شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 129206

سلامت نیوز :یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: یک سوم وظیفه دفاعی بدن تا 5 سالگی را لوزه‌ها انجام می‌دهند و عفونت، آلرژی و آلودگی‌ها عامل بزرگ شدن این لوزه‌ها هستند.


نظام‌الدین قهاری در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تا اوایل 5 سالگی یک سوم دفاع بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا بر عهده لوزه‌هاست بنابراین نباید به این لوزه‌ها به عنوان اعضای زائد نگاه کرد.

وی تصریح کرد: لوزه‌ها حلقه دفاعی بدن هستند و حتی‌الامکان باید حفظشان کرد و این موضوع به خصوص در مورد 2 لوزه دهانی مصداق دارد.

قهاری خاطر نشان کرد: لوزه سوم پشت زبان کوچک در راه بین بینی و حلق موسوم به حلق بینی قرار دارد بنابراین وقتی این لوزه بزرگ شود راه تنفسی بیمار را سد می‌کند و مشکل‌ساز است.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: اگر لوزه سوم بزرگ شود فرد مجبور خواهد شد از دهان نفس بکشد بنابراین عوارضی همچون ایجاد عفونت در بینی، گرم نشدن هوای تنفس شده، خشک شدن دهان، ناراحتی حنجره، آلودگی ریه و در نهایت عفونت ریه وجود دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده ابتدا باید لوزه سوم را توسط دارو درمان کرد تا کوچک شود و اگر دارودرمانی پاسخ نداد باید آن را جراحی کرد.

قهاری علت بزرگ شدن لوزه را حساسیت، عفونت‌های مکرر به علت سرماخوردگی، آلودگی هوا در محیط خارج از خانه و داخل خانه عنوان و تصریح کرد: اگر در داخل منزل بخاری‌ها اکسیژن هوا را مصرف کنند و CO2 تولید کنند این آلودگی نیز بزرگ شدن لوزه‌ها را در پی خواهد داشت.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: لوزه سوم تقریباً در تمام افراد وجود دارد ولی به مرور زمان کوچک شده و دیده نمی‌شود اما در کسانی که سابقه ژنتیکی دارند این لوزه به صورت بزرگ بر جا می‌ماند که مسئله خاص و خطرناکی نیست.

وی گفت: اگر لوزه سوم راه تنفسی را سد کرد و اختلالاتی برای کودک همچون بیمار شدن پی در پی، بی‌حوصلگی کودک و غذا نخوردن وی را در پی داشت باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: معمولاً لوزه‌ها برای دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا رشد کرده و بزرگ می‌شوند ولی گاهی چهره بیمار و تغذیه بیمار را مختل می‌کنند و در راه تنفس فرد اختلال ایجاد می‌کنند که در این صورت جراحی الزامی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha