سلامت نیوز :دکتر علیرضا برادران رفیعی فلوشیپ قرنیه و بیماری های سطح چشم با بیان اینکه نوزادان باید در بدو تولد تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند، افزود: معاینات چشمی نوزادان یکی از معاینات اولیه مورد نیاز است که باید انجام شود تا در صورت وجود بیماری های چشمی از این طریق به وجود آنها پی برد.
وی ادامه داد: البته این معاینات مختصر و در حد بررسی رفلکس چشم به نور، قرمزی و معاینات سطحی است اما همین معاینات بسیار کمک کننده است و می توان بیماری های مهم را از همین طریق تشخیص داد.


برادران گفت: اگر نوزاد زودرس باشد و زودتر موعد مقرر به دنیا بیاید، مشورت سریع با چشم پزشک متخصص شبکیه برای پیشگیری از بیماری رتینوپاتی (ROP) لازم است.
وی افزود: اما اگر نوزاد به موقع متولد شده باشد، تا حدود سن چهار سالگی باید تحت معاینه چشم از نظر میزان بینایی قرار گیرد. معاینه چشمی در این سن کمک می کند تا عیوب انکساری زودتر تشخیص داده شود و نسبت به درمان تنبلی چشم اقدام شود.
برادران رفیعی ادامه داد: به طور کلی بهتر است پیش از ورود کودک به دوران تحصیل و مدرسه، یک معاینه چشمی کامل انجام و دید او اندازه گیری شود.
وی گفت: اگر چشم کودک سالم باشد و مشکلی نداشته باشد، معاینه چشم برای او در هر سه تا چهار سال یکبار کافی است اما اگر زمینه خانوادگی بیماری های چشمی وجود داشته باشد، فاصله معاینات باید کمتر شود.
برادران رفیعی ادامه داد: همچنین کودکی که از عینک استفاده می کند لازم است بیشتر از سایر کودکان تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرد همچنین کودکانی که دچار انحراف چشم هستند باید تحت معاینات مکرر قرار گیرند.
وی در مورد عیوب انکساری گفت: در مورد عیوب انکساری پیشگیری خاصی وجود ندارد و فقط می توان آن را تشخیص به موقع داد. اما اگر والدین یا فرزندان اول خانواده از عینک استفاده می کنند، طبیعتا احتمال ابتدای این کودکان به عیوب انکساری بیشتر است و باید با دقت بیشتری تحت معاینه قرار گیرند.
برادران رفیعی ادامه داد: تماشای تلویزیون تاثیری در ضعف بینایی ندارد و اگر کودکی از نزدیک تلویزیون تماشا کند، ممکن است دچار خستگی چشم شود اما تاثیری در کاهش دید او نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه در ابتلا به عیوب انکساری عوامل محیطی موثر نیستند و بیشتر عوامل ژنتیکی در ابتلای فرد به این عیوب تاثیر دارند، افزود: البته برخی تئوری ها وجود دارد در مورد اینکه فردی که بیشتر مطالعه می کند بیشتر دچار این عارضه شود و یا تاثیر مواد غذایی در برخی مطالعات مطرح شده است اما اینها مطالعات ثابت شده ای نیستند.
برادران رفیعی گفت: شایع ترین مشکلات قرنیه در کودکان آسیب های چشمی است چون کودکان یک گروه آسیب پذیر هستند که بیشتر از دیگر دچار آسیب های چشمی مانند برخورد جسم خارجی یا سوختگی سطحی قرنیه می شوند.
وی در مورد شیوع بیماری های مادرزادی چشمی در کودکان اظهار داشت: شیوع این بیماری ها بسیار کم است. مثلا در مورد بیماری آب مروارید کمتر از یک هزارم کودکان به این بیماری مبتلا می شوند.
برادران رفیعی گفت: آب مروارید در اطفال درجات مختلفی دارد؛ ممکن است کاملا رسیده باشد و بلافاصله پس از تولد در نوزاد دیده شود یا ممکن است در سنین بالاتر دیده شود.
وی افزود: این بیماری می تواند زمینه ارثی داشته باشد و یا عوامل محیطی در ابتلای فرد به آن تاثیر داشته باشد.
مسئول برنامه چشم پزشکان جوان بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکان ایران گفت: برنامه چشم پزشکان جوان در روز دوشنبه قبل از کنگره برگزار می شود و طی آن چهار برنامه مختلف در مورد بیماری های شبکیه، قرنیه، انحرافات چشمی و گلوکوم برگزار می شود.
برادران رفیعی افزود: این برنامه برای چشم پزشکان جوان جنبه آموزشی دارد و البته سایر چشم پزشکان نیز می توانند در آن شرکت و از مطالب آموزشی آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: مدت هر برنامه یک ساعت و نیم است و از همکاران صاحب نظر در این زمینه برای ارایه مطالب دعوت شده است.
برادران رفیعی گفت: برنامه های فوق تخصصی نیز در پنج گروه رتین، قرنیه، گلوکوم، استرابیسم و جراحی های پلاستیک چشم در روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
وی همچنین برگزاری 12 کارگاه و 4 سمپوزیوم و 3 جلسه مقالات آزاد از دیگر برنامه های بخش قرنیه کنگره بیست و چهارم عنوان کرد.
برادران رفیعی ادامه داد: سمپوزیومی نیز به منظور ارایه آخرین دستاوردها در مورد سیگمان قدامی، کارگاهی با حضور اساتید چشم پزشکی به منظور بررسی مقایسه ای برنامه های آموزشی و کارگاهی نیز با عنوان محاسبه لنز داخل چشمی برگزار می شود.
 این کنگره به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور10 تا 13 آذر93 در سالن همایش های رازی برگزار می شود.


  گفتنی است که این کنگره به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور 11 تا 13 آذر93 در سالن همایشهای رازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha