نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مغفول ماندن طرح نظام ارجاع گفت: نظام ارجاع، پایه سلامت و مدیریت هزینه در کشور است.

سلامت نیوز: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مغفول ماندن طرح نظام ارجاع گفت: نظام ارجاع، پایه سلامت و مدیریت هزینه در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در آیین افتتاحیه سمینار بین‌المللی نقشه راه سلامت در شیراز اظهار کرد: نظام ارجاع از طرح‌های برنامه پنجم توسعه است که در اجرای آن نباید کمترین تردیدی به خرج داد.

وی استان فارس را از جمله استان‌هایی دانست که مسیر رشد و تکامل این طرح را طی کرده است و افزود: باید کار پزشکان رصد شود تا در حلقه ارجاع بیماران کمترین آسیبی وارد نشوند.

وی با تأکید بر این‌که «پزشکان و استادانی که در سیستم نظام سلامت کشور مشغول به کار هستند نباید در سایر حوزه‌ها ورود پیدا کنند» گفت: متأسفانه این امر در برنامه پنجم مغفول ماند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از این‌که «فاصله زیادی میان گره خوردن سلامت و فرهنگ ما وجود دارد» اظهار کرد: اگر در مسیر تحقق برنامه پنجم حرکت می‌کردیم امروز جایگاه فاخری در بسیاری از موضوعات از جمله نظام ارجاع داشتیم.

وی با تأکید بر این‌که «دولت نباید متصدی اموری باشد که جزو وظایف حاکمیتی نیست» گفت: جهت اداره درست کشور، کاهش هزینه، ارتقا بهره‌وری و رضایتمندی مردم، باید تمام امور غیرحکومتی و تصدی‌گری‌شان به مردم سپرده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تببین جایگاه سلامت در قرآن تصریح کرد: برترین و فاخرترین منزلت انسان به تعبیر قرآن قرار گرفتن در موقعیت سلام و سلامت است.

ابوترابی‌فرد با بیان این‌که «نوزاد سالم در یک جامعه سالم و آراسته به ارزش‌های علمی، اخلاقی و مدیریتی متولد می‌شود»، به نقش تعیین کننده پدر و مادر در سلامت نوزاد اشاره و خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها جهت سلامت نوزادان بهره گرفت.

وی با تصریح بر این‌که «نظام درمان، فرهنگ و مدیریت کشور باید راهی را هموار کنند که ثمره آن فرزندان سالم باشد»، اظهار کرد: دغدغه اسلام تولد انسان سالم و مرگ همراه با سلامت است.

وی همچنین به نقش زایمان طبیعی در سلامت روحی و جسمی نوزادان اشاره و اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، نوزادانی که تولد طبیعی دارند از بیماری‌هایی نظیر چاقی در امان و از سلامت جسمی بالاتری برخوردار هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس کلید واژه تهدید سلامت مادران را زایمان غیرطبیعی و سزارین اعلام و تصریح کرد: نرخ سزارین در کشورهای پیشرفته مانند کانادا 12 درصد و در آمریکا 18 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha