معاون پزشكی، بالینی سازمان پزشكی قانونی گفت: سالانه حدود 80 نفر در ایران با مجوز سازمان پزشكی قانونی با انجام عمل جراحی تغییر جنسیت می‌دهد كه حدود 90 درصد آن‌ها تغییر جنسیت از مرد به زن است.

عبدالرزاق برزگر در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: روال تغییر جنسیت در ایران به این ترتیب است كه افرادی كه دچار ابهام هویت جنسی هستند، مثلاً ظاهر مردانه دارند اما احساسات آن‌ها زنانه است یا بر عكس از دادگاه درخواست انجام عمل تغییر جنسیت می‌كنند و دادگاه برای بررسی موضوع پرونده آن‌ها به سازمان پزشكی قانونی ارجاع می‌دهد.
وی گفت: معمولاً برای تشخیص این كه فردی دچار اختلال هویت جنسی است یا نه ابتدا وضعیت ظاهری، جسمی و هورمونی او بررسی می‌شود و بعد از بعد روانی نیز از طریق یك روانپزشك با وی مصاحبه می‌شود، با خانواده وی نیز صحبت می‌شود و اگر واقعاً محرز شد كه فرد مشكل دارد اقدامات قانونی آغاز می‌شود.
برزگر ادامه داد: روانی قانونی این است كه ابتدا فرد را به مشاور روان‌پزشكی ارجاع می‌دهند تا بررسی شود آیا با مشاوره روانپزشكی امكان درمان وی وجود دارد یا آن قدر این احساس با او عجین است كه قابل برگشت نیست و حتماً باید عمل تغییر جنسیت انجام شود اگر طی مصاحبه‌ها و مشاوره‌های مكرر لزوم این عمل تأیید شد و با نظر به نتایج آزمایش‌های پزشكی و روان‌پزشكی كمیسیون تخصصی مربوطه در پزشكی قانونی مجوز تغییر جنسیت را برای فرد متقاضی صادر می‌كند.
معاون پزشكی، بالینی سازمان پزشكی قانونی اضافه كرد: مراكز مجاز انجام عمل تغییر جنسیت از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، وزارت بهداشت بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان مركز انجام عمل‌های تغییر جنسیت معرفی كرده است.
وی گفت: صدور مجوز تغییر جنسیت در ایران از حدود سال 1380 آغاز شده و هر سال تعدادی مجوز برای این كار صادر می‌شود، آمار سال 86 نشان می‌دهد كه در این سال حدود 85 مجوز تغییر جنسیت صادر شد كه البته تعدادی از مجوزها قطعی نبود و مشروط بود و به شرط رضایت خانواده و تأمین هزینه عمل از سوی خانواده بیمار صادر شد.
وی افزود: البته بخشی از هزینه عمل جراحی تعدادی از این بیماران از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.
ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی كشور در این‌باره به خبرنگار اجتماعی فارس گفت: بهزیستی اسامی هزار بیمار با اختلال هویت جنسی را در اختیار دارد و تاكنون حدود 100 نفر از این بیماران با كمك هزینه بهزیستی طی مشاوره روان‌پزشكی یا عمل جراحی درمان شده‌اند.
وی اضافه كرد: سال گذشته حدود 100 نفر از بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی با كمك هزینه بهزیستی تحت درمان قرار گرفتند، كمك هزینه بهزیستی برای درمان این بیماران بین یك تا 5 میلیون تومان است و درمان آن‌ها نیز فقط منحصر به عمل جراحی نمی‌شود.
وی اضافه كرد: این بیماران به تناسب وضعی كه دارند به تشخیص پزشك تحت مشاوره روان‌پزشكی، روان‌شناسی، مددكاری و درمان هورمونی قرار می‌گیرند و در نهایت تعدادی از آن‌ها به تشخیص پزشك تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، بنابراین عمل جراحی تنها اقدام درمانی نیست كه برای این افراد انجام می‌شود.
وی گفت: در زمان حاضر سازمان بهزیستی آمار و اسامی هزار نفر از بیماران اختلال هویت جنسی را در اختیار دارد، ادعا نمی‌كنیم، این آمار كامل و جامع است اما پرونده‌هایی كه ما از بیماران دوجنسیتی در اختیار داریم، هزار نفر است، این افراد این قابلیت را دارند كه تحت درمان قرار بگیرند اما درمان آن‌ها لزوماً عمل جراحی نیست.
فقیه افزود: آماری كه سازمان بهزیستی در اختیار دارد، با مراجعه خود این بیماران و معرفی آشنایان آن‌ها به دست آمده است، ممكن است افرادی باشند كه تاكنون مراجعه نكرده باشند‌ ولی تا جایی كه ما در سازمان بهزیستی برآورد داریم، تعداد افراد با اختلال هویت جنسی در كشور همین‌ها هستند.
وی گفت: امسال نیز با كمك هزینه و حمایت سازمان بهزیستی حدود 100 نفر از بیماران دوجنسیتی تحت درمان قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha