بنا به آماری كه از زنان گرفته شده، كمتر از ٣٥ درصد زنانی كه مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند، حاضرند به پلیس گزارش دهند، با این تصور كه با شكایت، حریم خصوصی شان در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین از ١٨٠ مورد مطالعه، ١٢٠ زن كه شكایت كرده بودند، حاضر به ادامه پیگیری شكایت شان نشدند.

زنان قربانی خشونت، با قربانیان سرطان برابری می كنند

سلامت نیوز: بنا به آماری كه از زنان گرفته شده، كمتر از ٣٥ درصد زنانی كه مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند، حاضرند به پلیس گزارش دهند، با این تصور كه با شكایت، حریم خصوصی شان در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین از ١٨٠ مورد مطالعه، ١٢٠ زن كه شكایت كرده بودند، حاضر به ادامه پیگیری شكایت شان نشدند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: روزی كه گذشت، روز جهانی منع خشونت علیه زنان بود. روزی كه در گوشه و كنار شهر، كارشناسان و صاحب نظرانی به گفت وگو در این خصوص پرداختند و از ناامنی های موجود و مصایب زنان گفتند، امنیت مخدوشی كه به واسطه عوامل متعدد ایجاد شده، از نگاه مردسالارانه گرفته تا قوانین و نگاه تبعیض آمیز برخی قانونگذاران و بی اطلاعی خود زنان. این امر به ایران هم محدود نمی شود كه همه كشورها با آن دست به گریبانند. به این مناسبت دو نشست با نگاه بررسی راهكارها در خصوص منع خشونت علیه زنان برگزار شد، نشستی در كتابخانه ملی با حضور وكلاو قانونگذاران و فقها و دیگری نشستی در دانشگاه تهران با حضور جامعه شناسان.

انتساب نادرست خشونت به ادیان، بحثی بود كه آیت الله موسوی بجنوردی در نشستی كه به همت معاونت زنان ریاست جمهوری و كارگروه های تعمیق باورهای دینی و حقوق برگزار شده، به آن پرداخت. او كه فقیه، قاضی و حقوقدان بوده، با اشاره به اینكه طبیعت انسان عدالتخواه است، اعلام كرد: «خشونت علیه زنان در همه جوامع و متاسفانه در جوامع دینی هم دیده می شود. از همه بدتر این است كه این خشونت به ادیان نسبت داده می شود. طبیعت انسان و خلقتش عدالتخواه و به دور از خشونت است. خشونت خلاف فطرت انسانی است.»او همچنین به خشونت زشتی كه ماه گذشته در خصوص اسیدپاشی زنان شاهدش بودیم اشاره كرد و گفت: «ما نسبتی با خشونتی كه به واسطه اسیدپاشی سعی در پوشاندن زنان با حجاب داشته باشد، نداریم.»
   
    تحصیلات و خشونت نسبت معكوس دارند
    عضو كمیسیون قضایی هم با شركت در این بحث، به اعلام آمارهایی در خصوص خشونت علیه زنان در ایران و كشورهای دیگر پرداخت. محمدعلی اسفنانی، با اعلام اینكه خشونت مرز نمی شناسد و در همه جای دنیا وجود دارد، گفت: «بنا به آماری كه از زنان گرفته شده، كمتر از ٣٥ درصد زنانی كه مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند، حاضرند به پلیس گزارش دهند، با این تصور كه با شكایت، حریم خصوصی شان در معرض دید عموم قرار می گیرد. همچنین از ١٨٠ مورد مطالعه، ١٢٠ زن كه شكایت كرده بودند، حاضر به ادامه پیگیری شكایت شان نشدند.»به گفته اسفنانی، با افزایش سن زنان، میزان خشونت وارده بر آنان بیشتر می شود. همچنین مردانی كه تحصیلات لیسانس به بالاتر دارند، كمتر خشونت ایجاد می كنند و مردانی كه تحصیلات كمتر از دیپلم دارند، بیشتر زنان شان را مورد آزار قرار می دهند. در كشور ما بیشترین میزان خشونت و همسرآزاری در روستاها دیده می شود چون زنان از حقوق اولیه خود بی خبرند و برای حفظ كانون خانواده سعی در مخفیكاری دارند.
   
    زوم تشدید مجازات خشونت خانگی
    نماینده فریدون شهر و میاندشت، با اعلام اینكه برخی زنان از ترس رسوایی و انگشت نما شدن حاضر به اعتراض نیستند، گفت: «برخی زنان به دلیل اینكه از حق و تكلیف خود بعد از ازدواج مطلع نیستند، از حقوق ابتدایی و اولیه شان محروم می شوند. مشكل ما این است كه زنان و مردانی كه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، بدون اینكه از حقوق ابتدایی خود در مورد ازدواج مطلع باشند وارد زندگی می شوند. پیشنهاد می كنم آموزش و حقوق خانواده در میان دانشجویان گذاشته شود. زمانی كه آمارها نشان از این می دهد كه در بازه سنی ١٥ تا ٤٤ سال، میزان خشونت وارده به افراد كه باعث مرگ یا نقص عضو شده با تلفات ناشی از سرطان برابر است، لازم است كه افراد به حقوق خود آگاهی داشته باشند.»
   
    گاهی خود مجازات، جرم است
    مشكلات و خشونت های قانونی امری دیگر بود كه حقوقدانی كه به عنوان نخستین زنی كه به مدیریت كانون وكلابرگزیده شد، به میان آورد. هما داوودی، با اعلام اینكه خشونت را در قوانین مدنی و جزایی شاهدیم، افزود: «گاهی خود مجازات خشونت است و از جنس جرم. بعضی قواعد باعث ایجاد خشونت می شود. هیچ قانونی برای تشدید مجازات خانگی توسط مردان دیده نشده است، مثلااگر زنی توسط همسرش یا یك غریبه كتك بخورد از نگاه قانون فرقی نمی كند. برخی جرایم است كه مختص روابط خانوادگی است. ضرب و جرح، افترایی كه مرد نسبت به همسرش مرتكب می شود، اعتیاد مضر به مصالح خانوادگی، همه اینها فقط برای زن طلاق ایجاد می كند. در واقع مردی كه به واسطه اعتیادش یك خانواده را از هم فروپاشانده، همان مجازاتی را متحمل می شود كه یك مرد مجرد متحمل می شود. بیكاری ناموجه در خانواده از سوی مرد برای زن، هیچ واكنشی را از سوی قانونگذار و قاضی ایجاد نمی كند.»
   
    پازل مهریه با حق طلاق زنان چیده می شود
    داوودی در بخش دیگر از سخنانش به خشونت ساختاری اشاره كرد كه به واسطه قوانین اتفاق می افتد. او در این خصوص گفت: «در دادگاه ها حق طلاق با مرد است و هروقت بخواهد می تواند زنش را طلاق دهد، اما قرار نیست همیشه این حق اعمال شود. اگر سری به دادگاه های خانواده بزنیم می بینیم كه دو حق در دادگاه ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و مشكل ایجاد می كند. حق طلاق مرد و حق مهریه زن كه در اعمالش سوءاستفاده می شود. خشكی اعمال این ماده سبب خشونت می شود. طبق ماده ٦٣٠ قانون مجازات مرد می تواند اگر همسرش را با یك مرد اجنبی دید هر دو را بكشد. این بر اساس حدیثی است كه در آن به مرد اجنبی اشاره شده نه هر دو آنها.»حق طلاق بحثی دیگر بود كه به اعتقاد داوودی، با درنظر گرفتن مساوات در آن و اعطای آن به مرد و زن، می توان جلوی خیلی از اتفاقات را گرفت. او معتقد است: «می گویند اگر ما حق طلاق را به زن بدهیم می ترسیم كه زن بر اساس احساساتش طرح دعوی طلاق بكند، اما از نظر من، زن ایرانی در آتش می ماند و می سوزد تا خانواده اش را حفظ كند. اگر الان می بینیم كه زنان برای فاعل بودن در طلاق، می كوشند برای موازنه قدرت است تا به حقی برابر برسند، در حالی كه اگر این حق را به زنان بدهیم، از آن در خیلی جاها استفاده نمی كنند. اگر وكالت طلاق را اجباری كنیم، مهریه هم ناخودآگاه روی مهرالسنه می رود، آن زمان است كه همه قطعات پازل سرجایش برمی گردد.»
   
    دغدغه های زنانه جامعه شناسان
    اما جامعه شناسان هم در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در نشستی به این مناسبت، به بحث در خصوص ناامنی در فضاهای شهری برای زنان پرداختند. آذر تشكر، جامعه شناس، ساختن شهر زنان و تك جنسیتی كردن فضاهای عمومی را راه حل ایجاد امنیت برای زنان ندانست و گفت: «با وجود پلیس، شاهدیم كه زنان از موقعیت ذهنی آرامی برخوردار نیستند و سعی می كنند فضاهای عمومی برای شان حكم گذر را داشته باشد و اغلب با خودرو ظاهر می شوند، آن هم تنها برای عبور از فضاهای شهری. در واقع فضای عمومی، وجهه واقعی خود را از عمومی بودن می گیرد. با تك جنسیتی كردن عمومیت را از آن گرفته ایم و جزایری در اقیانوسی مردانه درست می كنیم همین طور كه كشورهای عربی این كار را می كنند.»او با بررسی فضاهای مجازی و حضور زنان در این فضاها گفت: «از نگاه من فضای مجازی، فضای آلترناتیوی برای زنان شده: فضای امن و آزادی كه زنان می توانند در آن هویت دیگری داشته باشند.»محصور كردن فضاهای شهری از دیگر مباحثی بود كه تشكر به آنها اشاره كرد. فضاهایی كه تنها قشر خاصی از زنان به آن راه می یابند و فضاهای مدرن تری كه زنان گروه اول را به خود راه نمی دهند و آنها با خرید كردن و مصرف گرایی به حق حضور خود در فضاهای انحصاری می رسند. از سویی دیگرفرایند موجود در كشور ما توسط حاكمیت از نگاه فاطمه صادقی، دیگر جامعه شناس این نشست، باعث می شود افراد به طور اغراق آمیزی به سمت مدرنیسم بروند، به غرب تمایل داشته باشند و از سنت زده شوند. او معتقد است: «در ایران نسبت به مدرنیته نگاه آرزومندانه داریم. ما در آرزوی بهشتی به نام مدرنیته به سر می بریم، به تجربه واقعی خودمان كه نگاه كنیم واقعا رنج آور است.»
   
   
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha