رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی ایران گفت: مصرف طولانی مدت چیپس، شیرینی و شکلات سبب بروز عوارض قلبی عروقی در فرد می شود.

دکتر آراسب دباغ مقدم روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: مصرف این دسته از مواد غذایی به دلیل دارا بودن بیش از حد مجاز نوعی اسید چرب مضر برای بدن، نمک و شکر سلامت شهروندان را در طولانی مدت به خطر می اندازد.
وی افزود: حداکثر میزان مجاز این نوع اسید چرب در روغن ها 10 درصد است و براین اساس درج اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته بندی مواد غذایی به دلیل ثبت میزان این نوع اسیدها سبب حفظ سلامت شهروندان می شود.
وی با اشاره به اینکه تمام شکلات ها برای بدن مضر نیستند، اظهار داشت: شکلات های تلخ و تیره رنگ به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی و فلاونوئید برای قلب مفید هستند.
رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی ایران گفت: مصرف سرانه نمک در کشور بسیار زیاد است و براساس تحقیقات انجام شده این میزان پنج برابر مصرف سرانه جهانی است.
وی افزود: مصرف سرانه نمک (کلرید سدیم) در کشور ما برای هر نفر حدود 25 گرم در روز است در حالیکه این میزان در جهان پنج گرم است.
دباغ مقدم ادامه داد: میزان سدیم مورد نیاز بدن در طول شبانه روز سه گرم است.
وی تاکید کرد: در کشور ما به دلیل اجباری نبودن درج اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته بندی مواد غذایی، همیشه امکان به خطر افتادن سلامت شهروندان با مصرف برخی موادغذایی وجود دارد.
رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی ایران گفت: برخی از مواد مجاز به کار رفته در مواد غذایی نیز در فرد ایجاد حساسیت کرده و در نتیجه درج اطلاعات تغذیه ای برروی بسته بندی به حفظ سلامت شهروندان کمک می کند.
دباغ مقدم یادآور شد: اطلاعات تغذیه ای شامل مواد مغذی تشکیل دهنده ماده غذایی از جمله پروتئین ها، چربی، کربوهیدرات، کالری، میزان اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، درصد اسیدهای چرب مضر برای بدن، میزان کلرید سدیم(نمک) و املاح معدنی همچون کلسیم، فسفر و درصد ویتامین ها است.
وی با اشاره به اهمیت بسته بندی مواد غذایی خاطر نشان کرد: بسته بندی مواد غذایی مانع از ورود میکروب ها، عوامل شیمیایی، گرد و خاک، عوامل محیطی همچون تابش مستقیم نورخورشید به ماده غذایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha