سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴

نشانه های معمول استرس می تواند شامل افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی یا تند نفس کشیدن، کند شدن عملکرد دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب و ضعف سیستم بدنی باشد.

سلامت نیوز: نشانه های معمول استرس می تواند شامل افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی یا تند نفس کشیدن، کند شدن عملکرد دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب و ضعف سیستم بدنی باشد.

دكتر غلامرضا ذاكری پور ؛ روانشناس و استادیار روانشناسی سلامت درخصوص تاثیر استرس در زندگی در روزنامه ایران نوشت: یکی از حالات روانی انسان استرس است که وقتی به این حالت دچار می شود تغییرات هورمونی در بدن وی به وجود می آید که در روحیه او تاثیرات منفی می گذارد اما این حالت اضطرابی به چه علتی به وجود می آید و افرادی که دچار استرس هستند چه کاری باید انجام دهند؟
استرس زمانی به افراد دست می دهد که فشار بیشتر از آنچه به آن عادت داشته باشند به آنها دست می دهد.

زمانی که استرس به وجود می آید بدن شروع به ترشح هورمون هایی می کند که سرعت تپش قلب را بالابرده، تنفس را سریع تر کرده و میزان انرژی بیشتری به افراد می دهد. بعضی از انواع استرس عادی و حتی مفید بوده و بدون آن افراد انگیزه ای برای فعالیت ندارند. بعضی ها معتقدند این نوع استرس به انسان کمک کرده و زندگی بدون آن بی معناست اما اگر استرس بیشتر از توان جسمی و روحی ما باشد و زندگی را تحت تاثیر قرار دهد، استرس بد یا کاهنده نامیده می شود.اگر استرس زیاد اتفاق بیفتد یا مدت آن طولانی باشد استرس مخرب است. این نوع استرس می تواند با سردرد، ناراحتی معده و مشکل در خوابیدن همراه باشد. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مبارزه با بیماری ها را برای افراد سخت کند. به علاوه اگر این دسته از افراد به بیماری یا مشکلی مبتلاباشند ممکن است استرس آن را وخیم تر کند. استرس افراد را حساس، ناراحت یا حتی افسرده می کند.
استرس عوامل مختلفی دارد که می تواند به عنوان محرک عمل کرده و باعث ابتلای افراد به آن شود. استرس احساس تحت فشار بودن است، در حالی که تنش عاملی است که در ما باعث به وجود آمدن استرس می شود و در محیط زندگی ما قرار دارد. هر چه بیشتر ما با عامل استرس یا تنش زا مواجه شویم، بیشتر احساس استرس می کنیم.استرس می تواند بدن افراد، افکار، احساسات یا حتی رفتار را تحت تاثیر قرار دهد. آشنایی با نشانه ها و علائم استرس کمک قابل توجهی در کنترل آن دارد. استرس بررسی و کنترل نشده می تواند باعث ابتلابه انواع بیماری از قبیل فشارخون بالا، بیماری های قلبی، چاقی یا دیابت شود.

نشانه های معمول استرس می تواند شامل افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی یا تند نفس کشیدن، کند شدن عملکرد دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب و ضعف سیستم بدنی باشد.همه افراد به شکلی متفاوت به موقعیت های استرس زا واکنش نشان می دهند؛ چیزی که برای ما استرس زاست ممکن است برای فرد دیگری عادی باشد. تقریباً هرچیزی می تواند باعث استرس شود و محرک های متفاوتی داشته باشد. برای بعضی از افراد و بعضی اوقات فقط فکر کردن به یک واقعه می تواند استرس زا باشد.
معمول ترین دلایل ابتلابه استرس شامل از دست دادن عزیزان، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی، بیماری ها، مشکلات شغلی، کمبود وقت، مشکلات

ارتباطی از جمله طلاق و درگیری در محل کار باشد همچنین ترس یا انجام جرم و... از عوامل استرس در انسان ها است.البته اینکه افراد بدون هیچ دلیلی احساس استرس کنند هم ممکن است. احساس ناامیدی، اضطراب و افسردگی نیز می تواند باعث ایجاد استرس در بعضی از افراد شود.مهم ترین روش اصلی برای مقابله و درمان استرس کمک به خود، مدیریت خود و دارو است. ورزش اثرات مفیدی روی سلامت روانی و جسمی افراد دارد که این عامل می تواند بهترین و موثرترین روش برخورد و مقابله با استرس باشد. تقسیم وظایف نیز بسیار مهم است، افراد باید مسئولیت ها و وظایف خود در کار با دیگران را تقسیم کنند چرا که این امر باعث کمتر شدن استرس می شود. ابراز وجود به هر چیزی که می شنوید یکی از روش های مقابله با استرس است و بله نگفتن در هر زمینه ای می تواند موثر باشد. الکل و موادمخدر در مدیریت استرس کمک نمی کند و ترک آن در بهبود افراد موثر است. کاهش کافئین نیز استرس را کم می کند. توجه به تغذیه روزانه و رژیم غذایی سالم در کاهش استرس بسیار مفید است همچنین نوشیدن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه به افراد کمک می کند آرامش بیشتری داشته باشند. افراد باید روزانه وقتی را برای تنهایی خود بگذرانند و در آن زمان کارهایی که علاقه دارند را انجام دهند.


چند تکنیک مختلف تنفس برای آرام کردن بدن وجود دارد که استفاده از آن در کاهش استرس های روزانه مفید است. صحبت کردن با خانواده، دوستان، همکاران و رئیس تان می تواند ناراحتی و نگرانی ها را از بین ببرد.اگر استرس، زندگی و رفتار افراد را بشدت تحت تاثیر قرار داده، باید به پزشک مراجعه کند. استرس تشدید شده و طولانی مدت اثرات بدی بر سلامتی جسمی و ذهنی دارد. استفاده از تکنیک های آرام بخش (ریلکس کننده)، مدیتیشن، ماساژ یا یوگا می تواند به افراد در کنترل استرس کمک کند.عبادت و راز و نیاز با پروردگار تاثیر چشمگیری بر سلامت می گذارد و بهترین درمان استرس است. افرادی که دچار استرس هستند نباید به گذشته فکر کنند و سعی کنند شوخی و طنز را چاشنی زندگی شان قرار دهند.مدیریت استرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حذف منبع استرس زا، کنترل تاثیر استرس روی بدن را کاهش داده و راه هایی جایگزین برای مدارا با استرس را نشان می دهد. تکنیک های مدیریت استرس با خواندن کتاب ها و مقالات در این زمینه یا شرکت در کلاس های مدیریت استرس به دست می آید، همچنین با کمک یک مشاور یا روانشناس افراد می توانند استرس شان را مدیریت و کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • sahar ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام خستهونباشید ببخشید من ی سوال داشتم ممنون میشم کمکم کنید, من اصلااحساس اسایش ندارم همش ب این ف میکنم ک نکنه من,کاری کنم ک شوهرم ازم ناراحت بشه سرد بشه و بره دنبال ی کس دیگه واقعا اعصابم بهمریخته این رفتارمونمیتونم کنترل کنم از توانم خارجه تروخداکمکم کنید