با ابلاغ ممنوعیت استعمال دخانیات در ادارات دولتی، وزارت بهداشت با تذكر شفاهی به پرسنل خود، استعمال سیگار و مواد دخانی را در بیمارستان‌ها و مراكز تابعه به صفر رسانده است اما گزارشی از عملكرد بقیه سازمان‌ها در این زمینه هنوز منتشر نشده است.

خدیجه محصلی، كارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: ممنوعیت استعمال مواد دخانی در ادارات دولتی از حدود یك سال پیش به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است و مدیران و رؤسای ادارات مسئول اجرای این ابلاغیه در محدوده مدیریتی خود هستند اما در این مدت تلاش شد به جای برخورد انضباطی با تذكر شفاهی و برخورد ارشادی از استعمال دخانیات در این اماكن جلوگیری كرد اما كم كم لازم است وارد فاز برخورد انضباطی و معرفی متخلفانی كه در این اماكن سیگار می‌كشند به واحدهای رسیدگی به تخلفات اداری بشویم.
وی گفت: در موارد زیادی تذكر شفاهی و ایجاد شرم در فرد سیگاری كه در محیط كار سیگار می‌كشد، كافی است، از همین طریق هم وزارت بهداشت توانسته است، استعمال دخانیات را در بیمارستان‌ها، ادارات، دانشگاه‌های علوم پزشكی و سایر مراكز تابعه خود حذف كند.
محصلی افزود:‌ در همه استان‌ها نیز گروه نظارتی برخورد با متخلفان از ابلاغیه ممنوعیت استعمال دخانیات در استانداری‌ها با همكاری معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی تشكیل شده است كه باید ضمن اعمال برخوردهای ارشادی در زمینه برخورد با متخلفان نیز اقدام كند.
وی ادامه داد: با وجود اینكه هنوز برخورد انضباطی با افرادی كه در اماكن عمومی اقدام به استعمال سیگار و مواد دخانی می‌كنند شروع نشده است، اما فرهنگ سازی‌های انجام شده در این زمینه باعث شده كه به میزان قابل توجهی مصرف سیگار در اتوبوس‌ها، تاكسی‌ها و سایر اماكن عمومی كم شود البته هنوز برآوردی در این زمینه نداریم اما اگر كسی هم در اماكن عمومی سیگار بكشد با تذكر مردم، سیگارش را خاموش می‌كند.
كارشناس مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: اقدامات جدیدی نیز امسال برای محدودیت استعمال دخانیات در كشور انجام می‌شود. از جمله این اقدامات ممنوعیت فروش و عرضه سیگار در فاصله 100متری مدارس و اماكن آموزشی است كه تا اول بهمن به اصناف فعال در این محدوده‌ها برای اجرای این مصوبه فرصت داده شده و از آن به بعد با فروشندگان سیگار و مواد دخانی در شعاع 100متری مدارس برخورد جدی می‌شود.
محصلی گفت: مهم‌ترین گام در این مسیر تعیین اماكن مجاز عرضه مواد دخانی با صدور پروانه عاملیت است كه دستور العمل آن در ستاد كشوری اجرای قانون جامع كنترل دخانیات مصوب شده و از اول بهمن امسال با صدور این پروانه‌ها فقط عوامل مجاز دارای پروانه، حق فروش مواد دخانی را دارند.
وی افزود: اگر این كار انجام شود در آن صورت می‌توان سایر مواد قانون را شامل ممنوعیت تبلیغ مواد دخانی، ممنوعیت عرضه سیگار به افراد زیر 18 سال و ممنوعیت فروش نخی سیگار را هم كنترل كرد.
وی ادامه داد: از اول بهمن امسال همچنین باید بر روی همه سیگارهای داخلی و خارجی تصاویر هشدار دهنده بیماری‌های حاصل از مصرف سیگار درج شود، این اقدام هشدار دهنده الزامی است و مصوبه ستاد كشوری قانون جامع كنترل دخانیات است.
وی درباره تبلیغات دخانیات گفت: از سال 76 ممنوعیت تبلیغات مستقیم مواد دخانی در كشور اعمال شده است اما تبلیغات غیر مستقیم مانند عرضه كالاهای دیگر به نام برند سیگار یا دیگر مواد دخانی یا از طریق فیلم‌ها وجود داشته است بنابراین اكنون لازم است برای برخورد با تبلیغات غیر مستقیم مواد دخانی نیز وارد عمل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha