روانشناس کودک با بیان اینکه فقر آهن، مشکلات عصبی مانند استرس و اضطراب و تنبلی اعصاب اطراف دهان موجب جویدن ناخن و اشیای دیگر در کودکان می‌شود، به والدین توصیه کرد روزانه اطراف دهان کودک خود را ماساژ دهند.

چرا کودکان ناخن می‌جوند؟

سلامت نیوز :روانشناس کودک با بیان اینکه فقر آهن، مشکلات عصبی مانند استرس و اضطراب و تنبلی اعصاب اطراف دهان موجب جویدن ناخن و اشیای دیگر در کودکان می‌شود، به والدین توصیه کرد روزانه اطراف دهان کودک خود را ماساژ دهند.

بدرالسادات همایونیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جویدن ناخن و برخی اشیاء مانند پاک کن در کودکان سنین دبستان اظهار داشت: برخی دانش‌آموزان انتهای پاکن، مداد، سر خودکار و خط‌کش را در صورتی که نرم باشد می‌جوند. ریشه این رفتارها می‌تواند تیک‌های عصبی باشد که بر اثر فشار روانی ناشی از شرایط زندگی کودک ایجاد می‌شود.

وی افزود: کودک با جویدن این اشیاء به طور موقت آرامش پیدا می‌‌کند گاهی نیز مزه و طعم این اشیاء موجب جویدن آنها می‌شود.

* علت خوردن خاک و گچ چیست؟

این روانشناس کودک گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که خوردن گچ و خاک در زنان باردار به صورت عادت رفتاری دیده می‌شود فقر آهن وجود دارد و پس از زایمان ممکن است خوردن این مواد برای کودک نیز خوشایند باشد بنابراین چنانچه کودک خاک می‌خورد باید ابتدا از نظر پزشکی بررسی شود تا در صورت کمبود برخی ویتامین‌ها و املاح معدنی این مشکل برطرف شود.

وی ادامه داد: گاهی دانش‌آموز موقع پرسش درسی ناخن‌های خود را می‌جود و معلم به طور اتفاقی از او درس نمی‌پرسد این کودک فکر می‌کند بین جویدن ناخن و عدم پرسش معلم رابطه وجود دارد بنابراین موجب شکل‌گیری عادت ناخن جویدن در او می‌شود و در موقعیت‌های مشابه و استرس‌زا آن را تکرار می‌کند.

* جویدن ناخن و اشیاء ناشی از استرس و اضطراب است

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: گاهی ناخن جویدن و خوردن برخی اشیاء ناشی از استرس و اضطراب کودک است از طرفی جویدن این اشیاء می‌تواند ناشی از نخوردن شیر مادر و لمس دهانی کافی در زمان کودکی باشد.

* اطراف دهان کودک را ماساژ دهید

این روانشناس کودک گفت: ماساژهای دهانی و استفاده از ابزاری مانند فولوت و ساز دهنی هارمونیکا موجب تحریک اعصاب اطراف دهان می‌شود، چرا که تنبلی این اعصاب موجب رفتارهایی مانند ناخن جویدن می‌شود در واقع جویدن ناخن و اشیاء راهی برای تحریک این اعصاب است بنابراین در درمان از ماساژ و سازهای دهانی استفاده می‌شود.

* نقش ماساژ اطراف دهان کودک قبل از خواب

همایونیان گفت: توصیه می‌شود والدین روزی یک یا دو بار به ویژه قبل از خواب پشت لب، پایین گونه و پشت گوش کودک را به صورت دورانی ماساژ دهند تا اعصاب این نقاط فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: برخورد شدید و تنبیه بدنی کودک برای جلوگیری از جویدن ناخن و سایر اشیاء موجب تشدید این رفتار می‌شود ممکن است کودک در حضور افراد تنبیه‌کننده این رفتار را تکرار نکند اما در خلوت با شدت بیشتری به آن مبادرت ورزد.

* به کودک خود نگویید در قبال دریافت هدیه ناخن نجود

این روانشناس کودک با تأکید بر درمان ریشه‌ای ناخن جویدن در کودکان خاطرنشان کرد: هرگز به کودک نگویید اگر این رفتار را تکرار نکنی برایت هدیه می‌خرم زیرا عدم تکرار این رفتار برای مدتی کوتاه خواهد بود از طرفی کودک در قبال دریافت پاداش رفتار ناخن جویدن را تنها در حضور کسانی که به او پاداش داده‌اند انجام نمی‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha