رئیس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اعلام ورود 500 دستگاه دیالیز جدید در سال 87 گفت: 3 هزار و 200 تخت دیالیز اكنون برای حدود 15 هزار بیمار دیالیزی در كشور فعال است كه از این تعداد سالانه 250 تخت دیالیزی فرسوده، از رده خارج می‌شوند.

محمد عقیقی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: تعداد كل تخت‌های دیالیز در كشور اكنون حدود 3200 تخت است كه باید به حدود 16 هزار و 500 بیمار دیالیزی خدمت رسانی كنند، حدود هزار نفر از این بیماران به روش دیالیز صفاقی دیالیز می‌شود و نیازی به دستگاه دیالیز ندارند بنابراین در كشور تقریباً به ازای هر 5 نفر یك تخت دیالیز است كه البته در استان تهران به علت تراكم بیماران این استاندارد پایین‌تر است.
وی اضافه كرد: بر اساس برآوردهای موجود باید برای خدمت‌رسانی مناسب و رسیدن به استاندارد حداقل 4 بیمار به ازای هر تخت باید سالانه 500 تخت دیالیز جدید در كشور فعال شود كه البته نیمی از این تخت‌ها باید جایگزین تخت‌های دیالیز فرسوده، مستهلك و از رده خارج شود بنابراین سالانه باید 250 تخت دیالیزی فرسوده از رده خارج شوند زیرا عمر مفید این دستگاه‌ها محدود است.
وی گفت: خوشبختانه وزیر بهداشت، معاونت سلامت و مدیران وزارت بهداشت به مسئله كمبود و فرسودگی تخت‌های دیالیز در كشور توجه دارند وزیر بهداشت قول داده است كه امسال اعتبار لازم برای افزایش 500 تخت دیالیز تأمین شود البته بخشی از این نیاز با همكاری بنیاد امور بیماری‌های خاص و بخش خیریه و خصوصی تامین می‌شود.
عقیقی افزود:‌ هزینه خرید هر دستگاه دیالیز بین 11 تا 12 میلیون تومان است بنابراین خرید 500 دستگاه دیالیز به اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان نیاز دارد كه البته هزینه تخت، فضای فیزیكی و نیروی انسانی آن را هم باید اضافه كرد.
وی گفت: احتمالاً اعتبار خرید دستگاه‌های دیالیز به صورت غیر‌متمركز بین دانشگاه‌های علوم پزشكی توزیع می‌شود تا به صورت استانی برای خرید دستگاه‌های دیالیز و تجهیز مراكز درمانی اقدام كنند.
وی درباره صافی دیالیز گفت: دولت سالانه از طریق وزارت بهداشت برای تولید صافی دیالیز كه توسط یك شركت وابسته به هلال احمر تولید می‌شود یارانه می‌دهد، با توجه به یارانه‌ای كه وزارت بهداشت به این شركت پرداخت می‌كند، هر صافی دیالیز به قیمت 9 هزار تومان وارد بازار می‌شود كه حدود 7 هزار و 150تومان آن را بیمه‌ها برای بیماران دیالیزی پرداخت می‌كنند، بنابراین هر بیمار برای هر بار دیالیز نزدیك به 2 هزار تومان برای صافی دیالیز پرداخت می‌كند.
وی افزود: علاوه بر بیماران نیازمند دستگاه دیالیز و بیمارانی كه به روش دیالیز صفاقی در خانه دیالیز می‌شوند، سالانه حدود 2 هزار بیمار دیالیزی نیز پیوند كلیه دریافت می‌كنند و تاكنون حدود 14 هزار نفر در كشور پیوند كلیه شده‌اند كه جزء گروه بیماران دیالیزی محاسبه نمی‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha