یک فوق تخصص غدد گفت: احتمال مرده‌زایی در زنان مبتلا به دیابت بارداری، 8 برابر بیشتر از دیگران است و بالا بودن قند خون در هفته‌های اول بارداری، کودکان مادران دیابتی را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند.

دکتر محمدرضا مهاجری در گفت وگو با  ایسنا، دیابت بارداری را اختلال متابولیکی عنوان كرد و افزود: هرگونه افزایش قند خون و اختلال در متابولیسم طی دوران بارداری (عدم تحمل گلوکز) موجب بروز دیابت بارداری می‌شود.

وی در ادامه افزود: برخی هورمون‌ها در دوران بارداری به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کنند. این هورمون‌ها باعث کاهش انسولین بدن می‌شود که اصطلاحاً مقاومت به انسولین را ایجاد می‌کند و به همین دلیل افزایش قند خون را که به آن دیابت بارداری می گویند به همراه دارند.

دکتر مهاجری در ادامه با اشاره به این مطلب که عوامل مختلفی مانند نژاد، محیط، نحوه زندگی و نوع و میزان فعالیت در ابتلا به دیابت در دوران بارداری موثر است، تصریح کرد: دیابت در مادران چاق بیشتر از دیگر مادران مشاهده می‌شود و تعدد زایمان‌های قبلی و سن بالای مادر ازدیگر عوامل ابتلا به دیابت در دوران بارداری است.

وی با تاکید بر بدون علامت بودن دیابت دوران بارداری در اغلب موارد گفت: تمام زنان باردار به خصوص زنانی که عوامل خطر گفته شده را دارا هستند باید در هفته 24 تا 28 حاملگی تست و آزمایشات مخصوصی را انجام دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در ادامه تاکید کرد: مادران چاق و مادرانی که سابقه به دنیا آوردن نوزاد مرده داشته‌اند حتماً باید در اولین ویزیت تست دیابت بدهند.

وی ابتلا مادر به دیابت در دوران بارداری را دارای عوارضی برای جنین و مادر دانست و در مورد عوارض دیابت مادر بر جنین گفت: اختلال در رشد اندام های کودک، اختلال در سیستم عصبی، اختلال در سیستم قلب و عروق جنینی از عوارض ابتلا مادر به دیابت در دوران ابتدایی بارداری است.

دکتر مهاجری در ادامه افزود: فرزندان مادران مبتلا به دیابت بارداری مستعد ابتلا به دیابت و افزایش مقاومت به انسولین در زمان بلوغشان هستند، این کودکان چاق‌تر بوده و ریسک دیابت در آنان بیشتر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد عوارض دیابت بارداری در مادران گفت: احتمال ابتلا به دیابت بعد از زایمان در این مادران بیشتر است و حدود 50 تا 80 درصد احتمال ابتلا به دیابت بعد از زایمان دارند. به علاوه اختلال قند در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش میزان مایع دور جنین شده و در زمان زایمان برای مادر مشکل ایجاد کند و حتی میزان مرگ و میر مادر را بالا می‌برد.

وی در ادامه با اشاره به این که بعضی از عوامل در دوران بارداری نشان دهنده این است که کدام مادر بعد از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا می شود، توضیح داد: عواملی مانند وزن بالا، میزان مقاومت بالا به گلوکز در دوران بارداری و یا حاملگی در سنین پائین احتمال ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

دکتر مهاجری رژیم درمانی را مناسب ترین راه درمان دیابت بارداری دانست و تاکید کرد: بهترین راه درمان برای مادران مبتلا به دیابت رژیم درمانی است اما اگر میزان دیابت در سه ماهه اول و ماه های آخر بالا باشد برای اینکه نوزاد کمترین صدمه را ببیند درمان با انسولین آغاز شده و برحسب میزان قند فرد، دوز انسولین مشخص می شود.

وی در ادامه درمان‌های دارویی را مناسب نداست و افزود: هرچند استفاده از قرص‌ها اختلال زیادی در زنان باردار ایجاد نمی‌کند اما هنوز مجوز استفاده و تجویز دارو داده نشده و مادران دیابتی باید تحت نظر پزشک تغذیه به کاهش وزن بپردازند.

دکتر مهاجری در پایان به مادران بارداری که مبتلا به دیابت هستند توصیه کرد روزانه قند خون خود را کنترل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha