سلامت نیوز : آخرین وضعیت ببر سیبری در باغ وحش ارم، اعلام روز های پاك هوای پایتخت، کاهش 50 درصدی ذرات معلق در هوای کلان شهر ها، مرگ شانزدهمین خرس در سال جاری، ارائه سند ملی احیا جنگل های زاگرس در شورای عالی محیط زیست واجرای سیرک با حیوانات تازه وارد از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که مهمترین انها را مرور می کنیم.

تشریح وضعیت بیماری ببر سیبری باغ وحش ارم/ درخواست تکرار آزمایش خونبه گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که مهمترین انها ناسالم شدن هوای پایتخت در تمام طول هفته و قرار گرفتن یک روز در استانه هشدار بود در ادامه برخی از دیگر اخبار زیست محیطی این هفته را مرور می کنیم.

در اولین روز از هفته جاری مدیركل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه از سازمان دامپزشکی درخواست تکرار آزمایش های ببر سیبری باغ وحش ارم را داریم، گفت: هنوز گزارشی از منفی بودن احتمال بیماری این ببر از طرف دامپزشکی ارائه نشده است.

دکتر مجید مقدم افزود: آخرین اقدامی که گروه بیماری های دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در خصوص ببر سیبری باغ وحش ارم انجام داده این است که از سازمان دامپزشکی درخواست کرده بار دیگر از این ببر خون گرفته و آزمایش کنند.

به گفته وی، با توجه به مشکوک بودن این ببر به بیماری مشمشه و براساس پروتکل های سازمان دامپزشکی این ببر باید معدوم شود اما با توجه به اینکه ببر سیبری از نظر تنوع زیستی گونه ای بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است سازمان محیط زیست از سازمان دامپزشکی خواسته است نگاهی متفاوت با دام های اهلی به این گونه داشته باشند.

مقدم اظهار داشت: خواسته سازمان محیط زیست این است که پس از خونگیری مجدد از این گونه، آزمایش ها را بار دیگر با همکاری مشاوران بین المللی و اساتید مورد وثوق دامپزشکی تکرار و نتایج را با دقت آنالیز کنند.

مقدم یادآور شد: چنانچه دامپزشکی تایید کند که این ببر مشکلی ندارد از قرنطینه خارج شده و می تواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد اما این موضوع تنها با تایید سازمان دامپزشکی مبنی بر نبود مشکلات بهداشتی امکان پذیر است.      

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم
 
روز یكشنبه یک دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه ببر سیبری ماده باغ وحش ارم در 4 سال گذشته هیچ یک از علائم بیماری مشمشه را نشان نداده است، گفت: اما این ببر همچنان در قرنطینه است و وزارت بهداشت اجازه خونگیری مجدد از آن را نمی دهد.
دکتر ایمان معماریان با بیان أین مطلب افزود: ببر ماده سیبری که به همراه یک ببر نر به جای پلنگ های ایرانی از روسیه به ایران آمدند. در بدو ورود به علت بی برنامگی و عدم وجود جایگاه به صورت موقت به باغ وحش تهران رفته و طی یک فاجعه قابل پیشگیری هم ببرهای تازه وارد و هم تمام شیرهای باغ وحش با گوشت آلوده تغذیه و به بیماری مشمشه دچار شدند.

این دامپزشک حیات وحش با بیان اینکه در این میان شیرهای بالغ پس از تزریق میزان کمی دارو مقید شده و سر بریده می شوند و شیرهای کوچکتر سوزانده می شوند. گفت: ببر ماده به علت رسانه ای شدن موضوع و با پافشاری سازمان محیط زیست جان سالم به  در برد اما از آن زمان تا کنون  به مدت 4 سال در قرنطینه ای کوچک در خرابه های ارم  نگهداری می شود  تا در کشمکش هایی که بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از یک طرف و سازمان محیط زیست از طرف دیگر وجود دارد در این قرنطینه بپوسد و خود به خود از بین برود. 

وی با بیان اینکه بدون شک بهترین اتفاق برای سازمان های مربوط مرگ خود به خود و بدون مقصر ببر سیبری باغ وحش ارم است تأکید کرد:اما در این مدت با وجود تمام شرایط بدی که برای این حیوان وجود داشته  نه تنها علائمی از بیماری نشان نداده بلکه در حال حاضر کاملا سالم و سر حال است.

معماریان یادآور شد: سال گذشته تصاویری از این ببر به همراه گزارشی از وضعیت بالینی آن برای اتحادیه باغ وحش های اروپا و ای یو سی ان فرستاده شد که در آن ماجرا شرح داده شد. 

وی ادادمه داد: رئیس این اتحادیه طی نامه ای با اشاره به این موضوع که این حیوان از نظر ژنتیکی بسیار با اهمیت است و در اساد بوک( کتابچه ای که در آن مشخصات هر یک از افراد گونه های در معرض انقراض ثبت می شوند)  آنها ثبت شده درخواست کرد تا بار دیگر نمونه خون از حیوان گرفته  و به آلمان ارسال شود تا در صورت پاک بودن از این شرایط رهایی یابد و به درون باغ وحش در شرایط استاندارد انتقال یابد  و حتی جفت نر حیوان توسط این اتحادیه تامین شود. و در صورت آلوده بودن تست مجدد گرفته شده  و در نهایت حیوان راحت شود.

این دامپزشک حیات وحش اظهار داشت: اما در جلسه ای که بعد از دریافت این نامه حدود 7 ماه پیش توسط سازمان های مربوط برقرار شد وزارت بهداشت کماکان بر موضع خود که بهداشت عمومی است پافشاری کرده و عنوان کرد  جواب آزمایش جدید هر چه باشد این حیوان از نظر ما آلوده است و باید معدوم شود.

ببر سیبری

هوای پایتخت در ۸ ماه نخست سال جاری ۱۲ روز پاک بود

روز دوشنبه معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران گفت: هوای پایتخت از ابتدای امسال تا آخر آبان ماه ۱۲ روز را در شرایط پاک گذراند.

محمد رستگاری با بیا ن این مطلب افزود: از ابتدای امسال تا ۳۰ آبان هوای پایتخت ۱۲ روز در شرایط پاک، ۱۶۸ روز سالم و ۶۶ روز در شرایط ناسالم قرار داشته است.

به گفته وی، سال گذشته در این مدت هوای پایتخت سه روز  در شرایط پاک، ۱۵۲ روز در شرایط سالم و  ۹۱ روز در شرایط ناسالم بود . 

رستگاری اظهار داشت: در مدت مشابه درسال ۹۱ یک روز پاک، ۱۶۱ روز سالم و ۸۴ روز ناسالم برای هوای تهران رقم خورد. 

معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران تصریح کرد : همچنین درسال ۹۰ هفت روز پاک، ۹۳ روز سالم، ۱۴۴ روز ناسالم و دو روز بسیار ناسالم به دلیل ورود ریزگردها را در هوای پایتخت شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا مناسب است، گفت: در زمان بحرانی و خطرناک که عدد یکی از آلاینده‌ها به ۳۰۰ برسد باید تعطیلی اعلام شود.

رستگاری تأکید کرد:  ایستگاه‌های اداره کل محیط زیست استان تهران در مناطق آلوده تر از ایستگاه‌های شهرداری قرار دارد اما محیط زیست دارای ۱۴ ایستگاه آلودگی هوا و شرکت کنترل کیفیت دارای ۲۱ ایستگاه است.

کاهش 50 درصدی ذرات معلق در هوای کلان شهر ها /سازمان بهداشت جهانی هیچ حدی از بنزن را نمی پذیرد

در أین روز رییس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است گفت: در سال جاری شاهد کاهش 50 درصدی ذرات معلق در هوای کلان شهر ها نسبت به سال گذشته هستیم.
دکتر یوسف رشیدی با بیان این مطلب افزود: اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که امسال نسبت به سال گذشته در مدت مشابه یک دوم کاهش یافته است.

رشیدی با بیان اینکه  آروماتیک ها مهمترین نقش را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند اظهار داشت: اما در حال حاضر آلاینده هایی مانند منواکسید کربن، گوگرد و نیتروژن به صورت روزانه پایش می شود اما آروماتیک ها اندازه گیری نمی شوند.

رییس مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست با اشاره به تلاش این سازمان برای کاهش آروماتیک ها تا حد امکان در سوخت کشور تصریح کرد: حد استاندارد آروماتیک ها  35 درصد است که خوشبختانه اندازه گیری ها نشان می دهد غلظت این آلاینده کاهش داشته و به استاندارد نزدیک شده است.

رشیدی با بیان اینکه بنزن یکی دیگر از آلاینده های خطرناک و عامل تولید ذرات معلق در هواست گفت: سازمان بهداشت جهانی سال 2010 در سندی در مورد بنزن  اعلام کرد  هیچ حد قابل قبولی را برای بنزن در هوا نمی پذیریم  ، وجود بنزن در اتمسفر، ذرات معلق ایجاد می کند، بنابراین باید به طور کامل حذف شود که تولید بنزین و خودروی استاندارد یکی از این اقدامات در راستای حذف بنزن و ذرات معلق است.

وی استاندارد کردن سوخت خودرو، تولید گازوییل کم گوگرد و حذف سرب از بنزین را موجب کاهش آلاینده منواکسید کربن در هوا و قرار گرفتن این آلاینده در حد استاندارد عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی اصولی می توان  میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را نیز کاهش داد.

 

گرد و غبار در آسمان تهران

مرگ شانزدهمین خرس در سال جاری /خرس قهوه ای مازندران به مرگ آرام تن سپرد

روز سه شنبه مدیر دیده بان محیط زیست و حیات ایران گفت: ماده خرس قهوه ای که چند روز قبل بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در یکی از جاده های شهرستان سوادکوه در استان مازندران زخمی شده بود به دلیل شدت جراحات از ادامه زندگی محروم شد.

کیوان هوشمند با بیان أین مطلب افزود: این خرس قهوه ای پس از برخورد با خودرو دچار ضایعه برگشت ناپذیر نخاعی و فلج کامل پاها و اندام تحتانی شده بود و با تشخیص دامپزشک به روش مرگ آرام (یوتانایز) و با تزریق دارو کشته شد.

به گفته وی، نکته تاسف بار دیگر در مورد این حادثه مخفی کاری و عدم اطلاع رسانی از سوی مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران است.

هوشمند اظهار داشت: مسئولان محیط زیست مازندران نه تنها در مورد مرگ این خرس قهوه ای اطلاع رسانی نکرده اند بلکه از ارائه گزارش این حادثه مهم به معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و دفاتر تخصصی مربوطه نیز خودداری کرده اند.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: با مرگ این ماده خرس قهوه ای سال سیاه خرس های ایران سیاه تر شده و تعداد رسمی خرس های کشته شده در سال جاری به ۱۶ عدد (۱۴ خرس قهوه ای و ۲ خرس سیاه) رسید.

ارائه سند ملی احیا جنگل های زاگرس در شورای عالی محیط زیست

در أین روز مدیر پروژه ملی زاگرس از ارائه سند برنامه اقدام ملی برای احیای جنگل های بلوط زاگرس در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست خبر داد.

شیرین ابوالقاسمی  افزود: در این برنامه اقدام ملی که با همکاری سازمان های محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده چگونگی مبارزه با پدیده خشکسالی بلوط های زاگرس و غرب کشور تعیین شده است.

وی با بیان اینکه کار نوینی که در این پروژه از اولین روزهای آغاز پروژه باید انجام می شد اما به تعویق افتاده بود در حال حاضر شکل گرفته و آن مدیریتی یکپارچه بین دستگاه های مختلف است که در مدیریت منابع زیستی دخالت دارند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: در این پروژه وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها در بحث های توسعه ای، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بهره برداری و گردشگری پایدار و سازمان محیط زیست در حفاظت از تنوع زیستی جنگل های زاگرس با هم همکاری می کنند.

مدیر پروژه ملی زاگرس تصریح کرد: در حال حاضر آخرین چکش کاری ها بر روی این سند انجام می شود و چنانچه جلسه بعدی شورای عالی محیط زیست کمی به تعویق بیفتد می توان آن را در این شورا ارائه داد.

وی افزود: براساس قانون تا پایان سال 2014 باید این سند که شامل دستورالعمل های توسعه پایدار از منابع است کامل شده و تصویب شود.

ابوالقاسمی اظهار داشت: در حقیقت استراتژی توسعه پایدار در حال حاضر به صورت پایلوت در چهار استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس انجام می شود اما در آینده نزدیک 9 استان دیگر به آن اضافه شده و در نهایت به 13 استان زاگرس نشین تعمیم می یابد.

زاگرس

 

اجرای سیرک با حیوانات تازه وارد/ استفاده از پنگوئن و کوسه با مجوز سازمان محیط زیست

روز چهارشنبه یک فعال حقوق حیوانات با انتقاد از سازمان محیط زیست به دلیل صدور مجوز برای اجرای سیرک با گونه های تازه وارد پنگوئن، کوسه و شیر دریایی، گفت: شفاف سازی موضع دوگانه محیط زیست در قبال سیرک داران ضروری است.

شادی مدرس  با اشاره به همراهی اخیر مسئولان سازمان محیط زیست با کمپین سیرک نه که در حدود 14 استان کشور راه اندازی شده است، افزود: اخیرا در خبرهای منتشر شده در رسانه ها شنیده می شود که مسئولان ارشد سازمان و حتی رئیس سازمان محیط زیست با این کمپین همرا شده و مدیران کل این 14 استان با هماهنگی سازمان محیط زیست اجازه راه اندازی سیرک حیوانات را در استان محل مسئولیتشان نمی دهند.

به گفته وی، از طرف دیگر برخی مسئولان سازمان ممنوعیتهای استانی را بی اعتبار می دانند و تاکید می کنند هر سیرکی مطابق دستورالعمل تدوین شده رفتار کند در تمام استانهای کشور مجاز به اجرای برنامه خواهد بود.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: اما ممنوعیت رو به گسترش راه اندازی سیرک در استانها و همراهی مسئولان ارشد سازمان با این کمپین در هفته اخیر بسیار امیدوار کننده بود ضمن اینکه در مناظراتی که ماه گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست میان سیرکداران و دوستداران حیات وحش برگزار شد مقرر گردید که اگر نمی توان یک شبه اجرای سیرک حیوانات در تمام کشور را ممنوع کرد دست کم مطابق قوانین و دستور العمل هایی که به گفته مسئولان با سختگیری دو چندان نسبت به گذشته تدوین شده برگزار شوند.

وی افزود: به عنوان مثال ابراهیم طریقت پیما(پسرخلیل عقاب)، مدیر سیرک عقاب در حضور خبرنگاران و مسئولان سازمان محیط زیست وعده داد، با حذف میمون رزوس، مار و کروکودیل و همچنین اهداء خرس 20 ساله سیرک به باغ وحش ارم، از این پس به اجرای برنامه با 5 قلاده ببر و دو توله آنها اکتفا خواهد کرد.

مدرس با بیان اینکه  این وعده نشان از تعامل سازنده میان یکی از سیرکهای کشور و دوستداران حیات وحش داشت تأکید کرد: اما ناگهان در سازمان حفاظت محیط زیست چه گذشت که همین سیرک مجوز واردات پنگوئن، شیر دریایی و کوسه را در کانتیرنرهای اکواریومی دریافت کرد.

به گفته این فعال حقوق حیوانات، سیرک عقاب تا 10 روز دیگر در اهواز با 20 پنگوئن، تعدادی شیر دریایی و کوسه در کنار ببرهایی که از قبل داشت اجرای برنامه های نمایشی با این حیوانات را آغاز می کند و از آنجایی که بر اساس شنیده ها با مالکان این آبزیان قرار داد دو ساله بسته است احتمالا به مدت دو سال در سرار کشور این سیرک حیوانات را بر گزار می کند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد سازمان محیط زیست با حمایت ظاهری از ممنوعیت های استانی برگزاری سیرک حیوانات سعی در کنترل اعتراضات فعالان و دوستداران حیات وحش دارد اما در سایه این حمایت، برای اولین بار مجوز ورود پنگوئن به سیرکهای کشور را صادر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha