معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به وجود یک میلیون کانون مولد گرد و غبار در این استان گفت: با در نظر گرفتن برنامه های کوتاه و بلند مدت می توان در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله وضعیت حوزه آب‌ریز تالاب گاوخونی و زاینده رود را بهبود بخشید.

سلامت نیوز: معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به وجود یک میلیون کانون مولد گرد و غبار در این استان گفت: با در نظر گرفتن برنامه های کوتاه و بلند مدت می توان در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله وضعیت حوزه آب‌ریز تالاب گاوخونی و زاینده رود را بهبود بخشید.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، سعید یوسف پور با ابراز تاسف از این که هیچ گاه زاینده رود و تالاب گاوخونی به شرایط ایده آل خود که در گذشته شاهد آن بود، نمی رسد، اظهار کرد: با در نظر گرفتن برنامه های کوتاه و بلند  مدت می توان در مدت زمان 4 تا 5 سال وضعیت این حوزه آب‌ریز را بهبود بخشید.

وی با بیان این که با سیراب شدن زاینده رود ضمن تغذیه سفره های آب زیر زمینی، سطح زاینده رود به عنوان یک کانون مولد گرد و غبار در اصفهان، مرطوب شد، خاطرنشان کرد: با این وجود باید به دنبال حیات مداوم در زاینده رود بود. برای رسیدن به این هدف حقابه زیست محیطی رودخانه باید تامین شود.
 
معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان با هشدار در خصوص این که تالاب بین المللی گاوخونی در چند سال گذشته به طور کل خشک شده است و بارندگی های اخیر تنها توانسته است بخش مختصری از آن را تغذیه کند، اظهار کرد: این تالاب اکنون به عنوان یکی از کانون های تولید ریزگرد در کشور مطرح است.  سال گذشته شورای عالی آب مصوبه معروف 9 ماده ای درخصوص مدیریت یکپارچه حوزه آب‌ریز تالاب گاوخونی و زاینده رود  را به تصویب رساند تا مصارف در بخش های بهینه و منطقی و از هدر رفت آب در این حوزه جلوگیری شود.
 
یوسف پور به دلایل خشکیدگی امروز تالاب گاوخونی و زاینده رود اشاره کرد و گفت:  استقرار صنایع در اصفهان متناسب با آمایش سرزمین صورت نگرفت و صنایعی در این استان توسعه یافت که نیاز آبی بالایی داشتند. از سوی دیگر به تبع استقرار صنایع مهاجرت هایی صورت گرفت و شهرهایی ایجاده شد که مصارف شرب را افزایش داد.
 
یوسف پور ادامه داد: باید تلاش کرد سمت و سوی مصرف آب در بخش صنعت به سمت پساب های شهری هدایت شود و آبی که در این بخش مصرف می شود به رودخانه بازگردانده شود. اما  جمع آوری پساب ها، تصفیه و پمپاژ کردن آن هزینه بر است.
 
وی با انتقاد از این که بخش کشاورزی همچنان الگوی کشت قدیمی خود را دارد، اذعان کرد: در بالا دست زاینده رود  توسعه باغات و کشاورزی را شاهد هستیم. با توجه به انتقال آب به یزد و نیز بحران خشکسالی در کشور باید روش های آبیاری را در بخش کشاورزی اصلاح و به روز کرد، بدین منظور انجام مطالعات جامع و علمی ضروری است.

یوسف پور با ابراز تاسف از این که در شرق اصفهان نیز کشاورزهایی که از سال های دور به کار کشاورزی مشغول بوده اند، کار خود را از دست داده اند، اظهار کرد:  امروز از یک میلیون کانون مولد گرد و غبار در استان اصفهان 40 هزار هکتار آن در شرق استان است که تبعات زیادی را بر کیفیت هوا و سلامت ساکنان دارد. این هشدار در سال های آینده به سطح ملی نیز گسترش می یابد، گرد و غبارهای امروز در شرق اصفهان در آینده باری کشور خطرساز می شود.
 
معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به توسعه نامتناسب اصفهان که از پیش از انقلاب آغاز و تا کنون نیز ادامه دارد، گفت:  در حال حاضر چیزی بین 400 تا 600 میلیون متر مکعبت کسری آب در این حوزه آب‌ریز وجود دارد این روند منجر به آسیب های بیشمار به محیط زیست اصفهان شد. متاسفانه بیشترین آسیب  نیز در استان متوجه مردم اصفهان است.

وی با بیان این که استان اصفهان یک استان نیمه کویری است، اظهار کرد: مردم در این استان یا از منابع آب محرمند یا به آب شیرین دسترسی ندارند.  بنابراین نیاز به پروژه های انتقال آب است. اما تا آن زمان باید همین مقدار اندک آب موجود در حوزه آب‌ریز زاینده رود و گاوخونی را مدیریت کرد تا بتوان بخش هایی از اکوسیستم از دست رفته را بازگرداند.

یوسف پور در پایان با بیان این که یک علقه تاریخی بین مردم شهر اصفهان و زاینده رود وجود دارد، عنوان کرد:  مردم شهر بخشی از هویت خود را از زاینده رود می گیرند بنابراین دغدغه عموم مردم نیز بازگرداندن زاینده رود به روزهای قدیم خود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha