شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 129178

وجود داروهای قاچاق، علاوه بر تهدید اقتصاد کشور، باعث شده تا سلامت مصرف کنندگان این قبیل داروها نیز به مخاطره بیافتد. این در حالی است که جوانان و زنان جامعه، بیش از دیگران در معرض تهدید این قبیل داروهای قاچاق و تقلبی است.

وضعیت داروی قاچاق در ایران

سلامت نیوز :وجود داروهای قاچاق، علاوه بر تهدید اقتصاد کشور، باعث شده تا سلامت مصرف کنندگان این قبیل داروها نیز به مخاطره بیافتد. این در حالی است که جوانان و زنان جامعه، بیش از دیگران در معرض تهدید این قبیل داروهای قاچاق و تقلبی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، گرایش طیفی از جوانان جامعه به حضور در باشگاه های بدن سازی، بعضا باعث می شود به سمت مصرف داروهای نیروزا کشیده شوند که به شدت سلامت آنها را تهدید می کند. همچنین، گروهی دیگر از افرادجوان و زنان هستند که از داروهای جنسی، لاغری و زیبایی استفاده می کنند، بدون اینکه متوجه عوارض ناگوار آن باشند.

از همین رو، بازار داروهای قاچاق و تقلبی در کشور، با توجه به این شرایط از رونق بالایی برای سوءاستفاده کنندگان و قاچاقچیان دارو برخوردار است که متاسفانه علاوه بر اینکه اقتصاد حوزه سلامت را تهدید می کند، سلامت استفاده‌کنندگان از این قبیل داروهای قاچاق و تقلبی نیز به شدت در خطر است.

وضعیت داروهای قاچاق و تقلبی

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند. همچنین، بر اساس اعلام این سازمان حدود ۲۵ درصد از داروهای عرضه شده در بازار مصرف جهان تقلبی هستند که این موضوع نگرانی جدی جامعه جهانی را برانگیخته است.

معضل داروهای تقلبی جهانی است و هیچ کشوری از تبعات این مشکل در امان نیست، با این حال در کشورهای توسعه یافته این موضوع بسیار جدی گرفته شده اما در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته این معضل همچنان در اولویت های نخست دست اندرکاران مربوطه برای پیگیری و برخورد نیست.

بررسی ها نشان می دهد پاکستان، چین و هندوستان بزرگترین تولید و توزیع کنندگان داروهای تقلبی در جهان هستند حال آنکه بیشترین داروی قاچاق و تقلبی، از پاکستان و عراق به ایران وارد می شود. هم اکنون ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، سوریه و عراق از مهمترین مبادی ترانزیت داروهای تقلبی و قاچاق هستند.

بر اساس گزارش پلیس فتا، در حال حاضر بیش از هزار سایت اینترنتی در زمینه پخش و توزیع داروهای تقلبی در جهان شناسایی شده اند. از آنجا که یکی از مهمترین مبادی فروش و توزیع داروهای قاچاق و تقلبی، شبکه های اینترنتی هستند پیش بینی می شود در صورت کم توجهی دست اندرکاران مربوطه نسبت به این موضوع در آینده نه چندان دور فروش داروهای تقلبی و قاچاق از طریق اینترنت دامنگیر ایران نیز شود.

داروی قاچاق در خواربارفروشی ها

دکتر فاطمه عبدل آبادی مدیر نظارت بر امور دارو و موادمخدر استان خراسان شمالی، با اشاره به بازدیدهای مشترک معاونت غذا و دارو و پلیس مواد مخدر استان از چندین واحد خواروبارفروشی سطح  شهر بجنورد، از کشف چندین قلم داروی مخدر و همچنین داروی غیر مجاز و تاریخ گذشته خبر داده است.

دکتر سیدعلی وکیلی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نیز با عنوان این مطلب که مصرف داروهای قاچاق بر سیستم عصبی بدن تاثیر منفی دارد و باعث بیماری های جبران ناپذیری می شود، گفت: بعضی داروهای قاچاق بسیار سریع و بطور کامل درد بیمار را تسکین می دهد. این ممکن است حرف اول وآخر بعضی بیماران مصرف کننده یا حتی پزشکان تجویز کننده این دارو ها باشد اما واقعیت این است که ممکن است در ساخت آن مقدار زیادتری از دارو بکار رفته باشد یا داروی مشابه قوی تری در آن استفاده شده باشد که عوارض بیشتری نیز دارد و بنابراین پس از مدتی عوارض آن گریبانگیر فرد می شود.

وی تصریح کرد: در خصوص داروهای مسکن، خطر استفاده از ترکیبات خاصی وجود دارد که با اثر بر سیستم عصبی می تواند وابستگی فرد را پس از مصرف داروها به دنبال داشته باشد.این تاثیر معجزه آسای بعضی دارو ها می تواند ظاهری زیبا با اثردرمانی فوری وموثر داشته باشد آما آسیب های بعدی بر سلامت انسان ونیز خطر اعتیاد به آن نباید ازنظر دور باشد.

بیشترین سهم داروهای قاچاق و تقلبی

دكتر مرضیه مساعد مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با عنوان این مطلب که داروهای بدنسازی، مكمل‌های غذایی، اكستازی و ترامادول بیشترین سهم قاچاق دارویی را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: بسیاری از داروهای قاچاق و تقلبی در ایران، در كشورهای همسایه با كپی كردن جلد و بروشور داروی اصلی تهیه می شوند و نه تنها ماده موثر دارویی ندارند بلكه به علت استفاده از تركیبات شیمیایی غیر استاندارد، عوارض زیان باری برای سلامت افراد جامعه دارند.

وی تصریح كرد: معمولا تركیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مكمل‌های غذایی غیر مجاز با تركیبات داخلی آنها تطابق نداشته و حاوی مواد شیمیایی یا هورمون هایی هستند كه در صورت مصرف، عوارض جانبی شدیدی به دنبال خواهد داشت.

داروهای لاغری و زیبایی

دكتر محمدمهدی قیامت معاون آموزشی و پ‍ژوهشی سازمان نظام پزشكی تهران، معتقد است که حداقل، ۲۰ تا ۳۰ درصد داروهای لاغری، زیبایی و آرایشی مصرفی در کشور قاچاق، تقلبی و پرعارضه هستند که سلامت جامعه را تهدید می‌کنند.

به گفته وی، داروهای تقلبی به‌ طور عمده در كارگاه‌ های زیر زمینی هند، چین، پاكستان و سایر كشورها و حتی برخی كشورهای اروپایی تولید و روانه بازار مصرف می‌شوند.

دكتر سید حمید خویی رئیس انجمن علمی داروسازان ایران نیز با تأیید وجود داروهای تقلبی در كشور، معتقد است که دلیل اصلی واردكردن داروهای قاچاق به كشور عواملی نظیر سودجویی و سوداگری است. داروهای تقلبی با هزینه‌های به‌ مراتب پایین‌تر از داروهای اصلی ساخته و وارد كشور می‌شوند.

وی به این مسئله اشاره دارد که اغلب داروهای تقلبی خارج از شبكه رسمی داروخانه‌ای كشور توزیع می‌شوند، بنابراین به مردم توصیه می‌شود خارج از این شبكه رسمی اقدام به خرید دارو نكنند. توصیه دیگر ما نیز این است كه به تبلیغات دارویی در سایت‌ های اینترنتی و ماهواره‌ای نیز به هیچ وجه توجهی نكنند و تنها داروهای دارای بر چسب اصالت دارو را از داروخانه‌ها تهیه كنند.

فروش داروهای تقلبی سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان و عوارض جانبی زیادی را نصیب مردم می‌كند. داروهای قاچاق یا دارای ماده مؤثر برای درمان نیستند یا اینكه عوارض جانبی بسیاری دارند. به گفته این متخصص، این داروها بیشتر از كشورهای چین و پاكستان وارد می‌شوند در چندین مورد عوارض جانبی این داروها بالا بوده و چندین مورد فوت به‌دلیل استفاده از داروهای تقلبی تا‌كنون ثبت شده است.

قاچاق داروهای تقلبی هم ردیف تجارت اسلحه و کوکائین

قاچاق داروهای تقلبی، هم ردیف تجارت اسلحه و قاچاق کوکائین در سراسر دنیا سودهای میلیاردی دارد و بر‌ اساس بازاری که تبلیغات ماهواره‌ای در کشورمان دارد، ایران یکی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده داروهای قاچاق و تقلبی است. بطوریکه در سال ۹۱، قاچاق دارو به ایران ۷۵ میلیارد یورو سود‌آوری داشته است. بر اساس گزارشاتی که از دستگیری باندهای دارویی کشور در دست است این‌گونه استنباط می‌شود که گرایش بانوان به خرید و مصرف داروهای تقلبی بیش از قشرهای دیگر جامعه است. از آنجایی که این داروها حول محور چاقی، لاغری و تناسب اندام بازار‌یابی می‌شوند، بیشترین قشری که متأثر از این تبلیغات است قشر جوان و به ویژه زنان جامعه هستند.

دکتر خیرالله غلامی رئیس انجمن داروسازی بالینی گفت: هر یک هزار دلار سرمایه گذاری در زمینه داروهای تقلبی ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار دلار برای افراد سود دارد، این در حالی است که همین مقدار سرمایه گذاری در زمینه هروئین و تریاک ۲۰ هزار دلار سود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha