این‌که فردی بر اثر یک بیماری صعب العلاج فوت کند، فکر انسان را کمتر به دنبال مقصر می‌کشاند تا وقتی یک جوان 25 ساله بر اثر تزریق اشتباه یک پزشک و بدتر از آن به دلیل خالی بودن کپسول اکسیژن درمانگاه از دنیا برود.

مرگ‌هایی بسادگی خالی بودن کپسول اکسیژن

سلامت نیوز: این‌که فردی بر اثر یک بیماری صعب العلاج فوت کند، فکر انسان را کمتر به دنبال مقصر می‌کشاند تا وقتی یک جوان 25 ساله بر اثر تزریق اشتباه یک پزشک و بدتر از آن به دلیل خالی بودن کپسول اکسیژن درمانگاه از دنیا برود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، همین چند روز قبل بود که به نقل از خبرآنلاین، یک جوان تهرانی قربانی تجویز اشتباه آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون شد. نکته تلخ ماجرا اینجاست که این بیمار فقط به دلیل یک سرماخوردگی ساده به درمانگاه مراجعه می‌کند، اما به دلیل حساسیت به این دارو و خطای پزشک، بیمار به کما می‌رود؛ آن هم در حالی که اصلا نباید این داروی قوی برای یک سرماخوردگی ساده تجویز شود.

شیرین‌کاری‌های درمانگاه به همین جا هم ختم نمی‌شود و وقتی قرار می‌شود که به بیمار در حال مرگ، کپسول اکسیژن وصل کنند، تازه متوجه می‌شوند که اکسیژن آن تمام شده است و در نهایت به همین راحتی یک جوان بیست و پنج ساله سالم به دلیل اهمال و کوتاهی تیم درمان از دنیا می‌رود.

مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو هم درباره این حادثه به جام‌جم می‌گوید: من هنوز در جریان این واقعه قرار نگرفته ام، اما چنین مرگ‌هایی به دلیل مشکلات کپسول اکسیژن، قطعا به دلیل اهمال و کوتاهی آن مرکز درمانی اتفاق افتاده است. اگر این مرکز، دولتی باشد، حتما وزارت بهداشت به این پرونده ورود پیدا می‌کند و اگر هم یک مرکز درمانی خصوصی بوده، سازمان نظام پزشکی باید آن را بررسی و خاطیان را مجازات کند.

به گفته حسین صفوی، مشکل کار از کمبود کپسول اکسیژن نیست، بلکه طبق فرآیندهای درمانی باید مسئولان مراکز درمانی هرچند وقت یکبار، کپسول‌های اکسیژن را بررسی کنند و اگر این کار را انجام نداده‌اند، در بروز این حادثه مقصرند.

در حالی که این مقام مسئول، مقصر اصلی حادثه را کوتاهی آن مرکز درمانی می‌داند، اما این سوال پیش می‌آید که آیا نباید ناظران وزارت بهداشت هم گاهی به مراکز درمانی مختلف سر بزنند و حداقل همان امکانات اولیه مراکز درمانی، مثل کپسول اکسیژن را بررسی کنند تا دوباره شاهد چنین مرگ‌های ساده و تلخی نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نسرين ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اينهمه آسمون ريسمون بافتين كه پزك رو متهم جلوه بدين .يادتون رفت بگين پرستار يادش رفته آمپولو تست كنه.