمیم‌هایتان را اولویت بندی کنید

کارهایی را که انجام دادن آن‌ها برایتان اهمیت بالایی دارد، بنویسید و به آن‌ها خوب فکر کنید. برای خود مشخص کنید که هدف شما از انجام آن کار‌ها، چیست. با خود صادق باشید و تعیین کنید که منشاء علاقه برای انجام فعالیت مورد نظر شما درونی است یا به عوامل بیرونی مانند تلقین و تبعیت از نظرات دیگران بستگی دارد. تصمیم‌هایی که فقط به خاطر دلایل بیرونی گرفته می‌شود، احتمال موفقیت در آن‌ها کم می‌شود.

۳ -چند تصمیم را با هم اجرایی نکنید

چند تصمیم را همزمان با یکدیگر آغاز نکنید. از بین چند فعالیت، کاری را که نسبت به دیگر کار‌ها انگیزه بیشتری برای انجام آن دارید و در شما نشاط و رضایت بیشتری ایجاد می‌کند انتخاب کنید و برای آن زمان بندی داشته باشید. سپس در اولین فرصت برای انجام برنامه‌های دیگرتان برنامه ریزی کنید.

۴ - واقع بین باشید

محدودیت‌هایتان را بشناسید، واقع بین باشید و کمال گرایی افراطی نداشته باشید؛ به طور مثال، اگر شما دانش آموز هستید، نمی‌توانید نیمی از روز را به فعالیت تخصصی در رشته‌ای ورزشی اختصاص دهید. شما باید با توجه به اهمیت تحصیل، در کنار آن و با برنامه ریزی مناسب به هر دو فعالیتتان ادامه دهید.

۵ - با اهل فن مشورت کنید

بهتر است قبل از شروع هر فعالیتی از افراد آگاه، متخصص و با تجربه که از توانایی‌ها و علایق شما باخبرند، مشورت بگیرید و آن‌ها را از تصمیمات خود مطلع کنید.

۶ - پیامدهای مثبت و منفی تصمیمتان را بررسی کنید

سعی کنید قبل از اجرای هر تصمیمی پیامدهای مثبت و منفی آن را بررسی کنید و به آن‌ها امتیاز بدهید. سپس نکات مثبت و منفی را بررسی کنید تا به یک جمع بندی مناسب برسید. نگاه مثبت همراه با تفکر و شناخت باعث می‌شود که تصمیم‌های درست‌تر و منطقی‌تر بگیرید.

۷ - بد گمان و ناامید نباشید

سستی و تنبلی را کنار بگذارید و از روبه رو شدن با حقایق زندگی و مشکلات گوناگون آن نترسید. اراده خود را تقویت کنید و بدانید بدگمانی و ناامیدی، قدرت تصمیم گیری شما را کم می‌کند؛ بنابراین به شما توصیه می‌شود که با اراده‌ای آهنین به جنگ سستی و تنبلی بروید. افکار منفی و تحقیر کننده را از خود دور کنید و آن‌ها را با افکار صحیح جایگزین کنید. با خود‌شناسی و دور کردن تردید و دودلی، اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهید و مسئولیت عواقب تصمیم‌های خود را بپذیرید.

۸ - توانمندی‌هایتان را باور کنید

به خودتان تلقین کنید که من از بقیه چیزی کم ندارم. نقاط مثبت خود را مدام به خودتان یادآوری کنید. بهتر است فهرستی از چند عبارت که بیانگر ویژگی‌های مثبت شخصیت شماست، تهیه کنید و هر روزدر مقابل آینه آن‌ها را برای خود تکرار کنید.

۹ - تکلیف کارهای نیمه تمام را مشخص کنید

تکلیف کارهای نیمه تمام خود را مشخص کنید. از آن‌ها برای خود فهرست نسازید و به تجربیات تلخ گذشته بیش از حد بها ندهید. فکر کردن بیش از حد به تجربیات ناموفق در گذشته بعد از بررسی دلایل آن، به شما کمکی نمی‌کند.

۱۰ - در انتخاب دوست دقت کنید

در انتخاب دوست دقت کنید تا با انسان‌های منظم و با برنامه دوست شوید و ارتباط داشته باشید. سپس سعی کنید از آن‌ها الگو بگیرید و با تلاش و پشتکار از زندگی خود لذت ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha