کارشناس اداره قلب و عروق مرکز مدیریت بیماریها وزارت بهداشت گفت: از سال جاری درقالب یک طرح پژوهشی، تعداد سکته های قلبی درکشور ثبت و ضبط می شود.

مهدی نجمی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز، اظهار داشت: درشش ماه اول سال جاری این طرح به صورت پایلوت در سه استان گلستان، کرمانشاه و شیراز به اجرا در آمد که سعی داریم تا پایان سال، طرح ثبت سکته های قلبی را در تمام استان ها به اجرا در آوریم.
وی با بیان اینکه این طرح به منظور تشخیص و ارزیابی  رشد بیماریهای قلبی و عروقی دراستان های مختلف کشور به اجرا گذاشته شده بیان داشت: سی و هشت درصد از مرگ و میر کشور هم اکنون به علت بیماریهای قلبی و عروقی است که در دنیا این آمار به چهل و هشت ممیز شش درصد می رسد و این درحالی است که با توجه به جمعیت کشور، از هر صد هزار نفربیمار مبتلا به بیماری قلبی وعروقی ، یکصد و شصت و هفت نفر جان خود را ازدست می دهند.
کارشناس اداره قلب و عروق مرکز مدیریت بیماریها وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف کم میوه جات، چاقی و اضافه وزن، عدم فعالیت، استعمال دخانیات، دیابت، فشارخون و کلسترول بالا،هفت عامل خطر ساز بیماریهای قلبی و عروقی است.
وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده، عدم فعالیت مناسب بدنی و استعمال دخانیات عامل رشد بیست و دو درصدی بیماریهای قلبی می شود و این درحالی است که چاقی و اضافه وزن، بیست و یک درصد و مصرف کم میوه جات ، سیزده درصد بر بار بیماریهای قلبی اضافه می کند.
نجمی اظهارداشت: هم اکنون بیماریهای قلبی وعروقی با رشد فزاینده در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه همچون بیماریهای غیرواگیردار رو به پیشروی است.
 وی  با بیان اینکه رشد بیماریهای قلبی و عروقی دربین زنان تا قبل از سن پنجاه سالگی به علت وجود هورمون های جنسی زنانگی نسبت به مردان کمتر است، گفت : با توجه به اینکه بیماریهای قلبی و عروقی با افزایش سن رشد می یابد بنابراین رشد این بیماری تا قبل از سن پنجاه سالگی در مردان بیش از زنان است و این درحالی که زنان و مردان بعد از سن پنجاه سالگی به یک میزان مبتلا می شوند.
کارشناس اداره قلب و عروق مرکز مدیریت بیماریها وزارت بهداشت،افزود: برنامه  پیشگیری و کنترل فشارخون بالااز سال هفتاد و یک به صورت آزمایشی درشبکه های بهداشت و درمانی روستایی کشور به اجرا در آمد و از سال هشتاد اجرای کامل آن شروع شد که طبق آن تمام افراد سی سال به بالا هر سه سال یکبار در مقابل بیماری قلبی و عروقی غربالگری می شوند و این درحالی است که هنوز در شبکه های بهداشتی شهرهای کشور اجرا نشده است.
وی همچنین گفت: برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی و عروقی از دوسال گذشته در 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور با همکاری سایر ارگان های دولتی به اجرا در آمد که به دنبال آن طی سال های آینده درچهل و یک دانشگاه  علوم پزشکی کشور اجرا خواهد شد.
نجمی خاطرنشان  کرد: طرح پایگاه تندرستی از دوسال گذشته در مرکز بهداشتی درمانی منطقه سردار جنگل تهران به منظور شناسایی عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی با تحت نظرگرفتن تعدادی از افراد از دوسال به بالا  به صورت آزمایشی اجرا شد که قرار است امسال در چهار مرکز بهداشتی تهران به اجرا در آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha