اخیرا دانشمندان ژاپنی در مطالعات‌شان به این نتیجه رسیده‌اند که مواد سرطان‌زای سیگار الکترونیکی تا ۱۰ برابر بیشتر از سیگار معمولی است. این خبر ضربه بزرگی به اعتبار این محصول جدید زد که ادعا می‌شد از سیگار معمولی زیان کمتری دارد.

سلامت نیوز :سیگار الکترونیکی برای اولین بار سال ۲۰۰۳ در کشور چین تولید شد؛ وسیله‌ای که با تولید بخارهای خاصی بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف‌کننده می‌دهد، اما زیان‌های سیگار واقعی را ندارد و عملا استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. اما اخیرا دانشمندان ژاپنی در مطالعات‌شان به این نتیجه رسیده‌اند که مواد سرطان‌زای سیگار الکترونیکی تا ۱۰ برابر بیشتر از سیگار معمولی است. این خبر ضربه بزرگی به اعتبار این محصول جدید زد که ادعا می‌شد از سیگار معمولی زیان کمتری دارد.


به گزارش فرهیختگان به نقل از دیلی میل  یکی از مقامات وزارت بهداشت ژاپن گفته است: «در بخار انواع مختلف سیگار الکترونیکی مواد سرطان‌زا مانند فرمالدئید و استالیدئید پیدا کرده‌اند.» وی در ادامه اضافه کرد که این تحقیقات به سفارش وزارت بهداشت ژاپن انجام شده و نشان می‌دهد فرمالدئید موجود در بخار سیگار الکترونیکی بیشتر از سیگار معمولی است. فرمالدئید ماده‌ای است که در مصالح ساختمانی و مایعات مومیایی وجود دارد.  نواکی کاناگیتا یکی از مسئولان این پژوهش گفت: «مواد سرطان‌زای موجود در یکی از مارک‌های تجاری سیگار الکترونیکی 10 برابر بیشتر از سیگار معمولی است.

در طول آزمایش‌ها میزان فرمالدئید موجود در این سیگار‌ها متفاوت بود. اما به نظر می‌رسد وقتی لوله‌ای که مایع را تبخیر می‌کند بیش از اندازه گرم شود، مقدار بیشتری از این مواد زیان‌آور تولید می‌شود.» نواکی کاناگیتا و گروه او در موسسه بهداشت ملی گزارش آزمایش‌های خود روی انواع کارتریج‌های سیگار الکترونیکی را روز پنجشنبه به وزیر بهداشت ارائه دادند.

در یکی از انواع این سیگار‌ها که نام تجاری آن اعلام نشده است، در ۹ مورد از ۱۰ مجموعه کارتریج که مورد آزمایش قرار گرفته میزان فرمالدئید 10 برابر بود. در یکی دیگر از مارک‌های تجاری این سیگار‌ها نیز نتیجه مشابهی دیده شد، با این حال میزان مواد سرطان‌زا در همه موارد یکسان نبود.  نواکی کاناگیتا گفت: «این تحقیق نشان می‌دهد برخلاف تصور مردم، سیگار الکترونیکی محصول بی‌ضرری نیست.» وی  هشدار داد: «ما باید آگاه باشیم که بعضی از سازنده‌ها، این محصولات را برای تشویق جوانان به سیگار کشیدن می‌سازند.»

سازمان بهداشت جهانی در ماه آگوست از دولت‌های جهان خواست فروش سیگار الکترونیکی به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند. این سازمان هشدار داد این محصولات برای جنین و کودکان خطرات جدی دارند. با این حال ارزش تولید جهانی سیگارهای الکترونیکی در سال ۲۰۱۳ میلادی به مرز سه میلیارد دلار رسید. با این ارقام نجومی باید دید آیا سازندگان این محصول به فکر سلامت مردم خواهند بود یا به پر کردن جیب‌شان بیشتر اهمیت می‌دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha