پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 128972

متاسفانه سن ابتلا به این بیماری ١٥‌سال کاهش داشته و درحال حاضر می‌توان موارد ابتلا به این بیماری را در جوانان ٣٠ تا ٣٥ نیز مشاهده کرد.

سلامت نیوز: متاسفانه سن ابتلا به این بیماری ١٥‌سال کاهش داشته و درحال حاضر می‌توان موارد ابتلا به این بیماری را در جوانان ٣٠ تا ٣٥ نیز مشاهده کرد.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر کیومرث دانشور ، فوق‌تخصص تغذیه در روزنامه شهروند نوشت: مصرف مواد شیرین مانند شربت و نوشابه و نیز مصرف زیاد برنج می‌تواند بیماری دیابت را تشدید کند.
دو نوع دیابت یک و دو وجود دارد. دیابت نوع یک ارثی است و به صورت ناگهانی خود را نشان می‌دهد و به‌طور معمول در سنین پایین بروز پیدا می‌کند.
دیابت نوع دو شایع‌ترین نوع دیابت است. این نوع دیابت اکتسابی است و عوامل ارثی یا ژنتیک تنها می‌تواند یکی از فاکتورهای ابتلا به این نوع دیابت به شمار رود.
این نوع دیابت به‌طور معمول در سنین بالای ٤٥‌سال بروز پیدا می‌کند، اما متاسفانه سن ابتلا به این بیماری ١٥‌سال کاهش داشته و درحال حاضر می‌توان موارد ابتلا به این بیماری را در جوانان ٣٠ تا ٣٥ نیز مشاهده کرد.
عدم تحرک، استرس، زندگی ماشینی و شهرنشینی ازجمله علل موثر در بروز این بیماری است. در کنار این عوامل تغذیه نیز نقش موثری در بروز این بیماری دارد.
تغذیه نامناسب به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز بروز دیابت نوع دو شود. این عامل تنها در کنار سایر عوامل مذکور می‌تواند زمینه بروز این بیماری را در افراد فراهم کند.
مواد غذایی که موجب افزایش فعالیت غده لوزالمعده شوند، به شدت مضر هستند. دسته‌ای از این مواد کربوهیدرات‌های منفی شامل انواع شیرینی‌جات مانند شربت‌ها و نوشابه‌ها هستند.
حتی میوه‌های شیرین و برنج نیز در این دسته قرار می‌گیرند که مصرف زیاد آنها هم می‌تواند در کنار سایر عوامل ازجمله عوامل ارثی و کم‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به دیابت شده و هم می‌تواند علایم این بیماری را در افراد دیابتی تشدید کند.
دیابت درمان ندارد. این بیماری تنها می‌تواند از راه مصرف دارو و داشتن برنامه غذایی مناسب کنترل شود.  مصرف خرما به جای قند همراه با نوشیدن چای پیشنهاد می‌شود. افرادی که علایمی همچون تکرر ادرار و تشنگی دارند بهتر است به پزشک مراجعه کنند، زیرا این علایم می‌تواند هشداری در جهت مستعد بودن فرد برای ابتلا به دیابت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha