معاون پژوهشی پژوهشکده رویان از تولد گاو شبیه سازی شده ایران در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: تولید گاو شبیه سازی شده گام مهمی در تولید گاو تراریخته حاوی ژن دارای پروتئین TPA است که برای کمک به بیماران قلبی از آن استفاده می شود.

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تولید این گاو همانند سازی شده در راستای تولید حیوانات تراریخته برای توانایی شیر حاوی پروتئین های خاص است که بتواند در درمان برخی بیماریها بکار رود که در حال حاضر این هدف در تولید گاو همانندسازی شده دارای شیر حاوی پروتئین TPA محقق می شود.

وی ابراز امیدواری کرد : با به دنیا آمدن این گاو در آینده نه چندان دور،‌ خبرهای تکمیلی آن به اطلاع همگان خواهد رسید.

معاون پژوهشی پژوهشکده رویان اضافه کرد: این گاو تراریخته در پژوهشکده رویان در اصفهان تولید می شود و هم اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند.

وی خاطرنشان کرد: تولید حیوانات ترانس ژن یا تراریخته از اولویت های کاری در پژوهشکده رویان است و در این راه گامهای مهمی برداشته شده که از آن جمله می توان به تولد بره حاصل از روش همزمان بلوغ آزمایشگاهی تخمک و لقاح خارجی رحمی (رویانی)، گوسفند شبیه سازی شده (رویانا) و گاو IVM-IVF (بوانا) اشاره کرد.

شاهوردی گفت: داروی TPA بهترین داروی درمان و پیشگیری سکته قلبی است که با تحقق این فناوری در کشور می توان به هدف نهایی تولید فراوان و ارزان قیمت داروهای پروتئینی خاص از طریق فرآورده شیر دامهای تراریخته نزدیک شد.

وی افزود: در صورت وقوع سکته قلبی و تزریق سریع این دارو، امید به بهبودی بیمار به میزان قابل توجهی افزایش می یابد که علاوه بر بهبودی سریع بیماری، عوارض جانبی سکته مانند ناکارآمدی قلب که از علل اصلی مرگ و میر به دنبال سکته است، برطرف می‌شود.

پیش از این دکتر محمد نصر اصفهانی - رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان در اصفهان در گفتگو با مهر در توضیح این پروژه بزرگ ملی گفته بود: این طرح شامل 6 مرحله شناسایی، استخراج و تولید انبوه ژن مولد داروی TPA از سلولهای انسان، ساخت "واریانت" این دارو از طریق فرآیندهای پیچیده مهندسی ژنتیک، طراحی و انتقال ژن TPA به درون حامل مناسب برای تولید رده سلولهای تراریخت حیوانی، خالص سازی چندین رده از سلولهای حاوی ژن TPA در گاو، تحقق روش نوین شبیه سازی برای تولید بهینه جنین های تراریخته و انتقال رده جنین های تراریخته حاوی ژن TPA به دامهای گیرنده است.

وی اضافه کرده بود: طرح تولید جنینهای تراریخته حاوی ژن TPA یک پروژه 10 ساله است که در حال حاضر محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی توانستد با تلفیق فناوریهای یاد شده، مراحل تولید و انتقال اولین جنینهای تراریخته حاوی ژن تولید داروی TPA را با موفقیت انجام دهند که امید است با اجرای این پروژه در ابعاد وسیع به زودی شاهد تولد نخستین گاو تراریخته با توان تولید داروی TPA در شیر این گاو باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha