اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه 15 سال زمان می‌برد/بروز بیماری‌های ریوی در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: موضوع این هفته از برنامه مناظره به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد که مسائلی از جمله ارتباط مستقیم بیماری‌های ریوی در روستای حاشیه دریاچه ارومیه با خشکی این دریاچه و همچنین حفر چاه‌های قاچاقی و غیرمجاز در این حوزه مطرح شد. 


به گزارش فارس، در این هفته از برنامه مناظره تلویزیونی با حضور مسعود تجریشی؛ رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه، جواد جهانگیرزاده؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، عیسی کلانتری؛ وزیر اسبق جهاد کشاورزی،دبیر ستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه،دبیرکل خانه کشاورزی و نماینده دولت در برنامه مناظره، غلامرضا نوری؛ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، حسن حیدری؛ پژوهشگر اقتصاد کشاورزی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه بررسی شد که مشروح این مناظره به شرح زیر است.


اولویت شماره یک آب در همه جا آب آشامیدنی است
عیسی کلانتری؛ وزیر اسبق جهاد کشاورزی،دبیر ستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه، دبیرکل خانه کشاورزی و نماینده دولت در برنامه مناظره در ابتدای صحبت های بحث آزاد گفت: در 15 سال گذشته متوسط 90 میلیون مترمکعب خرج شده است نه 230 میلیون متر مکعب که اشاره شده است. آب دریاچه 20 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است . خواهش می کنم آمار درست بدهید.


کلانتری افزود: اولویت شماره یک آب در همه جا آب آشامیدنی است. نمی‌توان آب خوردن ارومیه و تبریز را قطع کنیم.


وزیراسبق جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با وضعیت دریاچه سازمان زمین شناسی رسما اعلام کرده است اگر باقی مانده آب دریاچه خشک بشود به هیچ عنوان قابل احیا نیست.


مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در ادامه افزود: در حدود 4000کیلومتر دریاچه در مواجهه با ریزگردها سطح زیرین و رویی دریاچه را قطع می‌کند در نتیجه دریاچه عمق پیدا نخواهد کرد و حالا چاره‌ای نخواهند ماند برای دو سال آینده وضعیتش را تثبت کنیم و در این زمینه از آب حوزه زمین استفاده کنیم.


وی افزود: در این زمینه گفته ایم کلیه هزینه‌ها و سود کشاورزان را پرداخت می‌کنیم. امسال که خوشبختانه بارندگی بسیار شده و طرح نکاشت و کشت دیم را نداشته‌ایم.


کلانتری در ادامه تاکید کرد: رای مردم در احیای دریاچه ارومیه هست و این بحث را نباید سیاسی کنیم.


کلانتری گفت: ما حدود 88 هزار چاه در حوزه دریاچه ارومیه داریم که 41 هزار تا از آنها  قاچاق بوده است.  و تنها چاه هایی  در حوزه 500 متری رودخانه هستند با دریاچه در ارتباط هستند.


وی تاکید کرد ما جلوی هدر رفتن آب را باید بگیرم کسی نمی خواهد کشاورزی را تعطیل کند.


تحقق این طرح 15 سال به طول خواهد انجامید
غلامرضا نوری؛ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام اینکه  7سال پیش انجمن نجات دریاچه ارومیه را  تاسیس کردیم افزود: تجربه مهم ما این است که اگر دنبال مقصر بگردیم گمراه می‌شویم و دریاچه را از دست خواهیم داد.
نوری ادامه داد: برخی از اقشار و دستگاه‌ها مقصر هستند اما باید دنبال راهکارها برویم . راهکارهای ستاد را نقد کنیم.


نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه گفت: مردم باید در این زمینه توجیه می شدند و جلسات در روستاهای انجام می شد.
با عدد و رقم اعلام می‌کنم اینکار در 10 سال امکان نیست.براساس پیش بینی معتبر بی المللی که اعلام کرده است در کمربند خشکسالی قرار داریم . احتمال کاهش 20-25 درصد کاهش نزولات را خواهیم  داشت. شما این طرح 10 ساله را با شرایط دینامیک در نظر نگرفته اید. وگرنه اعتقاد دارم تحقق این طرح 15 سال به طول خواهد انجامید.


دوسال تلاش کنیم که دریاچه وضعش بدتر نشود
مسعود تجریشی؛ رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اعلام این که فرایندی که طی شده برای رسیدن به راهکارها حدود 5 ماه بوده است افزود: در این مدت 600 نفر از متخصصان به کار گرفته شده اند و 50 متخصص خارج از کشور در اختیار بوده اند برای رسیدن به راهکارهای عملیاتی.
تجریشی گفت: کارگروه‌ها و گروه تخصصی شکل گرفته است که مشارکت خوبی نیز با دانشگاه منطقه داشته‌اند.


وی گفت: راهکارهایی که به آن رسیده شده است از لحاظ فنی یک اجماع ملی است. اگر دریاچه در دو سال ابتدا سالهای 93-94 نتوانیم به تثبیت برسانیم در شرایط موجود با بحران‌های زیاد روبرو می‌شویم که در ابتدا بحران سلامت مردم است، مثلا در یکی از روستاهای حاشیه دریاچه مشکل آسم دارند که طی روند بالینی یک ماه متوجه شدیم 11 نفر از 88 نفر دچار بیماری ریوی هستند که ارتباط مستقیم با وضعیت نابسامان دریاچه دارد.


رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه  ادامه داد: ما دوسال تلاش کنیم که دریاچه وضعش بدتر نشود. در شهریور ماه در زمانی که به گفته تمام متخصصان نیازی به آب نیست کانال‌ها پراز آب است و پمپ‌ها آب را به داخل اراضی می‌فرستند.


وی افزود: ایده این است که در دو سال اول برای جلوگیری از خشک شدن کامل دریاچه و سلامت مردم منطقه محدودیت کشت آبی اجرا شود. تا بحال 700 میلیون مترمکعبت آب وارد دریاچه شده است.


بعد ازآن در طی 5 سال آینده 7 سال  8درصد از آب را می‌خواهیم از کشاورزی صرفه جویی کنیم و به داخل دریاچه برسانیم.
وی ادامه داد: ما فکر می کنیم بیشترین منفعت را کشاورزان مخصوصا در اذربایجان غربی خواهند داشت برخلاف تصور این که عنوان می‌شود که  ضرر می‌کنند.
تجریشی عنوان کرد: ما جلساتی در جهت توانمند کردن کشاورزان و استفاده از دانش روز و ارتقا سطح کشاروزی کشاورزان این منطقه داشته ایم.


گفتنی است:بسیاری از کشورها با رقم‌هایی که ما از آب استفاده می‌کنیم هم تولیدات بیشتری تولید می‌کنند و هم وضعیت بهتر و مناسبتری دارند.


ما به راحتی به مدت ده سال می‌توانیم دریاچه را به تراز اکولوژی مناسب برسانیم. بسیاری از منابع آبی را می‌توانیم در نظر بگیرم و مطمئنا اقلیم به کمک ما می‌آید و وقتی مردم بداند دولت سرمایه گذاری می کند آنها نیز به بروزرسانی وضعیت کشاورزی کمک خواهند کرد.


متولی منابع آب کشور چه کسی است؟
حسن حیدری؛ پژوهشگر اقتصاد کشاورزی ضمن اعلام اینکه من به عنوان محقق می‌پرسم از آقای کلانتری چقدر به من محقق اطلاعات دقیق داده اید؟ افزود: ما فقط به مطالعات موردی دانشگاه ها می‌توانیم مراجعه کنیم.


حیدری افزود: متولی منابع آب کشور چه کسی است؟ مگر ما نمی‌گوییم بحران آب داریم ؟چرا وزارت نیرو که طبق آمار اعلام کرده است   75درصد شبکه‌های آبیاری ما احداث نشده از این بخشی که احداث کرده است بیش از نیمی مدرن نشده است.


حسن حیدری؛ پژوهشگر اقتصاد کشاورزی گفت: حجم آب عظیمی در شبکه های انتقال ما دارد تلف می‌شود. چرا کشاورزی که گفته ایم جهاد داشته باشد و کشاورزی کند حمایت واقعی نمی‌شود.


مساله اصلی این است که متولی اصلی آب کشور چرا در اینجا حضور ندارد؟ طرح نکاشت اشتباه محض است .به کشاورز بگوییم کار نکنید و ما به شما پول می دهیم.این نیز صحیح نیست.


دریاچه ارومیه از سال 75 کاهش آب داشته است
جهانگیرزاده؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی: بحث بر سر این نیست که بین مردم و دولت مناظره است. موضوع هرکدام از تالاب های کشور تا حدودی متفاوت مشابه است. به توانایی‌های اقلیمی هر منطقه باز می‌گردد. به میزان نیاز به کشاورزی و هزینه های زندگی کشاورزان نیز باز می‌گردد.
وی افزود: ماجرای دریاچه ارومیه به دلیل آثار زیست محیطی نسب به بقیه از  اهمیت بیشتری برخوردار است.


جهانگیرزاده گفت: سال 74 بالاترین تراز آبی را داشتیم. در رابطه با دریاچه ارومیه ما از سال 75 شروع به کاهش آب داشته ایم  و این وضع مستمر ادامه داشته است. قبلا نیز توسعه کشاورزی بوده است.


وی افزود: دولت آن زمان اشتباه اساسی را مرتکب شده است در خصوص رسیدن به وضعیت دریاچه و کم کم دریاچه آب خود را از دست داده است.
مسیری اشتباه را برای احیا طی می کنیم. درشرایطی که درآمد خانواده روستایی 7 میلیون تومان است. این میزان درآمد در کشوربه  13 و دراستان البرز به 45 میلیون تومان می‌رسد.


نماینده مردم ارومیه در ادامه گفت: از مجموعه سیستم آبیاری قطره‌ای تا کنون 40هزار هکتار از اراضی استفاده کرده اند یعنی زیر 10 درصد از روشهای نوین آبیاری استفاده شده است.


وی در پایان تاکید کرد: با استفاده از روش‌های نوین، به زراعی، به کاشت‌ها می‌توان چهار تا پنج برابر تولید کنونی را تولید کرد.
در پایان مخاطبان برنامه مناظره به احیای دریاچه ارومیه رای دادن و طبق نتایج نظرسنجی برنامه پنجاه و هفتم مبنی بر این سوال که:"به نظر شما دولت در مواجهه با پدیده خشکسالی دریاچه ارومیه کدام گزینه را در اولویت قرار دهد؟" 1- احیای دریاچه ارومیه    2- معیشت کشاورزان منطقه.
81.32 درصد مخاطبان به احیای دریاچه ارومیه رای دادند و 18.68 درصد از مخاطبان نیز با اولویت معیشت کشاورزان موفق بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha