چهار مقام ارشد دولت در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر حذف کامل بنزین پتروشیمی، بر ضرورت بر تولید و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین منطبق با استاندارد و ضوابط مصوب تاکید کردند.

نامه چهار مقام ارشد دولتی به رییس مجلس برای حذف بنزین پتروشیمی

سلامت نیوز: چهار مقام ارشد دولت در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر حذف کامل بنزین پتروشیمی، بر ضرورت بر تولید و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین منطبق با استاندارد و ضوابط مصوب تاکید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این نامه که به امضای وزرای نفت و بهداشت و روسای سازمان‌های محیط زیست و استاندارد رسیده، آمده است: از مهم‌ترین منابع تولید آلودگی هوا در شهرها می توانیم به احتراق ناشی از سوخت، خودروها صنعت و فعالیت های تجاری و خانگی اشاره کرد که در صورت پاک بودن سوخت مصرفی در این منابع شدت آلودگی و خطرزایی آن برای انسان چندین برابر می شود. سوخت مصرفی درخودروها حاوی ترکیبات ویژه‌ای است که در صورت عدم رعایت استاندارد ترکیبات متعددی از مواد سرطان زا و سمی از قبیل بنزن، فلزات سنگین، ترکیبات آروماتیک در هوا منتشر می کند. اصلی ترین پارامترهای موجود در بنزین که به لحاظ زیست محیطی دارای اهمیت ویژه‌ای است ترکیبات آروماتیک و بنزن است.

میزان آلاینده‌ها بعضا هزار برابر استاندارد بود!

در ادامه این نامه که به تاریخ 14 آبان‌ماه امسال و ذیل عنوان شورای عالی حفاظت محیط زیست خطاب به رییس مجلس امضا شده، آمده است: متاسفانه بالا بودن میزان آروماتیک‌ها در سوخت در سال‌های گذشته و به تبع آن بالا بودن غلظت بنزن سبب شده که در هوای شهرها همچنان غلظت بالای بنزن باشیم دراین خصوص براساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست بعضا مشاهده شده میزان این پارامتر صد تا هزار برابر حد استانداردهای زیست محیطی در نزدیکی جایگاه های سوخت رسانی و مناطق پر ترافیک بوده است. افزایش محصولات پتروشیمی تحت عنوان رفورمیت، بنزن پیرولیز، اکتان افزا در سال های گذشته علی الخصوص سال‌های 89 تا 92 وضعیت را بغرنج‌تر نموده است.

رشد روزهای ناسالم با توزیع اکتان‌افزای پتروشیمی

در بخش دیگری از این نامه که به امضای بیژن زنگنه، وزیر نفت، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نیره پیروز بخت، رییس سازمان استاندارد رسیده، آمده است: اصلی ترین عوامل انتشار بنزن در هوای آزاد تبخیر بنزین از ذخیره گاه های بنزین (پمپ بنزین) ، تبخیر و احتراق سوخت در خودروهای در حال حرکت وخارج از استاندارد است. مقایسه آمار و مستندات کیفی هوا نشان می‌دهد در سال های 79 تا 84 با اجرای اولین برنامه جامع کاهش آلودگی هوا شرایط کیفی هوا در تهران رو به بهبود قرار گرفت و در ادامه با توجه به توقف برنامه‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا و از همه مهم‌تر با توزیع و تولید سوخت با کیفیت پایین و بخصوص تولید و توزیع اکتان‌افزای پتروشیمی در سال 89 روند افزایشی تعداد روزهای ناسالم و رشد بیماری‌های تنفسی منتسب به آلودگی هوا را شاهد بودیم.

در بخش دیگری از نامه با اشاره به این که دولت تدبیر و امید و در راس آن ریاست جمهوری از همان ابتدای شروع کار دولت موضوع زیست محیط را در راس برنامه های اجرایی خود قرار داده و از هر گونه اقدامی جهت بهبود شرایط موجود دریغ نخواهد کرد، آمده است: عزم دولت در اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا بسیار جدی است و فعالیت یکپارچه ای را با هماهنگی کلیه ارگان‌ها مرتبط آغاز کرده است. به همین منظور نیز برنامه‌های راهکارهای کاهش آلودگی هوا 10 اردیبهشت 93 به تصویب رسید شامل 9 محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، نیروگاه‌ها، مدیریت حمل و نقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت‌های شهری تنظیم شده است.

تاکید مصوبه دولت بر توقف افزودن تولیدات پتروشیمی

در بند یک مصوبه بر توقف افزودن حلال‌های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی تحت عنوان اکتا افزا و پترو بنزین توسط وزارت نفت تاکید شده و تجزیه و تحلیل مستمر سوخت مصرفی کشور نیز به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است.

در این محور به توزیع سوخت استاندارد تاکید شده که در این استاندارد میزان بنزن یک درصد، میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد و میزان اولفین‌ها 18 درصد است.

در ادامه نامه‌ای که به امضای این چهار مقام ارشد دولت رسیده، آمده است: در سال جاری با اجرای مصوبه فوق الذکر و حذف اکتان افزای پتروشیمی و ارتقای کیفی بنزین مصرفی به ویژه در تهران شرایط کیفی هوا نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارای شرایط بهتری بوده است. مقایسه شش ماه سال جاری با سال 92 حاکی از آن است که تعداد روزهای پاک از دو روز به شش روز افزایش و تعداد روزهای سالم از 128 به 139 روز افزایش و تعداد روزهای ناسالم از 56 به 41 روز کاهش یافته است.

لزوم توقف کامل عرضه بنزین پتروشیمی

از آنجایی که ارتقای سطح کیفی فرآورده‌های نفتی نقش موثر و بسزایی در تامین انتظارات اجرای استاندارد ومقررات آلایندگی زیست محیطی دارد، لذا بدون شک می‌توان اذعان کرد که تولید، واردات و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی متناسب با استانداردهای زیست محیطی از سوی کارشناسان و متخصصان مورد تایید و تاکید است به همین دلیل این جانبان امضاکنندگان این بیانیه به همراه تمام مسوولان و تصمیم گیران حوزه‌های سوخت و سلامت موضع مشترک خود را مبنی بر تولید و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین منطبق با استاندارد و ضوابط مصوب و حذف کامل بنزین اعلام داشته و تاکید می‌گردد عرضه بنزین با کیفیت مطلوب و استاندارد علاوه بر اثرات غیر قابل انکار بر بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش قابل ملاحظه آلاینده‌های منتشره، اثربخشی مطلوبی نیز در جلوگیری از تنزل سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha