مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی به ایرنا گفت: واسطه گری در اقتصاد کشور عاملی برای عقب ماندگی صنعت داروهای گیاهی است.

دکتر" عباس حاجی آخوندی" در گفت و گوی با ایرنا افزود: اکنون صادرات گیاهان دارویی، عصاره و مواد اولیه طبیعی از کشور چین 400 برابر کل صنعت داروسازی ایران و فرآورده‌های طبیعی تولید شده درآلمان یک هزار برابر فرآورده‌های مشابه تولید داخل است.
وی تصریح کرد: درصورتی که دید واسطه گری در اقتصاد مرتبط با صادرات گیاهان دارویی حذف شود، می‌توانیم در آینده شاهد عرضه بین‌المللی داروهای شیمیایی و گیاهی باشیم.
در فرهنگها وملل مختلف مکاتب طبی گوناگونی را می توان یافت و البته طب سنتی ایران از دیرباز سرآمد علوم پزشکی جهان بوده است. اکنون نیز دانشمندان رشته های مختلف پزشکی به این تجربه رسیده اند که با ترویج طب سنتی و استفاده از گونه های مختلف گیاه دارویی می توان سلامتی را تضمین و با بیماریها مقابله کرد.
پیشینه قوی طب سنتی و تنوع گونه‌های گیاهی رویش یافته در کشور،به طور بالقوه جایگاه مناسبی را برای ایران در زمینه تولید، گسترش و مصرف داروهای طبیعی ایجاد کرده است،اکنون محققان کشور توانسته اند با ساخت داروهای گیاهی مانند "آیمود" و "آنژی پارس" برای نخستین بار در بازار دارویی دنیا مطرح شوند اما این امر برای رشد و توسعه نیاز به تقویت سیستم اقتصاد دارویی در کشور دارد.
حاجی آخوندی مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد که طب سنتی بهترین جایگاه برای درمان بیماریها است زیرا استفاده از داروهای گیاهی تاثیر معجزه آسایی در بهبود بیماریها حتی بیماریهای سرطانی دارد.
وی با بیان اینکه باید در راستای ترویج طب سنتی ، نظارت بر عرضه و فروش گیاهان دارویی که از سوی عطاریها صورت می گیرد، قانونمند شود، اظهار داشت : مشاهده می شود بعضی گیاهان دارویی به صورت بسته‌بندی و فله‌ ای به همراه برخی از مکمل‌های غذایی و فرآورده‌های بهداشتی آرایشی عرضه می‌شوند.
حاجی آخوندی با بیان ناتوانی طب مدرن در ارایه برخی از خدمات طب گیاهی گفت : باید برای تهیه و تولید نمونه های بیشتر داروها از گیاهان اقدامات گسترده تری صورت گیرد و دراین راستا باید برای تولید گونه‌های گیاهی غنی ومرغوب تردارویی فعالیت تحقیقاتی و اجرایی دقیقتری صورت گیرد.
مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی با اشاره به اینکه تولید داروهای گیاهی در کشور شروع شده اما این جریان نیاز به تقویت دارد، گفت :به عنوان مثال می توان به نخستین محصول شربت آویشن که درداخل تولید و وارد بازار دارویی شده ، اشاره کرد ولی این داروی نیز برای
عرضه درداخل و خارج نیاز به حمایت دارد.
به گفته وی در راستای ترویج طب سنتی و امکان رقابت با کشورهای دنیا درسال جاری مراکزتحقیقاتی ویژه پژوهش‌های داروهای گیاهی در کشور ایجاد شد و همچنین دو شبکه بزرگ ملی وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت با استراتژی تقویت گیاهان دارویی فعالیت خود راآغاز کرد.
حاجی آخوندی ، افزایش کارخانجات صنعتی ویژه عصاره‌های گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات مهم ذکر کرد و افزود: در حال حاضر نیازمند راه اندازی مراکزی مانند مراکز" هم‌درد" پاکستان و یا موسسه "گیاهان دارویی" روسیه هستیم تا به تدریج بسترهای قانونی برای توسعه گیاهان دارویی فراهم ‌شود.
وی با بیان اینکه برخی از محصولات طب نوین براساس خواص گیاهان طبیعی تهیه می شوند، اظهار داشت :می توان با فراهم آوردن امکانات برای راه اندازی شهرک‌هایی در مناطق آزاد تجاری در زمینه فناوری طب سنتی همکاری مشترکی با سایر کشورها در زمینه داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و دارویی برای عرضه در مجامع بین المللی بوجود آورد.
مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی خاطرنشان کرد: گسترش طب سنتی و ساخت داروهای جدید از عصاره های گیاهی نیازمند تخصیص اعتبارات و حمایت دولت است ، البته وزیر بهداشت در این زمینه نظر مساعدی دارد و ما در پی راه اندازی دانشکده های متعدد طب سنتی در استانها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha