یك متخصص زنان و زایمان گفت: غربی شدن سبك زندگی مردم، آلودگی محیط زیست، استرس، بالارفتن سن بارداری، افزایش مصرف لوازم آرایشی و كاهش تمایل به شیردهی در زنان، سن ابتلا به سرطان سینه را در ایران كاهش داده و شیوع آن را افزایش داده است.

نسیم سنجری در گفت‌و‌گو با فارس،‌افزود: در گذشته نه چندان دور،‌ بیشترین موارد سرطان سینه در زنان ایرانی در گروه سنی بعد از 51 سالگی یعنی بعد از دوران یائسگی مشاهده می‌شد اما در سال‌های اخیر، تعداد زنانی كه از سن 35 سالگی یعنی زمانی كه اصلاً انتظار آن را ندارند به سرطان سینه مبتلا می‌شوند بسیار افزایش یافته است.
وی گفت: آماری از میزان بروز و شیوع سرطان سینه زنان در ایران وجود ندارد زیرا سیستم ثبت سرطان در ایران نداریم اما آماری كه از كشورهای غربی منتشر شده حاكی از این است كه از هر 8 زن غربی یك نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، این آمار در كشور ما پایین‌تر است اما متاسفانه در كشور ما نیز روند گسترش این بیماری به سمت شاخص‌های كشورهای غربی در حال حركت است.
سنجری افزود: آلودگی محیط زیست، افزایش استرس، استفاده از مواد هورمونی كه در مواد غذایی، لوازم آرایشی و كرم‌های‌خارجی وجود دارد، مصرف غذاهای آماده یا فست فود، بالارفتن سن بارداری، زایمان نداشتن، فقدان شیردهی، كم تحركی و ورزش نكردن و وجود هر نوع سابقه بیماری سرطان در خانواده از جمله مهمترین عوامل خطر بروز سرطان سینه در زنان است.
وی گفت: متاسفانه تمایل به سبك زندگی غربی، استفاده از لوازم آرایشی به خصوص كرم‌هایی كه حاوی مواد هورمونی هستند مانند برخی از كرم‌های دور چشم، گرایش زنان به زایمان در سن بالا یا حتی گرایش به بچه‌دار نشدن و تمایل نداشتن برخی زنان به شیرندادن فرزندانشان میزان بروز سرطان سینه را در كشور ما نیز به طور چشمگیری بالا برده است.
وی افزود: برای كنترل این بیماری در كشور قبل از هر كاری باید همه زنان نحوه كنترل وضع سینه خود را بیاموزند و از سن 20سالگی به طور مرتب سینه خود را از نظر وجود یك توده كوچك سفت بدون درد كنترل كنند و اگر هر مورد مشكوكی مشاهده كردند به پزشك مراجعه كنند، همچنین همه زنان باید از سن 35 سالگی هر سال یك بار از نظر سرطان سینه تحت معاینه پزشك قرار گیرند.
وی گفت: غربالگری سرطان سینه زنان در ایران نیز مانند همه كشورهای غربی لازم است، این كار باید به صورت یك برنامه كشوری برای همه زنان بالاتر از 40 سال انجام شود و البته زنانی كه در خانواده آنها سابقه هر نوع سرطان وجود دارد باید به عنوان گروه پر خطر از سن 35 سالگی تحت غربالگری سرطان سینه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha