220 هزار نفر در ایران در معرض خطر اعتیاد به مواد چند مخدری‌اند! رویدادی نگران‌کننده که از تغییر الگوی اعتیاد در کشور خبر می‌دهد، موضوعی که مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: مصرف چند مخدری‌ها الگوی نسبتاً جدیدی است که این روزها در بین معتادان و بویژه قشر جوان شایع شده است. این شیوه مصرف مواد مخدر در دنیا با نام Polydrug شناخته شده و به مصرف همزمان محرک و مخدرهایی نظیر آمفتامین‌ها با تریاک، الکل و ماری جوانا، قرص‌های اکستازی و هروئین اطلاق می‌شود.

سلامت نیوز: 220 هزار نفر در ایران در معرض خطر اعتیاد به مواد چند مخدری‌اند! رویدادی نگران‌کننده که از تغییر الگوی اعتیاد در کشور خبر می‌دهد، موضوعی که مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: مصرف چند مخدری‌ها الگوی نسبتاً جدیدی است که این روزها در بین معتادان و بویژه قشر جوان شایع شده است. این شیوه مصرف مواد مخدر در دنیا با نام Polydrug شناخته شده و به مصرف همزمان محرک و مخدرهایی نظیر آمفتامین‌ها با تریاک، الکل و ماری جوانا، قرص‌های اکستازی و هروئین اطلاق می‌شود.
دکتر سیدفرید براتی با تأیید رواج چند مخدری‌ به روزنامه ایران می‌گوید: این پدیده تنها مدت کوتاهی است که در ایران رواج یافته است. او با رد بی‌توجهی مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در برخورد با پدیده چند مصرفی عنوان می‌کند: در حال حاضر وزارت بهداشت و بهزیستی وظیفه دارند در این زمینه جدی‌تر عمل کنند.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از گفته هایش یادآور می‌شود: مطالعات ستاد نشان می‌دهد بیش از 45 درصد از معتادان پر خطر در ایران به مصرف همزمان مخدر‌ها و محرک‌ها روی آورده‌اند.
حمید صرامی، مدیر کل دفتر آموزش و پیشگیری ستاد مبارزه نیز تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که نتایج یک تحقیق با عنوان علل گرایش نوجوانان و جوانان به شیشه در تهران نشان می‌دهد، ۴۰ درصد این افراد زمینه مصرف هیچ ماده دیگری را نداشتند، رواج چند مخدری‌ها نیز می‌تواند برای جامعه جوان ما آسیب زا تلقی شود.
صرامی با اشاره به الگوی مصرفی که پیش از این در جامعه متداول بوده است، توضیح می‌دهد: الگوی قبلی چنین بود که نوجوان ابتدا سیگار، قلیان و حشیش مصرف می‌کرد و بعد تریاک، هروئین و شیشه را انتخاب می‌کرد اما این تحقیق نشان داد، اکنون ۴۰ درصد از نوجوانان و جوانان معتاد آخرخط را همان اول کار بر‌می‌گزینند.
در این باره مدیرعامل جمعیت تولد دوباره نیز به روزنامه ایران تأکید می‌کند: مخدرها را باید با نگاهی متفاوت ارزیابی کرد؛ چرا که دارای کارکردهای متفاوتی هستند و در این بین اگر آنها در زمره یک کالا با مشتریان خاص طبقه ‌بندی شوند براحتی می‌توان به تغییراتی که در طول سال‌های گذشته روی داده است، پی ببریم.
عباس دیلمی‌زاده ادامه می‌دهد: در روش کنونی معتادان با ترکیب محرک‌هایی نظیر شیشه با تریاک سعی دارند بر عوارض ناشی از مصرف محرک‌ها مانند بی‌خوابی، توهم و خشونت غلبه کنند. این کارشناس حوزه اعتیاد تأکید می‌کند: رواج این شیوه اگرچه درمانگران را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد اما می‌تواند پیامدهای مثبتی در کاهش جرم داشته باشد؛ چراکه فرد معتاد به شیشه با این روش قطعاً دیگر نمی‌تواند خشونت‌ها و جرایمی را که در گذشته مرتکب می‌شد تکرار کند.
او اضافه می‌کند: در صورت تشکیل یک اتاق فکر واحد می‌توان امیدوار بود که تغییرات روی داده در حوزه مواد را حداقل برای یک سال پیش‌بینی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha