شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 129198

سلامت نیوز :رئیس انجمن توانبخشی قلبی ایران، گفت: آن اندازه که مردم فکر می کنند، سرطان خوفناک نیست، چرا که 40 درصد سرطان ها به طور کامل قابل پیشگیری و 40 درصد دیگر نیز قابل درمان هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رضا قلم قاش خاطرنشان کرد: مردم ایران به علت داشتن حس انسان دوستانه و خون گرمی نسبت به سایر ملل به شدت تحت تأثیر بار عاطفی منفی سرطان قراردارند.

وی تنها راه مبارزه با اغلب سرطان ها را پیشگیری از ریزفاکتورهای خطرزا دانست و افزود: از آنجا که سرطان بارهای متفاوتی نظیر بار مالی بر جا می گذارد در دنیا با محاسبات جدی چکاپ را نسبت به درمان پیشی داده اند، اما در کشور ما بار مالی به اندازه بار عاطفی سنگین نیست. ضمن اینکه متاسفانه بر عکس بسیاری از کشورهای دنیا ، بیمه ها در کشور ما از چک آپ حمایت نمی کنند اما برای درمان سالانه چندین میلیارد تومان هزینه می کنند.

قلم قاش خاطرنشان کرد: از نظر تیم درمانی همه از سرطان ضرر می بینند، حال فرقی نمی کند که یک خواننده یا فرد عادی بر اثر آن جانش را از دست بدهد. بنابراین به دلیل تأثیر منفی شدید که مرگ افراد به خصوص چهره های سرشناس بر مردم گذاشته و می گذارد روانشناسان و روانپزشکان باید روی این موضوع کار کنند و برای روان های آسیب دیده مردم مرحمی فراهم کنند.

وی با اشاره به این که لزومی به این همه ترس از سرطان وجود ندارد، اظهار داشت: زیرا با شناخت ریزفاکتورها می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. برای نمونه سرطان معده که مرگ زودهنگام را به همراه دارد با ترک اولین و مهم ترین فاکتور خطر یعنی سیگار جای نگرانی را می زداید.

رئیس مرکز پیشگیری و ارتقاء سلامت نسخه ادامه داد: با دورشدن از فاکتورهای خطر، دیگر سرطانی در کار نخواهد بود. حال آنکه خوشبختانه کشور ما در میان سایر کشورهای دنیا از لحاظ جغرافیایی در منطقه بسیار خطرناک در زمینه سرطان قرار ندارد.

وی افزود: کشور ما از لحاظ شیوع سرطان وضعیت مناسبی دارد و صحبت از سونامی سرطان منطقی نیست.

قلم قاش با اشاره به این که مردم باید هشدارها را جدی بگیرند در عین حال تاکید کرد: سیگار، قلیان و مخدرهای صنعتی به عنوان ریزفاکتورهای خیلی جدی محسوب می شوند که در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان بسیار کلیدی به شمار می روند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مردم به صورت اشتباه بر این باورند که ضریب استرس بالایی دارند؛ در حالی که این گونه نیست و خیلی هم در خطر نیستند، حال آن که دادن نمره کلی سلامت افراد با مراجعه به مراکز پیشگیری و ارتقاء سلامت که به عنوان مرکز چک آپ در دولت یازدهم به تصویب رسیده نیز امکان پذیر است.

رئیس انجمن توانبخشی قلبی ایران توصیه کرد: انجام چک آپ کار سختی نیست حتی پزشکان عمومی هم می توانند آن را انجام دهند. بنابراین فقط مردم باید قبل از گرفتار شدن به بیماری ها به فکر بررسی و چک آپ سالانه باشند.

به گفته وی، متأسفانه خیلی از افراد به علت سرطان نمی میرند بلکه به دنبال ترس ناشی از آن جان خود را از دست می دهند، حال آن که ترس را باید کنار گذاشت، در کشور ما علم پیشرفت زیادی داشته که سرطان به راحتی قابل پیشگیری، مهار و درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha