به نظر می رسد این روزها استفاده از سرویس مدارس جدا از بحث هزینه ها دغدغه دیگر را نیز در میان خانواده ها ایجاد کرده است، ایمن نبودن این وسایل نقلیه موضوعی است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

وقتی موتور و وانت دانش آموزان را به مدرسه می‌رساند

سلامت نیوز: به نظر می رسد این روزها استفاده از سرویس مدارس جدا از بحث هزینه ها دغدغه دیگر را نیز در میان خانواده ها ایجاد کرده است، ایمن نبودن این وسایل نقلیه موضوعی است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، اگر چه این موضوع در شهر های بزرگ ممکن است چندان به چشم نیاید اما در شهرستان های کوچک وسعت بیشتری به خود می گیرد. شهرستان هایی که نه تنها سرویس مناسبی برای تردد دانش آموزان ندارند بلکه مسافتی که باید این افراد برای رفتن به مدرسه طی ‌کنند هم استاندارد نیست.

در چنین مناطقی موتورسیکلت و انواع وانت‌ها تا خودروهای مانند پراید و پژو آردی سرویس هایی هستند که خانواده ها می توانند هر صبح فرزندان شان را با آن راهی کنند و تا بعد از ظهر چشم به انتظار بازگشت شان بنشینند.

نتیجه این انتخاب های نامناسب کشته شدن بیش از 10 دانش آموز طی دو ماهی است که از آغاز سال تحصیلی می گذرد. آن هم در شرایطی که پیش از آغاز سال تحصیلی جدید رسانه های خبری با محوریت قرار دادن سرویس مدارس و پیگیری هایی که داشتند، اخبار زیای را با محوریت ساماندهی این خودروها و اظهار نظرهای مسئولان امر منتشر کردند.

با این وجود اکنون نیز بعد از انتشار هر خبر مبنی بر کشته شدن دانش آموزان به دلیل استفاده از سرویس های مدرسه غیر استاندارد یا بی توجهی مسئولان امر به این موضوع که دانش آموزان وسیله نقلیه مناسبی برای تردد به مدرسه ندارد، بعد از چند روز از وقوع یک حادثه و فوت دانش آموزان باز هم روال کار به روز نخست باز می گردد و این افراد می مانند و وسیله نقلیه ای که قرار است با آن به مدرسه بروند و به خانه باز گرددند.

به عنوان نمونه می توان به حادثه ای که در استان کرمانشاه رخ داد اشاره کرد که در این حادثه یکی از دانش آموزان سرپل‌ذهاب فوت و بقیه افراد نیز زخمی شدند.

هرچند که سخنگوی آموزش و پرورش استان برای توجیه نبود نظارت و بی توجهی به نیاز دانش آموزان به سرویس دلیل تصادف خوردوی را علائم رانندگی دانست که موجب تصادف این وسیله نقلیه با کامیون شد اما هیچگاه به این نکته اشاره نکرد که چرا والدین به دلیل نبود سرویس مدرسه و اتخاذ نشدن تصمیمات اصولی در این باره باید فرزندان خود را به والدین یکی از دانش آموزان بسپرند تا آنها را به مدرسه رسانده یا به خانه بازگرداند، یا می توان به فوت دانش آموزان و معلم مدرسه در سیل لرستان یا عبور دانش‌آموزان از جاده در بیرجند و مرگ دانش‌آموزان قلعه گنجی که سرویس مدرسه آنها یک وانت بود اشاره کرد.

همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که محمد دیمه ور در کسوت معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است؛ مسئولیت ساماندهی سرویس مدارس بر عهده انجمن اولیاء و مربیان در مراکز آموزشی است. در این جا اما این سئوال مطرح می شود که سهم مدیریت وزارت آموزش و پرورش در سرویس مدارس چیست ؟

این در حالی است که مسئولان بزرگترین نهاد آموزشی کشور مدعی هستند؛ دستور العمل، ضوابط و مقررات در انجمن اولیاء مربیان شهرستان و استان‌ها تدوین شده است و براساس آن مدیران مدارس مکلف هستند با توجه به نکات ایمنی و صلاحیت‌های اخلاقی رانندگان را برای سرویس مدارس استخدام کنند.

واقعیت این است که تاکنون چندین بار اخبار کشته شدن دانش‌آموز آن هم به دلیل بی توجهی و نادیده گرفته شدن مقررات مربوط به سرویس مدارس منتشر شده و تاکنون نیز هیچ کس مسئولیت ضعف نظارت بر این امر را بر عهده نگرفته است.
مشکل کجاست که راننده وانت می تواند نقش یک فرد مسئولیت پذیر با توجه به همه مواردی که اموزش و پرورش بر آنها تاکید دارد را برای رساندن دانش آموزان به مدرسه ایفا کند.
آیا هیچ یک از مسئولان آموزش و پرورش خود حاضرند تحت هر شرایطی فرزندانشان با چنین وسیله ای حتی کمترین مسافت را برای رسیدن به مدرسه طی کند.

[quote-right]تاکنون چندین بار اخبار کشته شدن دانش‌آموز آن هم به دلیل بی توجهی و نادیده گرفته شدن مقررات مربوط به سرویس مدارس منتشر شده و تاکنون نیز هیچ کس مسئولیت ضعف نظارت بر این امر را بر عهده نگرفته است. [/quote-right]

پی‌گیری‌ها بعد از وقوع به چه صورت است؟
اتفاق رخ می دهد و می گذرد. چند روز بعد جنجال های خبری نیز فروکش می کند به همین سادگی فقط والدین داغدار می مانند و خاطره ای تلخ. اما مسئولان همواره از پیگیری های خود می گویند. اینکه با خاطیان برخورد می کنند اما هیچ گاه نمی گویند که چه برنامه هایی برای جلوگیری از چنین حوادثی دارند.

به طور نمونه معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص فوت دانش‌آموزان استان کرمان بر اثر ضعف مدیریت بر سرویس مدرسه در این بخش اظهار می‌کند که این موضوع با دقت نظر و طبق قوانین موجود مورد بررسی قرار گرفته و به طور قطع با افراد خاطی یا خاطیان برخورد می شود تا دیگر شاهد بروز چنین حوادث دلخراشی نباشیم.

مجلس ماجرا را بررسی می کند
این در حالی است که چندی پیش قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رانندگان سرویس مدارس باید ابتدا از سوی وزارت آموزش و پروش گزینش شوند، می گوید که به طور حتم ضعف نظارت در این زمینه از سوی این کمیسیون به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

در این میان شاید باید گفنت که خانواده‌ها هم تا حدی مقصر هستند و باید نظارت دقیق تری بر سرویس مدارس داشته باشند، حتی برای حفظ جان فرزندشان پایشان را در کفش مدیر مدرسه کنند و برای تشخیص صلاحیت راننده سرویس به پرسش و تحقیق بپردازند. هرچند این کار به نوعی گویای ضعف آموزش و پرورش در نظارت بر این موضوع است که چندان هم خوشایند نیست.

از نظر جعفری با بیان این مطلب راننده به عنوان عامل انسانی بسیار مهم است، ادامه می‌دهد: این افراد باید از سوی وزارت آموزش و پرورش گزینش شود، به عبارتی سابقه آنها در زمینه مواردی مانند امانتداری به لحاظ اخلاقی و شخصی ، توانمندی جسمی و درایت فکری مورد بررسی قرار گیرد. علاوه براین وسیله نقلیه وی باید معاینه فنی داشته باشد و از سوی وزارت آموزش و مدیران مدارس نیز تایید شود. علاوه بر عوامل انسانی تمامی خودروهایی که به این منظور به کار گرفته می شوند نیز باید معاینه فنی داشته، همچنین مورد تایید نیروی انتظامی از نظرشاخص های حمل و نقل باشند. آموزش و پرورش، خانواده، مدیران مدارس در قبال آینده فرزنان کشور مسئول هستند، بنابراین توجه به چنین مواردی ضرورت دارد.

در پایان تنها می توان گفت که از اطمینان اولیاء به سرویس مدارس تا علائم رانندگی در جاده ها و نبود مدیریت مدیران آموزشی که بگذریم شاید نمایندگان مردم در خانه ملت نیز باید نسبت به این موضوع اعتراض کنند و از مسئولان آموزشی بخواهند که در این زمینه تمهیدات و قوانینی را که ضمانت ارجایی دارند تدوین کنند.

به هر حال این روزها دانش آموزانی به دلیلی این بی نظارتی آرام به خواب ابدی رفته اند و تنها کتاب های نوی آنها روی میز مدرسه یا گوشه و کنار خانه به یادگار مانده است، شاید هم قاب عکسی که چند روزی به احترام یاد وی نیمکت نشین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha