سلامت نیوز :معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم انجام کار تیمی قوی در حوزه تحقیقات پزشکی و انجام تحقیقات عمیق‌تر در این حوزه گفت: تحقیقات پزشکی باید به سمت نیازها هدایت شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، رضا ملک زاده در سفر یکروزه به استان مرکزی از مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی بازدید کرد.

وی مشکل اصلی پژوهش را کمبود بودجه در سطح ملی عنوان کرد و اظهار داشت: در این شرایط بیشتر فعالیت های پژوهشی از محل صرفه جویی در دیگر محل ها تأمین هزینه می شوند، بر این اساس؛ برنامه ریزی جهت صرف این بودجه های محدود در طرح های پژوهشی که مفید واقع شوند، ضروری است.

 

وی اولویت های پیش بینی شده در نشست با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اراک را تحقیقات در خصوص آلودگی هوا، برقراری نظام صحیح ثبت بیماری ها، بررسی مسائل در حوزه نازایی و تقویت مراکز پژوهشی و تامین نیروی انسانی در این حوزه عنوان کرد.

 

ملک زاده با بیان اینکه طرح های تحقیقاتی چند سال به طول می انجامد، گفت: ممکن است هر سال 150 تا 200 میلیون تومان جهت به نتیجه رسیدن طرح تحقیقاتی آلودگی هوای اراک اعتبار نیاز باشد.

 

وی همچنین در خصوص جایگاه ایران در حوزه پژوهش ناباروری گفت: رتبه اول تحقیقات درمان ناباروری در خاورمیانه متعلق به ایران است؛ در سطح دنیا نیز در رتبه های 16 و 17 این حوزه قرار داریم و خدمات در سطح بالای بین المللی انجام می گیرد.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موسسه رویان را موسسه ای متشکل از نیروهای علاقه مند عنوان کرد که در حد بضاعت تلاش های بسیار خوبی داشته است و ابراز امیدواری کرد که این کارآیی ارتقا پیدا کرده و خدمات گسترده تری را ارائه دهد.

 

حسن طاهر احمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متأسفانه بودجه‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک بسیار کم است و پاسخگوی نیازهای استان نیست.

 

طاهراحمدی افزود: وجود بیش از 3 هزار واحد صنعتی در استان مرکزی، این استان را به چهارمین قطب صنعتی کشور تبدیل کرده است.

 

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی اراک با 242 نفر عضو هیئت علمی، شش دانشکده و 4 هزار و 500 دانشجو فعالیت می‌کند و متأسفانه بودجه‌های دانشجویی و هیئت علمی این دانشگاه در مقایسه با افزایش دو برابری دانشجویان پذیرش شده، افزایش نیافته است.

 

طاهر احمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این استان بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد، اما بار درمانی استان به دلیل مراجعه بیماران از استان‌های همجوار بیش از 2 میلیون نفر است.

 

وی افزود: زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم، نزدیک به 150 میلیارد تومان بدهکاری داشتیم که با همت مسئولان دانشگاه و مسئولان استانی و پیگیری‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی این میزان بدهی به 80 میلیارد تومان رسیده است.

 

طاهر احمدی گفت: در حال حاضر چهار مجله علمی و پژوهشی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در دانشگاه تدوین و چاپ می‌شوند، همچنین 2 هزار و 238 جلد کتاب فارسی و لاتین خریداری شده و رتبه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال گذشته 14 بوده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha