معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به شیوع 40 درصدی چاقی و اضافه وزن در كشور گفت: وزارت بهداشت بارها مخالفت خود را با پرداخت یارانه به روغن و قند و شكر اعلام كرده و امیدواریم این سیاست در دولت نهم اصلاح شود.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: تلاش وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت مواد غذایی عمدتاً بر روی چند عامل مهم خطرساز متمركز است كه كاهش مصرف روغن و قند و شكر از مهم‌ترین آن است، البته تلاش وزارت بهداشت برای كاهش تقاضا برای مصرف دخانیات در كشور را نیز باید در قالب همین سیاست اصلاح سبك زندگی مردم قلمداد كرد.
وی گفت: اصلاح عادات غذایی مردم فقط با سخت‌گیری در صدور پروانه تولید مواد غذایی، نظارت بر تولید این مواد و كنترل كیفی محصولات بسته‌بندی شده میسر نیست بلكه مهم‌ترین اقدام افزایش آگاهی مردم و هوشیاری جامعه نسبت به مصرف مواد مضر سلامت است.
وی افزود: با وجود اقدامات انجام شده در 3 سال اخیر برای كاهش مصرف روغن‌های خوراكی جامد و كاهش اسید چرب ترانس این روغن‌ها هنوز 55 درصد مردم روغن جامد مصرف می‌كنند و اسید چرب ترانس روغن‌ها نیر بر اساس آخرین مصوبه باید به زیر 10 درصد برسد اما این وضعیت با استانداردهای مطلوب هنوز فاصله زیادی دارد و از حد مجاز خیلی بالاتر است.
معاون وزیر بهداشت گفت: مصرف روغن جامد عامل مهم بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است كه درمان آن‌ها مانند انجام عمل‌های جراحی قلب باز و خدمات وسیع درمانی برای این بیماری‌ها كه در كشور ما آمار بالایی دارد، هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌كند، در حالی كه با اصلاح فرهنگ تغذیه و آگاهی بخشیدن به مردم می‌توان جلوی این هزینه‌ها و بیماری‌ها را گرفت.
دیناروند افزود: مصرف بیش از حد نوشابه‌های قندی و قند و شكر در كشور از جمله مخاطرات مهم سلامت مردم كشور است، كه وزارت بهداشت نمی‌تواند، واردات یا مصرف آن‌ها را ممنوع كند، ما فقط می‌توانیم مردم نسبت به خطرات این مواد آگاه كنیم‌ البته وزارت بهداشت بارها مخالفت خود را با پرداخت یارانه به روغن و قند و شكر اعلام كرده كه با توجه به توجه دولت نهم به سلامت مردم امیدواریم شاهد اصلاح این روند در این دولت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha