معدود روزهای آلوده سال بهترین بهانه برای حمله مخالفان دولت به وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست را ایجاد کرده است. مخالفان دولت معتقدند که بنزین وارداتی در ماه های گذشته، علی رغم تاکید دولت استاندارد یورو 4نداشته است.

سلامت نیوز :معدود روزهای آلوده سال بهترین بهانه برای حمله مخالفان دولت به وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست را ایجاد کرده است. مخالفان دولت معتقدند که بنزین وارداتی در ماه های گذشته، علی رغم تاکید دولت استاندارد یورو 4نداشته است.

اما حسین امیری، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره به خرداد می گوید که طیف مخالفان دولت برای اثبات ادعای خود به مستنداتی تکیه می کنند که متعلق به قبل از ورود بنزین استاندارد به کشور بوده است.
 

حسین امیری برای توضیح انتقادات مطرح شده در قبال بنزین وارداتی از برنامه جامع دولت برای بهبود وضعیت آلایندگی در کشور اشاره می کند و می گوید: «دولت یک برنامه جامع را در خصوص کاهش آلودگی هوا در تاریخ 10 اردیبهشت امسال تدوین و تصویب کرده است. مصوبه دولت نه محور دارد که فقط محور اول آن بحث سوخت است. دیگر محورهای این مصوبه بحث خودروها، منابع ساکن و ساختمان ها، خودروی های وارداتی و ساخت خودروهای جدید، بحث نیروگاه ها، مدیریت حمل و نقلٰ،پایش و پیش بینی هوا، آموزش همگانی و زیر ساخت های شهری است.»
 
وی ادامه می دهد: «در راستای محور اول این مصوبه تاکید بر توقف تولید بنزین پتروشیمی انجام شده و به وزارت نفت هم ابلاغ کرده اند و تجزیه و تحلیل بنزین مصرفی کشور را بر عهده محیط زیست گذاشته اند. در همین بند اول مصوب کرده اند که بنزین یورو 4 در کشور توزیع شود.»
 
به گفته این عضو کمیسیون انرژی «در همین تاریخی که مصوبه تائید شده، دولت مصوب کرده استاندارد مصرف بنزین یورو 4 به وزارت نفت ابلغ شود و بر همین اساس این وزارتخانه جلوی تولید بنزین پتروشیمی را گرفته است. وزارت نفت باید کمبود این را جبران می کرد و برای همین هم نیازمند وقت بوده است. چون به هر حال نیازمند بازاریابی و مسایلی از این دست بوده است. دولت تا تاریخ 10 تیر به وزارت نفت برای این موضوع مهلت داد.»
 
این نماینده که سابقه حضور در کمیسیون انرژی چهار دوره گذشته مجلس را دارد ادامه می دهد: «گزارشی که دستگاه های نظارتی داده اند و هم خود وزارت نفت تاکید کرده مبنی بر این است که از 10 تیر به این طرف، هر چه بنزین وارد کشور شده با استاندارد یورو 4 بوده است. »
 
وی درباره حملات اخیر به وزارت نفت و دولت هم می گوید: «الان متاسفانه استناداتی که به آلودگی بنزین می شود مربوط به محموله هایی است که قبل از این تاریخ، یعنی همان زمانی که وزارت نفت برای واردات بنزین یورو 4 مهلت خواسته، وارد می شده اند. از آن تاریخ همه دستگاه ها یعنی سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و حتی دیوان محاسبات تائید کرده اند که بنزین وارداتی با شاخص یورو 4 بوده است.»
 
امیری در پایان می افزاید: «الان آمارها کاملا نشان می دهد که روزهای پاک در کلانشهرها نسبت به مدت های مشابه سال های قبل افزایش داشته است. وضع هوا هم پیداست که در چه شرایطی است. در جریان تحقیق و تفحصی که برخی از همکاران ما در جریان واردات بنزین شد، بحث های مفصلی شد و معلوم گردید که از تاریخ 10 تیر به بعد همه محموله ها یورو 4 بوده است. قبل از آن هم ما اصلا استاندارد نداشته ایم.»
 
اشاره حسین امیری به مستندات و آمارهایی است که تائید می کنند درشش ماه اول طی سال های 90 و 91 در تهران حتی یک روز هوای پاک نداشتیم، در سال گذشته 2 روز هوای پاک داشتیم و در امسال هم این آمار به 6 روز رسیده است. در مقابل در همین مدت طی سه سال قبل به طور متوسط 70 روز هوای ناسالم داشتیم و امسال این مورد به 50 روز کاهش یافت . همینطور سال های گذشته متوسط 134 روز هوای سالم داشتیم امسال به 147 روز رسید.
 
بر همین اساس آروماتیک بنزین از بالای 70 درصد سال 91 به 30 درصد رسیده  و مقدار بنزن هم سال 91 بالای 6 درصد بود. استاندارد ملی ما می گوید این مقدار باید 1 درصد باشد که الان به زیر 1 درصد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha