دلایل مخالفت نوربخش با ادغام  صندوق های بیمه ای

سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت، ادغام منابع درمانی صندوق های بیمه ای به سه دلیل دچار اشکال است و از این رو با آن مخالف هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، «سیدتقی نوربخش» در نشست خبری در بیمارستان میلاد، ضمن تشریح دلایل مخالفت سازمان تامین اجتماعی با طرح ادغام منابع درمانی صندوق های بیمه ای، از جلسه خود با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد.


وی تصریح کرد: ادغام منابع درمانی صندوق های بیمه ای به سه دلیل دچار اشکال است که یکی از این دلایل، متفاوت بودن درصد کسورات حق بیمه در صندوق ها است.

نوربخش افزود: در سازمان تامین اجتماعی 9 بیستم منابعی که کسر می شود از حدود 9 درصد حقوق ها و دستمزدها تامین شده که این رقم برای درمان بیمه شدگان مصرف می شود.
وی با بیان اینکه در سایر صندوق ها از جمله سازمان بیمه سلامت نیز این رقم معادل 6 تا 7 درصد پیش بینی شده، ادامه داد: در سایر صندوق ها نیز این رقم به تبع متفاوت است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه منابع درمان تامین اجتماعی به دلیل متفاوت بودن حق بیمه، تفاوت در ماخذ دریافت حق بیمه و تفاوت در مکانیزم های صندوق های بیمه ای قابل ادغام با سایر صندوق ها نیست تصریح کرد: در لایحه دولت نیز این طرح دیده نشده و در قانون برنامه پنجم توسعه نیز وجود ندارد.
نوربخش با اشاره به تبصره ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: در این تبصره پیش بینی هایی برای سازمان تامین اجتماعی شده بود که این ادغام نیز در آن دیده شده بود.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح با اصول حرفه ای بیمه ای مغایرت دارد و مخالف این ادغام هستیم، از نمایندگان مجلس خواست به این طرح رای مثبت ندهند.
نوربخش با اشاره به رایزنی ها و دیدارهایی که با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام شده، افزود: پیش از مطرح شدن این طرح در صحن با اعضای کمیسیون جلسه خواهیم داشت و موضع خود را در مجلس اعلام خواهیم کرد.
نوربخش با بیان اینکه منابع سازمان تامین اجتماعی حق الناس است و سایر منابع، بیت المال محسوب می شود، خاطرنشان کرد: دغدغه نمایندگان یکسان کردن خدمات درمانی است تا تمامی بیمه شدگان از یک خدمت یکسان استفاده کنند.
وی ادامه داد: دغدغه دوم نمایندگان مجلس یکسان کردن دفترچه های بیمه است که بر اساس تدابیر سازمان تامین اجتماعی و دبیرخانه شورای بیمه، کارت هوشمند درمان به صورت یکسان برای بیمه شدگان در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر مخالفت سازمان با این طرح و غیرقابل اجرا بودن آن گفت: به عنوان رییس سازمانی که 39 میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش آن قرار دارند، باید از منابع صندوق حمایت کنم.
نوربخش با بیان اینکه جامعه کارگری و کارفرمایی هم از مخالفان این ادغام هستند گفت: بر اساس اصول بیمه ای و مکانیزم صندوق ها، اجرای این طرح، صندوق ها را با چالش مواجه می کند.
وی همچنین درباره استانداردهای خدمات درمانی در تامین اجتماعی و مزیت خدمات درمانی افزود: این موضوع را باید از مردم بپرسید، با اجرای طرح تحول میزان فرانشیز نیز به صفر رسیده و از این جهت بیمارستان های تامین اجتماعی و علوم پزشکی در حال نزدیک شدن به هم هستند که امیدواریم این رقابت ها در مجموع به نفع بیمارستان ها و بیماران تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha