پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه سن دیه‌گو کالیفرنیا در تحقیقی جدید کشف کرده‌اند که احتمال ابتلای کودکان چاق به بیماری‌‌های کبد چرب غیر الکلی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی بیشتر است.

رابطه بین چاقی و کبد چرب در کودکان کشف شد

سلامت نیوز :پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه سن دیه‌گو کالیفرنیا در تحقیقی جدید کشف کرده‌اند که احتمال ابتلای کودکان چاق به بیماری‌‌های کبد چرب غیر الکلی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از مدیکال نیوز تودی این تحقیق در ژورنال پزشکی PLOS ONE  منتشر شده است.

فشار خون بالا و کبد چرب غیر الکلی  یا به اختصار (NAFLD) مشکلات بهداشتی در حال ظهور مرتبط با به اپیدمی چاقی دوران کودکی در نظرگرفته می‌شوند. کبد چرب غیرالکلی که ناشی از ذخیره سازی نامناسب  قطرات چربی در سلول‌های کبد است، روی 10 درصد از کودکان آمریکایی تاثیر می‌گذارد. همچنین  این بیماری شایع ترین علت بیماری‌های مزمن کبدی در آمریکا به شمار می‌رود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی شایع ترین بیماری بین کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن  است و می‌تواند منجر به دیابت و دیگر مشکلات سلامتی شود.

موسسه ملی شبکه تحقیقات بالینی و بهداشت غیرالکلی هپاتیت، 484 کودک  2 الی 17 سال که مبتلا به کبد چرب غیرالکلی هستند را مورد بررسی قرار داده‌اند. فشار خون شرکت کنندگان در ابتدای این مطالعه و دوباره 48 هفته بعد اندازه گیری شد.

در ابتدای این پژوهش، تقریبا 36 درصد از گروه فشار خون بالا داشتند. در هفته  چهل و هشتم تقریبا 21 درصد گروه همچنان دارای فشار خون بالا بودند. فشار خون بالا در 2 الی 5 درصد همه کودکان و 10 درصد کودکان چاق دیده شده است.

این پژوهش همچنان مشخص کرد که  در مقایسه با پسران فشار خون بالا به میزان قابل توجهی بیشتر در دختران تداوم دارد.

سرپرست این پروژه دکتر جفری اسکیومر در بخش کودکان بیمارستان سن دیگو نتایج را این گونه توضیح می‌دهد:
«طی بررسی متوجه شده‌ایم که به جز افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کودکان مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی که فشار خون بالا داشتند به طور قابل توجهی احتمال وجود  چربی بیشتری را در کبدشان دارند تا کودکانی که فشار خون پایین تری داشتند. این مشکل می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی تر کبدی شود.»
دکتر اسکیومر و همکارانش  توصیه می‌کنند که نظارت و کنترل بر اندازه گیری فشار خون باید به ‌عنوان جزئی جدایی ناپذیر  از مراقبت‌های بالینی در کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی در نظر گرفته شود.

پژوهشگران یادآوری می‌کنند که کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی  با افزایش احتمال خطر ابتلا به حملات  قلبی و سکته مغزی رو به رو هستند و همچنین فشار خون بالا دلیل اصلی مرگ و میرهای قابل پیشگیری است و ریشه این بیماری معمولا به دوران کودکی برمی‌گرد.

دکتر اسکیومر می‌گوید اگرچه هنوز درمان مورد تاییدی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود ندارد اما درمان هایی برای فشار خون بالا موجود است. کنترل فشار خون ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی زودرس در کودکان مفید واقع شود.

وی در ادامه می‌افزاید که والدین و پزشکان باید از خطرات بهداشتی و سلامتی  کودکان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی آگاه باشند. هرچه فشار خون بالا در این افراد سریع تر تشخیص و درمان شود، با وضع جسمی بهتری به بزرگسالی خواهند رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha