وزارت بهداشت برای چندمین‌بار اقدام به معرفی کالاهای آسیب‌رسان به سلامت بدون معرفی خاطیان کرد. وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر موضع منفعلانه‌ای در این خصوص داشته است و تنها مردم را از مصرف این مواد بازمی‌دارد. در حالی که کارشناسان امنیت غذایی در ایران معتقدند، این موضع وزارت بهداشت تنها منجر به بدبینی مردم می‌شود و عدم معرفی خاطیان از سوی وزارت بهداشت بر این بدبینی می‌افزاید.

موضع منفعلانه وزارت بهداشت درباره کالاهای آسیب رسان سلامت

سلامت نیوز:وزارت بهداشت برای چندمین‌بار اقدام به معرفی کالاهای آسیب‌رسان به سلامت بدون معرفی خاطیان کرد. وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر موضع منفعلانه‌ای در این خصوص داشته است و تنها مردم را از مصرف این مواد بازمی‌دارد. در حالی که کارشناسان امنیت غذایی در ایران معتقدند، این موضع وزارت بهداشت تنها منجر به بدبینی مردم می‌شود و عدم معرفی خاطیان از سوی وزارت بهداشت بر این بدبینی می‌افزاید.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: روز گذشته مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو از رتبه‌بندی آب‌های آشامیدنی و بطری‌شده و وجود عسل و زعفران تقلبی در بازار خبر داد و درباره صدور مجوز خمیر مرغ گفت: از نظر وزارت بهداشت استفاده از خمیر مرغ ممنوع است اما سازمان دامپزشکی بدون توجه به این ممنوعیت مجوز خمیر مرغ صادر می‌کند.

بخش دیگری از اظهارات این مقام مسوول همچنین در رابطه با نحوه استفاده از ظروف یکبارمصرف، نمونه‌برداری از آب‌های معدنی موجود در بازار ایران و فلزات سنگین موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها بود. پیش از این نیز یکشنبه هفته جاری رییس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، خیارشور، کله‌پاچه، نوشابه، چیپس و پفک را هم به‌عنوان کالاهای آسیب‌رسان سلامت معرفی کرد. این اظهارات در شرایطی است که وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر موضع منفعلانه‌ای در این خصوص داشته است و تنها مردم را از مصرف این مواد بازمی‌دارد. در حالی که کارشناسان امنیت غذایی در ایران معتقدند، این موضع وزارت بهداشت تنها منجر به بدبینی مردم می‌شود و عدم معرفی خاطیان از سوی وزارت بهداشت بر این بدبینی می‌افزاید.
تقلبات روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود
با این حال، حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در یک نشست خبری گفت: یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌شود رعایت نکات بهداشتی در استفاده از ظروف یکبارمصرف است چراکه این ظروف در مراسم عمومی، عزاداری‌ها و جشن‌ها مصرف بالایی دارد. وی ادامه داد: بسیاری اوقات نوشیدنی‌های داغ مثل چای و مواد غذایی را در ظروف یکبارمصرف شفاف و نازک می‌گذارند که مضر است و مواد مضر را به بدن وارد می‌کند. رستگار گفت: باید ظروف یکبارمصرف با توجه به جنس و شرایط مصرف تفکیک شود و برای مواد داغ از ظروف کاغذی یا فوم استفاده شود و از ظروف شفاف برای نوشیدنی‌های سرد استفاده شود. مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو ادامه داد: درجه حرارت موجود در آب‌جوش، چای، شیر داغ یا غذای داغ می‌تواند مواد آلاینده را در ظروف یکبارمصرف شیشه‌ای به غذا منتقل کند البته مصرف یک یا دوبار ضرری ندارد اما در طولانی‌مدت اثرات خطرناکی دارد و شرایط رژیم غذایی و استرس بر آن موثر است. رستگار گفت: از طرفی ظروف شیشه‌‌ای نیز باید کاملا شست‌وشو داده شوند تا بیماری را منتقل نکنند البته همه نوع کالای غیرمجاز و قاچاق وجود دارد.
وی افزود: در لوازم یکبارمصرف نیز ظروف قاچاق دیده می‌شود که نشان استاندارد را ندارد در حالی که باید این ظروف نشان استاندارد و سازمان غذا و دارو را داشته باشند به همین دلیل برای نظارت بر مواد آلاینده برنامه‌ای را در طرح تحول نظام سلامت دنبال می‌کنیم تا آلاینده‌ها و مواد تقلبی بررسی شوند. وی گفت: سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو وظیفه نظارتی دارند و موازی پیش می‌روند به همین دلیل باید استانداردها بازنگری شوند و در طرح کلانی که در دست بررسی داریم میزان آفت‌کش‌ها و میزان استفاده سموم در باغات میوه‌ را بررسی خواهیم کرد چرا که بسیاری از سموم جدید وارد بازار می‌شوند.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو از ارایه پیشنهاد طرح شناسایی و کنترل آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی به وزیر بهداشت خبر داد و گفت: تقلبات روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود و بررسی آنها از جنبه آزمایشگاهی سخت‌تر شده است. ما خیلی از استانداردها را داریم اما بسیاری از مواد مضر دستکاری می‌شوند و به همین‌دلیل تقلبات جدید رخ می‌دهد. رستگار گفت: به‌عنوان مثال در چای و زعفران می‌بینید مواد تقلبی به آن اضافه می‌کنند یا در عسل شاهد وجود تقلباتی هستیم که باید بررسی شوند.
شناسایی فلزات سنگین موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها بسیار سخت شده است
وی افزود: فلزات سنگین موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها قبلا با دستگاه‌های معمولی قابل بررسی بودند اما اکنون شناسایی آنها بسیار سخت شده و هزینه دستگاه‌های جدید پنج‌هزارمیلیاردتومان است؛ البته تعدادی از این دستگاه‌ها در کشور موجود است اما نمی‌توانیم همه آزمایشگاه‌ها را به آن مجهز کنیم. رستگار ادامه داد: تقلبات در هر زمانی متفاوت است. در روغن پالم به‌جای روغن حیوانی، روغن گیاهی استفاده می‌کردند چون ارزان‌تر بود یا در عسل می‌بینیم به جای گل، قند جلوی کندوها می‌گذارند تا شیره قند تولید شود.
وی ادامه داد: وظیفه سازمان غذا و داروست که مواد غذایی را از نظر ایمنی سلامت و ارزش تغذیه‌ای بررسی کند اما در مورد عسل نیز شاید ایمنی و سلامت را داشته باشد اما ارزش تغذیه‌ای ندارد.
سازمان دامپزشکی مجوز خمیر مرغ می‌دهد
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در مورد سوسیس و کالباس نیز گفت: در این مورد نیز بر روی ارزش غذایی آن بحث می‌شود چرا که مصرف سوسیس و کالباس ضرری ندارد به شرط آنکه تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد و از کارخانجات معتبر تولید شده باشد نه اینکه از مغازه‌های زیرپله‌ای تولید شود در این صورت مصرف آن خطرناک خواهد بود. رستگار در مورد خمیر مرغ نیز گفت: خمیر مرغ قبلا مجوز داشته اما به تازگی در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد بعضی از خمیر مرغ‌های تولیدی طبق شرایط استاندارد تولید نمی‌شوند گاهی استخوان مرغ در آن له می‌شود که آلایندگی ایجاد می‌کند و گاهی بافت‌های غیرگوشت مثل غضروف در آن وجود دارد بنابراین خمیر مرغ از نظر ارزش غذایی و کیفیت اجازه تولید ندارد. وی افزود: هرچند سازمان دامپزشکی اعلام کرده مجوز خمیر مرغ می‌دهد اما از سوی سازمان غذا و دارو مجوز جدیدی داده نمی‌شود و مجوزهای قبلی هم باید اصلاح شوند. مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در رابطه با وضعیت نیترات موجود در آب نیز گفت: بررسی کیفیت آب به معاونت‌های بهداشتی و سازمان غذا و دارو برمی‌گردد که آب لوله‌کشی مسوولیتش با معاونت بهداشتی و آب بسته‌بندی شده و آب‌های معدنی بر عهده سازمان غذا و دارو است.
تمام مواد غذایی آلوده در این سال‌ها
سال‌هاست که رسانه‌های کشور با حجم بالایی از اخبار و گزارش‌هایی مواجه هستند که هرکدام از آنان درصورت صحت می‌تواند تبعات متعددی را برای امنیت و سلامت غذایی در کشور فراهم کند. یک‌روز در کشور عنوان می‌شود برنج‌های هندی وارداتی، آلوده و سرطانزاست. بعد از آن بحث وجود سم خاصی در برنج‌های ایرانی مطرح می‌شود یا اینکه آبیاری سبزی‌های کشت‌شده در مزارع جنوبی تهران با آب فاضلاب و آب‌های آلوده است و در کنار این موارد، آلودگی بالای سوسیس و کالباس، مسمومیت گوشت‌های وارداتی از هند، شیرخشک‌های چینی و آلوده، ضدعفونی برخی شیرهای مصرفی با وایتکس، تقلبی‌بودن 99درصد آبلیمو‌های موجود در بازار، آلودگی برخی کنسرو‌های تن‌ماهی موجود در بازار و استفاده از روغن‌پالم در شیر و ماست مصرفی مردم، به‌ترتیب به فهرست جریان‌سازی‌های رسانه‌ای طی چندسال اخیر در حوزه آلودگی مواد غذایی اضافه می‌شود. اخباری که به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت باید با حساسیت بیشتر، اخبار اینچنینی را دنبال کند و صادقانه سلامت یا عدم‌سلامت آنان را اطلاع‌رسانی کند تا اعتماد مردم به مواد غذایی روزمره خود، اندکی ترمیم شود و امنیت روانی جامعه در سایه اخبار مربوط به ناامنی غذایی اندکی افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha