در طی دیدار متخصصان در سازمان بهداشت جهانی ، به منظور گسترش و توسعه تحقیق روی چهارچوبه فعالیت سلامت بشر و تغییرات آب و هوا به توافق رسیدند.

به گزارش سلامت‌نیوز، این طرح به منظور بررسی جامع آنچه در ارتباط با تغییرات جوی ،سلامت بشر را تحت تاثیر قرار می دهد بنا شده است. بسیاری از سازمانها از جمله سازمان بهداشت جهانی این مسئله را مورد تاکید قرار داده اند. این طرح راهنمایی خواهد بود برای دولت ها، موسسات تحقیقاتی و سایر افراد ، به منظور جستجوی اطلاعات لازم و حیاتی در این رابطه . در دهه اخیر اگر چه تغییرات جوی به عنوان عامل خطر برای سلامت بشر شناخته شده است، اما تحقیقات کمی در این راستا صورت گرفته است. مدارک علمی مدعی است که تاثیرمنفی  این تغییرات 8 برابر بیشتر از آلود کننده های جوی و 40 برابر بیشتر از دخانیات است. این طرح تحقیقاتی 5 الویت را در حوزه تحقیق خود تعیین کرده است:
برهم کنش با سایر تصمیم های حوزه سلامت و گرایشات: تغییرات آب و هوا در خلا اتفاق نمی افتد . بی تردید تاثیرات عمیقی برتمام ابعاد زندگی بشر خواهد داشت. نیاز به بررسی عمیق این تاثیرات بر سایر مسائل بشر همچون توسعه اقتصادی، جهانی شدن، شهر نشینی و عدم تساوی در عرضه خدمات بهداشتی و مراقبتی و.....لازم و ضروری است.
تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم: بسیاری از تاثیرات کوتاه مدت این بر هم کنش شناخته شده است ، اما نیاز به شناخت بیشتر تاثیرات طولانی مدت تغییرات جوی بر افزایش خشکسالی، کاهش منابع آب تازه، حرکت های جمعیتی و حتی تاثیرات روحی و خطر درگیریها با توجه ویژه روی گروه های آسیب پذیر و کودکان می باشد.
مقایسه تاثیرات کوتاه مدت مداخلات: کشورهای مختلف برای مقابله با تغییرات جوی که سلامت بشر را به خطر می اندازد نظیر سیل و هجوم هوای گرم به دستاوردهایی رسیده اند. البته مقایسه کارایی این مداخلات حائز اهمیت است.
ارزیابی برهم کنش سلامت با سیاست بخش های غیر پزشکی: نیاز برای ارزیابی پیامدهای سلامتی ناشی از پیشگیری تغییرات جوی و هماهنگ سازی سیاست سایر بخش ها
تقویت سیستم سلامت عمومی: بیشترین مداخلات سلامت در ارتباط با تغییرات جوی در قابلیت حوزه سلامت عمومی توصیف می شود. به همین دلیل دانش بیشتری برای ایجاد سیستم سلامت عمومی موثر لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha